Wat is er nieuw

Grijs water in vijver

• Onderwerp starter Onderwerp starter RiseOfinformation
  • Startdatum Startdatum
R

RiseOfinformation

Guest
Hoi,

De laatste paar weken loopt mijn net opgestarte vijver niet zo lekker. Het water is nu helemaal grijs geworden in ��n dag tijd. Sinds de vijver niet zo lekker loopt ververs ik bijna elke dag zo'n 40-50% van het water... Hoe komt het dat het zulk grijs water wordt? Kan ik de vissen niet beter binnen halen? Ik heb binnen nog plek voor 3 vissen...

Foto:

OYjyyURu5o_E7ksqg5-SqM4sl3EiFVLW.png

Heb je nieuwe planten toegevoegd?
Dan kan het zijn dat de klei/aarde rond de planten afgeeft.
Dit had ik namelijk ook met mijn speciekuip, als dit hetzelfde is,is het over een paar dagen weer over 😉

Nee ik heb geen nieuwe planten toegevoegd. Het enige wat ik heb gedaan, is een deel van de bodem uit de vijver gehaald...

Lijkt me ook klei (van de lelie misschien) dat door grondelende vissen wordt opgewoeld .
Als dit het is , niks van aantrekken , klei is goed in een vijver .

Bij gebruik van grondwater kan het ijzer zijn dat neerslaat .
Dat geeft ook een blauwige waas .

Ik heb wel een lelie er in staan en ik weet dat dit nogal grendelende vissen zijn. In elk geval alle vissen leven nog, er vindt nu een flinke waterwissel plaats en ik hoop daarmee wat dingen te kunnen oplossen... Pffft, dit was even schrikken... Maar wat kan het anders nog zijn?

Bertus zei:
Heb je er dan geen filter op staan? met een vijverpomp?

Jawel, een filter met een capaciteit van 2500l en een pomp die 1500l/h gaat... Mijn vijver is een kleine 800 liter.

Is de vijver niet ingegraven? Lijkt alsof hij boven het maaiveld uitkomt? Ik zit bijna aan oververhitting te denken.

Fozzy zei:
Is de vijver niet ingegraven? Lijkt alsof hij boven het maaiveld uitkomt? Ik zit bijna aan oververhitting te denken.

De vijver is deels ingegraven en staat bijna nooit op de zon. Hij zit voor zo'n 30cm onder de grond, en 30cm boven de grond.

Pas rond 16-17u kom de zon er een beetje bij, maar zelfs dan kan ik er nog doeken voor hangen (waslijn) om dat tegen te gaan... Afgelopen woensdag (rond 15u) had ik de temperatuur gemeten en dat was maar 18-19 graden... Ik zal de komende paar dagen eens de temperatuur bijhouden, eens kijken of daar misschien een probleem in zit... Aangezien er zo weinig zon op staat, lijkt het mij van niet...

Er zit overigens wel genoeg zuurstof in. Er komt zuurstof van het filter + er hangt nog een luchtpompje in.

De vissen doen het overigens wel goed, deze zijn nog allemaal goed actief en lijken geen mankementen te hebben.

Ik denk ook eerder dat het mogelijk klei uit de kluit van de lelie is de waarschijnlijk door de vissen in beweging is gebracht.

Ik vermoed inderdaad dat het dood de lelie kwam dat het water zo troebel werd. Ondertussen is het water weer behoorlijk helder, in elk geval ik kan de bodem weer goed zien 🙂 Bedankt voor de reacties!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan