grijze waas op het water

N

Nicola P

Guest
Mijn aquarium heeft een grijze waas op het wateroppervlak. Ik vroeg me af of deze schadelijk kon zijn.

Er was recent en vis (dwerggoerami) gestorven. Oorzaak: 6 verschillende parasieten. De vis was er zeer snel uitgehaald na de dood en het aquarium is al verschillende keren gereinigd en opnieuw gevuld. telkens met de juiste voorzorgsmaatregelen. Alsook waren de waardes van het water uitstekend.

Een denkpiste die ik zie is de aanwezigheid van mijn planten die mogelijks iets van vet of vuil afgeven.

Op de foto is de lichte waas die het grootste del van de oppervlakte bedekt goed te zien.

Bedankt voor jullie hulp en visie.
 

Bijlagen

  • 123503750_380372429752431_8074719409546467037_n.jpg
    123503750_380372429752431_8074719409546467037_n.jpg
    134.9 KB · Weergaven: 148
Da's een kaamlaag, en kan verschillende oorzaken hebben. Kun je iets meer vertellen over hoe je je aquarium reinigt/vult en welke waterwaardes je hebt?
 
Dank.oe.wel voor de bloemen:p, uhh correctie Lara. Een skimmer werkt langer.
Ja; maar kost meer. Je kunt voor de 30 euro die een skimmer kost, heel wat keukenpapier kopen. Meestal is een kaamlaag ook niet permanent.
 
Da's een kaamlaag, en kan verschillende oorzaken hebben. Kun je iets meer vertellen over hoe je je aquarium reinigt/vult en welke waterwaardes je hebt?
Bedankt voor de reactie.
We hebben het aquarium na onze vorige vissen volledig leeg gemaakt, stenen en decoratie eruit. Glas en stenen proper gemaakt (glas met en product, stenen met enkel water).
Vervolgens alles laten opdrogen. De bak is dan opnieuw gevuld geweest met nieuw water.
Deze hebben we 1,5 week laten staan zonder vissen.
Sinds de vis ziek en dood was hebben we de bak nog een 2-3 tal keer tot 1/3 leeg gemaakt en nieuw water toegevoegd.
 
Dan denk ik dat ik al weet wat het probleem is; nitrietpiek. Met welk doeleinde heb je je hele bak leeggehaald en schoongemaakt? Had je last van alg of iets?
 
Dan denk ik dat ik al weet wat het probleem is; nitrietpiek. Met welk doeleinde heb je je hele bak leeggehaald en schoongemaakt? Had je last van alg of iets?
Nee, min vorige goudvis was overleden en ik wou dat de nieuwe vissen een propere thuis kregen.
 
Het oppervlak wat meer in beweging brengen voor extra zuurstof zou ik doen.
 
Nee, min vorige goudvis was overleden en ik wou dat de nieuwe vissen een propere thuis kregen.
Da's nobel; maar je bak opnieuw inrichten heeft wel wat voeten in de aarde. Je haalt alle bacteriƫn uit je bodem die ammoniak/nitriet afbreken, je stikstofcyclus moet weer opnieuw op gang komen. Zonder die cyclus lopen je vissen risico op vergiftiging en zul je dus veel waterwissels moeten doen als je al levende have in je bak hebt. Daarom maken de meesten ook gebruik van een indraaiperiode van 4 weken zonder levende have.

Je mooie favo merk. Superfish heeft dit voor 17 eu ofso
Ja joh, doe er vier anders - iedere hoek 1, kun je mooi kasteeltje van je bak maken met die wanstaltige vierkante krengen :DD
 
Een denkpiste die ik zie is de aanwezigheid van mijn planten die mogelijks iets van vet of vuil afgeven.
Geef je plantenvoeding? Als je in verhouding tot je licht (en evt co2) veel voeding geeft kunnen je planten meer afvalstoffen uitstoten. Dit kan een van de oorzaken van een kaamlaag zijn.

Een andere mogelijkheid in een nieuw aquarium is dat de bacterien zich aan het wateroppervlak hechten, dit kan ook voor een kaamlaag zorgen.

Tot slot kan bacteriesterfte een oorzaak van een kaamlaag zijn. Hoe lang heb je het filter ontkoppelt rijdens het schoonmaken? Of heb je nieuwe media in je filter gedaan? Het kan eventueel ook zo zijn dat er nog sporen van het schoonmaakproduct aanwezig zijn.

Hoop dat je er iets aan hebt šŸ‘
 
 
Geef je plantenvoeding? Als je in verhouding tot je licht (en evt co2) veel voeding geeft kunnen je planten meer afvalstoffen uitstoten. Dit kan een van de oorzaken van een kaamlaag zijn.

Een andere mogelijkheid in een nieuw aquarium is dat de bacterien zich aan het wateroppervlak hechten, dit kan ook voor een kaamlaag zorgen.

Tot slot kan bacteriesterfte een oorzaak van een kaamlaag zijn. Hoe lang heb je het filter ontkoppelt rijdens het schoonmaken? Of heb je nieuwe media in je filter gedaan? Het kan eventueel ook zo zijn dat er nog sporen van het schoonmaakproduct aanwezig zijn.

Hoop dat je er iets aan hebt šŸ‘
Ik geef gen plantenvoeding, Bacteriesterfte zou het mss kunnen zijn. de filter is nooit lang ontkoppeld geweest wanneer er iets aan de bak gedaan werd. Schoonmaakproduct zou me ook verbazen.

Ga de laag er afhalen en verder opvolgen. Ben blij dat het niet onmiddellijk en negatief gevolg heeft voor mijn vis.

Bedankt!
 
Da's nobel; maar je bak opnieuw inrichten heeft wel wat voeten in de aarde. Je haalt alle bacteriƫn uit je bodem die ammoniak/nitriet afbreken, je stikstofcyclus moet weer opnieuw op gang komen. Zonder die cyclus lopen je vissen risico op vergiftiging en zul je dus veel waterwissels moeten doen als je al levende have in je bak hebt. Daarom maken de meesten ook gebruik van een indraaiperiode van 4 weken zonder levende have.
Kans is groot dat je gelijk hebt. Ik haal de laag eraf en hou men vis in het oog. Hopelijk krijg ik snel terug de juiste bacteriƫn.

Enorm bedankt! <3
 
Terug
Bovenaan