Grind vervangen door aquasoil in draaiend aquarium?


RoelBeestenboel

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2020
Berichten
144
Leeftijd
53
Ik heb nu bijna een jaar een aquarium draaien. Ik overweeg om het grind (deels) te vervangen door een aquasoil. Ik weet echter dat daar eerste weken flink wat ammonium uit kan lekken. Nu heb ik dus twee rijpe filters draaien, maar er zitten natuurlijk ook al vissen in de bak. Heeft iemand ervaring of adviezen hoe je zoiets doet? Ik kan moeilijk alle vissen 4 weken in een plastic bak laten zwemmen lijkt me, maar wellicht is het ook onwenselijk om ze direct in een aquarium met een verse soil te plaatsen....
 
Misschien de nieuwe bodem eerst een paar weken in een emmer zetten en dagelijks verversen zoals wordt geadviseerd zodat die ammonium eruit gaat.
 
Misschien de nieuwe bodem eerst een paar weken in een emmer zetten en dagelijks verversen zoals wordt geadviseerd zodat die ammonium eruit gaat.
Oh, dat is wel een goed idee eigenlijk. Heeft iemand hier zelf ervaring mee?
 
Hier worden een paar genoemd die minder ammonium loslaten en zover ik lees bij de glasgarten kun je die gelijk gebruiken maar of dat daadwerkelijk kan dat kan lid @Cornelius je vast wel zeggen.


Dit is de bodem waar ik op doel:
 
Je kunt drystart doen in een losse bak; maar met stukjes en beetjes wisselen kom je ook een heel eind hoor. Je kunt ook alles in 1x omjoepen maar dan moet je wel bereid zijn flink wat extra waterwissels te doen (1e week dagelijks 50%, 2e week om de dag 50%, 3e week iedere 3 dagen en vanaf week 4 wekelijks 50%, zou ik aanraden)
 
Je kunt drystart doen in een losse bak; maar met stukjes en beetjes wisselen kom je ook een heel eind hoor. Je kunt ook alles in 1x omjoepen maar dan moet je wel bereid zijn flink wat extra waterwissels te doen (1e week dagelijks 50%, 2e week om de dag 50%, 3e week iedere 3 dagen en vanaf week 4 wekelijks 50%, zou ik aanraden)
Je bedoelt dat je streeds een klein beetje grind vervangt door aquasoil? Dus dat je dan niet zoveel stikstof belasting hebt en niet zo absurd veel water hoeft te wisselen? Maar wanneer je zoveel water wissels doet komt natuurlijk wel je hele bemesting in de war ook. Misschien maar niet doen dan 🥴
 
Je kunt ammoniak toch ook laten dalen door meer te beluchten? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
 
Je bedoelt dat je streeds een klein beetje grind vervangt door aquasoil? Dus dat je dan niet zoveel stikstof belasting hebt en niet zo absurd veel water hoeft te wisselen? Maar wanneer je zoveel water wissels doet komt natuurlijk wel je hele bemesting in de war ook. Misschien maar niet doen dan 🥴
Niet zozeer tegen de stikstof, maar wel tegen de ammoniakpiek die je kunt verkrijgen bij in je bodem wroeten. Soil gaat meestal in het begin ammoniak afgeven, dus door het in kleine beetjes te doen, krijgt je filter geen enorme klap en kan die het gewoon verwerken. Als je alles in 1x omgooit ben je een groot deel van je bacteriekolonie kwijt en moet je dus veel waterwissels doen om dat op te vangen. Uiteraard ook rekeninghouden met je bemesting dan.

Er zijn toch ook aquasoils die minder/ bijna geen ammonia lekken?
Geen idee, de soils die ik ken/gebruik doen dat wel.
 
Niet zozeer tegen de stikstof, maar wel tegen de ammoniakpiek die je kunt verkrijgen bij in je bodem wroeten. Soil gaat meestal in het begin ammoniak afgeven, dus door het in kleine beetjes te doen, krijgt je filter geen enorme klap en kan die het gewoon verwerken. Als je alles in 1x omgooit ben je een groot deel van je bacteriekolonie kwijt en moet je dus veel waterwissels doen om dat op te vangen. Uiteraard ook rekeninghouden met je bemesting dan.


Geen idee, de soils die ik ken/gebruik doen dat wel.
Ik bedoelde met "stikstof" ook ammoniak/ammonium. Maar dan snap ik het dus. Achteraf had ik meteen bij de opstart een soil moeten gebruiken. Maar ik zat nog met mijn aquarium "kennis" in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Dus heb ik grind en een "voedingsbodem" daaronder. Nou ja, alles groeit best hoor, maar ik heb zin om te zien hoe het met zo'n soil zou gaan.
 

Terug
Bovenaan