Wat is er nieuw

Grind schoonmaken of niet?

Taylor

Member
Lid geworden
17 december 2023
Leeftijd
24
Ik heb nu sinds een jaartje grind als de bodem van m’n aquarium. Onder het grind zit een klein laagje zand.

Ik vind het grind er een beetje vies uit zien. De bovenkant is schoon. Ik maak de bovenkant zelf schoon elke week en heb ook vissen en garnalen die me meehelpen.

Mijn vraag aan jullie is : moet ik dat grind ook helemaal schoonmaken? Zo ja, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken? En hoevaak?

Tussen grind hoopt zich altijd troep op.

Als er veel troep tussen het grind zit kan je dat wegzuigen bij je wekelijkse onderhoud.

Mocht het je alsnog teveel storen is het nemen van een andere bodem misschien een betere optie. Je kan dan bv een filterzandbodem nemen.

je kan een hevel gebruiken om vuil uit de bodem te zuigen.
1724227053371.png

Maar een beetje alg en vuil op de steentjes moet je niet weg willen poetsen dat hoort bij een levende omgeving in een goed draaiende balk

Tussen grind hoopt zich altijd troep op.

Als er veel troep tussen het grind zit kan je dat wegzuigen bij je wekelijkse onderhoud.

Mocht het je alsnog teveel storen is het nemen van een andere bodem misschien een betere optie. Je kan dan bv een filterzandbodem nemen.
Oke dankjewel voor de tip! De troep tussen het grind is dus niet op een manier schadelijk voor de vissen of het kwaliteit van het water?

je kan een hevel gebruiken om vuil uit de bodem te zuigen.
Bekijk bijlage 378796

Maar een beetje alg en vuil op de steentjes moet je niet weg willen poetsen dat hoort bij een levende omgeving in een goed draaiende balk
Ja, zo’n hevel gebruik ik inderdaad wekelijks om de bovenste grindlaag te schonen. Ik zal niet te kritisch zijn met schoonmaken, dankjewel voor je reactie 🙂

Oke dankjewel voor de tip! De troep tussen het grind is dus niet op een manier schadelijk voor de vissen of het kwaliteit van het water?
Al laat je het niet teveel oplopen kan het geen kwaad op zich.

Laatst bewerkt:
Ik heb zwart grind. Dan valt het niet op. Ik maak het nooit schoon, ik hevel alleen af wat er los op ligt heel soms.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan