Wat is er nieuw

Grindbodem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Dennnis1783
  • Startdatum Startdatum
D

Dennnis1783

Guest
Hoi luitjes hoe zit het nou met onderhoud van een grindbodem ik zie veel die de hele bodem met zn pompje of afhevel ververst slang.moeten we niet beter de bodem laten Zo hoe die is en gewoon af en toe boven op een beetje afhevelen als ik bij vele op YouTube zie is de hele bodem weer door mekaar 🙁 ik heb ook het idee dat het gewoon afbreek de poepjes en zo toch?
 
Ik heb zand, grind vind ik niet fijn/mooi. Wel heb ik heel fijn grind in mijn nano! ik ga nooit door mijn bodem! maximum wat ik doe is de ophopingen hier en daar weg halen (met de wetenschap dat deze vast vol garnalen zitten ... :/) een goed draaiend aquarium heeft meer bacteriën in zijn bodem dan in de filter! Deze ruimen de rest wel op ! 😉
 
een goed actieve bodem moet dit zelf af kunnen breken inderdaad.

let wel het verschilt per vis, de poepjes die uit een neontetra komen zijn goed en makkelijk af te breken.

de poepjes die uit de kogelvis van @Juliette komen bijvoorbeeld.... niet zo makkelijk 😀

maar inderdaad zoveel mogelijk met rust laten en alleen oppervlakkig afzuigen, maar om toch een teveel aan vuil te voorkomen zou ik eens in het 1/2 tot hele jaar "grote schoonmaak" houden. dus wel even met zo´n afzuigklok door t grind heengaan. en dan ook niet stukje voor stukje maar gewoon een paar plekken waarvan jij weet dat er veel vuil kan verzamelen.
 
Bedankt Jongens dan is het oké wat ik al dee:petjeaf:ik heb wel een l001 maar die keutels zie ik de dag er naar niet meer liggen op mijn wit grijze grind😉 dus ik denk dat alles goed zijn werk doet:thumbs:
 
In de bodem zitten veel goede bacterien dus die kun je beter zoveel mogelijk met rust laten.
 
Dat gaan wij ook zeker doen😉
 
een goed actieve bodem moet dit zelf af kunnen breken inderdaad.

let wel het verschilt per vis, de poepjes die uit een neontetra komen zijn goed en makkelijk af te breken.

de poepjes die uit de kogelvis van @Juliette komen bijvoorbeeld.... niet zo makkelijk 😀

maar inderdaad zoveel mogelijk met rust laten en alleen oppervlakkig afzuigen, maar om toch een teveel aan vuil te voorkomen zou ik eens in het 1/2 tot hele jaar "grote schoonmaak" houden. dus wel even met zo´n afzuigklok door t grind heengaan. en dan ook niet stukje voor stukje maar gewoon een paar plekken waarvan jij weet dat er veel vuil kan verzamelen.

Helemaal mee eens.

Ter aanvulling. Als je de bodem wilt schoonmaken met zo’n zuig klok. Dan het filter met rust laten.
Zeker 2 weken voor en na de bodem schoonmaak.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan