Wat is er nieuw

Grind bodem vervangen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ashraf
  • Startdatum Startdatum
A

Ashraf

Guest
Hallo,in mijn aquarium heb ik oranje grind en ik wil graag zwart grind. Hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder mijn bacteriecultuur teveel te verstoren?


PS: Ik dacht dat dit topic het beste in Aquaria en meubels paste


Mvg Ashraf
 
Zou telkens een gedeelte met grof net uit scheppen. en uit laten lekken.
 
Ik heb dit, om de bak weer te vullen. vol met grint , water erbij, dan stroomt het daar ,waar je hebben wilt.
gYDMUGX9tAptILZ2t1ZGAvXHtOUcy0Ew.jpeg
 
Bertus zei:
Ik heb dit, om de bak weer te vullen. vol met grint , water erbij, dan stroomt het daar ,waar je hebben wilt.
6uOZTkA33PPWovCvczZkt-DdY1ejNYI_.jpeg

Bedankt Bertus
 
Ik zou me niet te veel zorgen maken om de bacteri�n in je grind.

Die horen, als het goed is, in veelvouden aanwezig te zijn in je filtermedia.

In no time bevolken die dus terug het nieuwe grind.

Grind vervangen met vissen erin, heeft zijn voordelen, maar het is ook redelijk stressy voor de beestjes.

Naargelang de situatie is het misschien beter om ze even in een kuip te plaatsen gevuld met je aquarium water. Plantjes en filtermedia zet je even in een andere externe kuip, eveneens gevuld met je aquariumwater. Je filtermedia moet je wel voorzien van zuurstof via een bruissteentje of pompje.

Daarna haal je het laatste restje water eruit en kan je het grind vervangen. Heb je gelijk een mooie kans om alles even goed te reinigen.

Later kan je weer alles overzetten naar je opgeblonken aquarium met vers grind. Ik zou dan wel even je oud aquariumwater recupereren. Vers grind + veel vers water = dikwijls bruinalg. Niet dat dit zo'n ramp zou zijn.
 
Nou,dat zou ik wel.

Filter en bodem werken samen.
vernieuw je de bodem,moet er maar genoeg in het filter zitten.
En nu de hamvraag,welk filter heeft hij?
 
Als je de hele bodem vervangt dan zou ik zelf ook wel op de waarden gaan letten ( en het gedrag dus) en zuinig voeren. Ook in je filter zitten heel veel bacterien maar je raakt wel een boel nu kwijt.
De hoeveelheid bacterien passen zich namelijk aan aan de hoeveelheid te verwerken stoffen.
 
En nu de hamvraag,welk filter heeft hij???
Klein binnenfilter?

Sponsfilter?
Ex.filtter.
 
Het is en blijft opletten als je de bodem vervangt denk ik, ongeacht welk filter hij heeft.
Natuurlijk is hoe groter hoe beter wel van toepassing maar toch blijven opletten.
 
jessicapilon zei:
Het is en blijft opletten als je de bodem vervangt denk ik, ongeacht welk filter hij heeft.
Natuurlijk is hoe groter hoe beter wel van toepassing maar toch blijven opletten.

Zeker. Heb hier net grind vervangen (enfin het bestaande grind uitgewassen en gekookt) en 100% vers water gebruikt. De bacteriekolonie van de binnenfilter en de kleinere buitenfilter zijn overgezet naar een grotere buitenfilter.

Na een week meet ik toch een beetje nitriet. Nog steeds in de veilige zone, maar ik ga toch even water verversen.

Regelmatig meten en opvolgen en indien nodig reageren dus.
 
Een grindbodem is hier nog nooit vervangen en dat gaat ook niet gebeuren. Ik heb namelijk grind met een korrelgrootte van 2 tot 3 mm in de aquaria met planten. Een donkere bodem die is opgebouwd uit verschillende kleuren van de steentjes. Al en toe zuig ik een deel af, spoel dat goed uit en doe het weer terug in het aquarium. Op deze manier voer ik heel wat vuil uit de bodem af.

Ik kan me wel voorstellen dat je en oranje grint vervangt. Komt bij mij namelijk als heel onnatuurlijk over. Dat is bij zwart niet anders. Een bak bij mij heeft een zwarte grindbodem. Je ziet er alles op liggen zoals lege slakkenhuisjes maar natuurlijk komt die niet over. De maanvissen vinden het prima want door de donkere bodem, het gedempt licht en drijfplanten komen ze goed op kleur.

Mijn advies voor een andere bodem is : een grindbodem bestaand uit verschillende natuurlijke kleuren, zo donker mogelijk.

Goed en vaak uitspoelen onder de kraan. Met behulp van een glas en daar wat grind en water erin kan je zien of het al schoon genoeg is. De bovenste laag van de grindbodem supergoed uitspoelen, de onderste laag minder goed, er blijft dan nog wat voeding in zitten voor planten.

Als je nieuwe bodem in je aquarium zit ga je een dag het water filteren tot het schoon is. Daarna pas de planten er in. Dit voorkomt veel vuil op de planten en scheelt in de groei van vervelende algen. Als de planten er twee dagen in zitten haal je twee emmers water uit het aquarium. Nieuw water hiervoor hevel je met een slang in je aquarium. Met deze slang probeer je de bladeren van de planten schoon te spoelen. Op deze manier spoel je vuil dat toch op de planten is neergedaald er af. Met een breinaald de planten aantikken helpt ook. Moet wel regelmatig gebeuren.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
 
Bertus zei:
En nu de hamvraag,welk filter heeft hij???
Klein binnenfilter?

Sponsfilter?
Ex.filtter.


Hi, ik heb een Aquaflow 100 sorry voor het laat reageren

Groeten, Ashraf
 
Dus WEL zorgen maken, met dit filter.
Dan voorlopig niet schoonmaken,hoor.
Anders raak je nog meer bacterie kwijt.
 
is het niet mogelijk om een laagje zwart grind over het oranje grint te doen als het toch maar voor het uitzicht is?
 
Het kan maar ik zou het niet doen. Je hebt snel dat de kleuren gaan mengen natuurlijk.
 
Bertus zei:
Dus WEL zorgen maken, met dit filter.
Dan voorlopig niet schoonmaken,hoor.
Anders raak je nog meer bacterie kwijt.

Hi, ik heb ook twee sponsjes in mijn decoratie gestopt ( het moest ergens :$)
Dus moet ik dan nog steeds zorgen maken?

Groeten, Ashraf
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: buiten lekker afgekoeld met 20 graden en amper neerslag gehad
      Terug
      Bovenaan