Wat is er nieuw

Grind vervangen voor ander bodem materiaal

KillerVis

Well-known member
Lid geworden
5 december 2014
Goedendag mensen,

Ik heb sinds 3 dagen een tweede aquarium en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik een andere bodem erin wil hebben, heb nu grind op de bodem maar ik wil toch een iets fijnere bodem hebben. Wat zouden jullie mij aanraden?

Nu is het zo dat ik het aquarium al vol met water heb en al draaiende heb met filter (zonder vissen uiteraard). Als ik de bodem vervang, heeft dit dan gevolgen voor het filter? Moet ik hem dan opnieuw opstarten?

Bij de Hornbach heb je heel mooi grind met de korrel van zand en in diverse kleuren.
Korrel van 0,4-0,8 mm en dat gebruiken al vele leden.

Metselzand is ook een goede optie te koop bij elke bouwmarkt aan 2 Euro per 25 kilo.

Hartelijk dank allen!

Ik heb enkel nog 1 vraag, als ik mijn bak nu leeg haal en de bodem verander en ik vul het aquarium weer, moet ik dan mijn filter weer opnieuw opstarten?

Als je het filter met aquarium water in een emmer laat draaien, blijft deze goed. Zou ook zoveel mogelijk aquarium water apart houden om je bak weer te vullen. Indraaien zou dan niet meer nodig moeten zijn.

Heb zelf goede ervaring met het Aqua color sand van Hornbach wat John aanraadde.

MauriceM zei:
Metselzand is ook een goede optie te koop bij elke bouwmarkt aan 2 Euro per 25 kilo.

metselzand zit kalk in, dus geen optie.

Zou het grint erin laten.

Crash zei:
Als je het filter met aquarium water in een emmer laat draaien, blijft deze goed. Zou ook zoveel mogelijk aquarium water apart houden om je bak weer te vullen. Indraaien zou dan niet meer nodig moeten zijn.

Heb zelf goede ervaring met het Aqua color sand van Hornbach wat John aanraadde.

Dat is heel mooi zand zoals Lex al zegt.
In aquariumwater zitten erg weinig bacteri�n, maar ook ik zou de filter even in een emmer laten draaien en weer terugplaatsen.
Dat scheelt je opnieuw indraaien van de filter.

Je water heeft ook nog waterwaardes, dus altijd handig om met zoveel mogelijk de bak weer te vullen met oud water, als je de bodem hebt vervangen. 🙂

Dat is waar en dat kan andere waarden hebben. Dat is niet altijd het geval natuurlijk. De bak van TS draait net en zonder vissen dus dat lijkt me na 3 dagen niet zo n probleem nog.

Alhoewel dat ook voor veel vissen betrekkelijk is want bij de EI ververs ik wekelijks de helft en dan veranderen de waarden ook behoorlijk.
Maar puur voor de bacteri�n hoef je het op zich niet te doen.

Bertus zei:
MauriceM zei:

Je kan gewoon metselzand kopen zonder kalk erin, die heb ik er ook in.
Gewoon even testen van te voren op kalk en dan moet het geen probleem zijn.

bertgeven zei:
Bertus zei:
MauriceM zei:

Dit heb ik nooit geweten! 😱 ik heb alleen geen zand over om te testen 🙁

Top mensen, hier kan ik wat mee! Ik ga denk ik een fijne zwarte ondergrond halen, Hornbach zit helaas niet in de buurt van Apeldoorn dus ik zal het even ergens anders vandaan moeten halen.

anoukguppylover zei:
bertgeven zei:
Bertus zei:
MauriceM zei:

Dit heb ik nooit geweten! 😱 ik heb alleen geen zand over om te testen 🙁

In je aquarium zit toch zand? Je kunt er dus een klein beetje uithalen, laat je het even drogen en dan kun je het testen op kalk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan