Grind onder zand?


berk

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2020
Berichten
215
Leeftijd
19
Locatie
Eefde
Hoi allemaal. Ik ben van plan zand te nemen als bodem maar ook met terrassen te werken.
Is het mogelijk het onderste deel van de bodem met grind te bedekken als 'ophoging' grind heb ik namelijk al grind maar nog geen zand. Aangezien zand best duur is en ik ben natuurlijk weer eens zo'n Nederlander die op zijn geld let...
Ik vroeg me dan ook af of het zand niet door het grind gaat waardoor het grind alsnog naar boven gewerkt word...
Ik snap wel dat ik gewoon een flinke laag zand er op moet doen. Maar of dat dan ook zo blijft...?
Mocht het kunnen, hoeveel zand moet er dan op hoeveel grind?

Hoop dat iemand mijn onduidelijke verhaal snapt en kan reageren:rolleyes:
 
Hoi Berk,

Tot hoe hoog zou je het willen ophogen dan? Hier heb je filterzand geschikt voor aquaria, https://www.wildkamp.nl/product/filterzand-0-71-1-25-mm-zak-a-25-kg/745092
Word veel gebruikt door leden van dit forum en kost geen drol. En dan met name de korrelgrote 0,7 - 1,25mm wordt vaak voor gekozen. Want een iets grotere korrelgrootte zorgt dat de bodem niet dichtslaat. De bodem moet 'ademen'.

Ik heb alleen filterzand en dat is op sommige plaatsen 15cm dik. Heeft zich nog niet bewezen voor mij op lange termijn. En men zal verschillende bodemdiktes aanraden. Voor 4cm achter 8cm is opzich prima. Grind kun je ook onder het filterzand doen. Echter zou ik dit dan wel ineenkeer doen, en niet om beurten zoals ik hier onlangs een lid zag doen. Als ik verschillende niveaus in mijn aquarium wil dan doe ik dat meestal met lavastenen.
 
zand bovenop grind werkt niet. Na verloop van tijd zal alle zand onderaan liggen.
Het is hetzelfde pricipe waardoor in een tuin plots stenen boven komen.
 
Ik doe wel alleen filterzand. Lijkt me een veiliger keuze.
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Deel je hier een foto van je werk? :foto:
 
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Deel je hier een foto van je werk? :foto:
zal er aan denken, ga zondag de bak ophalen maar moet nog een nieuwe voedingsbodem in... heb je daar trouwens nog tips voor? ook kijkende naar de prijs xD
 
Ik gebruik in mijn Rio 180 bak drie zakken Superfish Plant Substraat en daar overheen heb ik 25 kg filterzand liggen. Hier onder een linkje naar foto's van die bak. Ik heb ook veel met verhoging gewerkt van voor naar achteren toe.

Hier het product: https://www.demaanvis.nl/content/?p=7534
En het foto-album vind je hier onder in mijn handtekening. :foto:
 

Terug
Bovenaan