Wat is er nieuw

Groei Naaldgras

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lyasco
  • Startdatum Startdatum
L

Lyasco

Guest
Ik heb nu enkele maanden Naaldgras in mijn aquarium staan en in de tijd zijn er ook enkele nieuwe scheutjes bijgekomen alleen de echte groei blijft nog steeds uit...
Ze lijken nog helemaal niks groter/langer te zijn geworden. Wel blijven ze goed van kleur.

Ik voeg voeding toe (EI-methode) maar het lijkt dat alleen de Anubias echt goed groeit en dat de andere er lekker de tijd voor nemen.

Waar kan het aan liggen dat de Naaldgras niet goed lijkt toe groeien?

naaldgras_001.jpg

Ben je zeker dat dit naaldgras is? Wat zijn de waarden van je bak en hoelang heb je het licht aan?
Gebruik je ook co2?

jessicapilon zei:
Ben je zeker dat dit naaldgras is? Wat zijn de waarden van je bak en hoelang heb je het licht aan?
Gebruik je ook co2?
Is Eleocharis acicularis, althans zo heb ik hem gekocht bij APO dus ga er vanuit dat dit ook klopt.

Waterwaarden zijn: pH 7.5, gH 12, kH 6, NO3 25, NO2 0

Ik maak gebruik van bio CO2 (twee flessen welke om en om gewisseld worden)

Je hebt een vrij lage co2 met een waarde van ergens rond de 5-7mg.
misschien dat deze plant meer co2 verlangd. Ik kon er ook nooit veel mee in de garnalenbakjes waar geen co2 inzat.

jessicapilon zei:
misschien dat deze plant meer co2 verlangd. Ik kon er ook nooit veel mee in de garnalenbakjes waar geen co2 inzat.
Op dit moment gebruik ik dus twee 1-literflessen en wordt de CO2 via een wasfles naar de topper (Dennerle mini topper) in het aquarium gebracht, deze topper zit eigenlijk altijd netjes vol.

Hoe kan ik het beste de CO2 verhogen?

Frustratie plant vond ik dat. Ze hebben ook sterke belichting nodig anders kwijnen ze langzaam weg.

Ohja en de oude sprietjes sterven eerst helemaal af en dan komen er nieuwe sprietjes

Voordat je naaldgras gaat planten, kun je het beste een heel stuk van de toppen afknippen.
Daardoor groeien ze beter. Hier groeit het zonder Co2. Nog niet heel hard hoor, maar het kwijnt in elk geval niet weg. Heb ze al vaak moeten snoeien.
Morgen krijg toevallig ik een extra lamp binnen waardoor ze nog wat meer licht krijgen.

En at rubz zegt was bij mij ook een beetje. Dacht eerst dat ze het niet zouden redden omdat sommige sprietjes bruin werden.

Lyasco zei:
jessicapilon zei:
Op dit moment gebruik ik dus twee 1-literflessen en wordt de CO2 via een wasfles naar de topper (Dennerle mini topper) in het aquarium gebracht, deze topper zit eigenlijk altijd netjes vol.

Heb je veel oppervalkte beweging ? Dat minimaliseren kan al helpen. Geen ID wat een topper is.

Sanneke80 zei:
Voordat je naaldgras gaat planten, kun je het beste een heel stuk van de toppen afknippen.
Daardoor groeien ze beter. Hier groeit het zonder Co2. Nog niet heel hard hoor, maar het kwijnt in elk geval niet weg. Heb ze al vaak moeten snoeien.
Morgen krijg toevallig ik een extra lamp binnen waardoor ze nog wat meer licht krijgen.

En at rubz zegt was bij mij ook een beetje. Dacht eerst dat ze het niet zouden redden omdat sommige sprietjes bruin werden.
Ik heb voor het planten inderdaad een flink stuk van de toppen af geknipt.

MauriceM zei:
Lyasco zei:
jessicapilon zei:

Heb je veel oppervalkte beweging ? Dat minimaliseren kan al helpen. Geen ID wat een topper is.
Ik heb niet een erg harde stroming. De beweging aan het wateroppervlakte is te verwaarlozen.

Een topper is te vergelijken met een simpel omgekeerd bakje.

n4lYcObYxSpxb_wD-uaDFT6k0vWZeBlW.jpeg

Als je bio co2 hebt dan kun je proberen om de productie te verhogen door bv de temperatuur wat op te schroeven.
Ik had de flessen in een emmer staan met daarin een verwarming.

Ik heb zelf ook naaldgras i.c.m. Co2 en een beste bak licht. Groeit erg goed...en vooral op plaatsen waar ik het niet wil 😉

Wat voor een bak heb je en met welke soort verlichting? Je zegt dat alleen de Anubias het goed doet. Dit is een plant die weinig licht nodig heeft. Ik zou het in de richting van verlichting zoeken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan