Groen achtig alg bij mijn planten

D

Displaynaam

Guest
(donker) groen alg bij mijn planten.


Denk zelf(na onderzoek) dat het Baardalg, Penseelalg of Borstelalg is.

Heb co2 spul in een flesje,plantenspul, goede bacterie spul en iets voor de hardheid(k/h waarde?) En volg de aanbevolen dosering.


Licht van: 12 uur na 10 uur gezet
Planten: 2 vallisneria en 2 cabomba en 4??

Afmeting: 100x40x50
Pomp/filter: Binnenfilter Juwel 500 L/u
Lamp:
Achterste lamP Hagen Flora-Glo TL-buis- 30 Watt, L 89,46 cm -- L
Voorste: Hagen Sun-Glo TL-buis- 30 Watt, L 89,46 cm -- L


Foto: Kon geen scherpe foto maken die de alg goed vertegenwoordig. Dat alleen bij de planten groeit... Ik haal het ook steeds weg heb zelfs de planten er even uitgehaald schoongemaakt.
 
Ho joh? zo weinig planten in een meterbak? :p

Belangrijk: Mag ik vragen hoe lang je aquarium al draait? en zitten er al vissen in?


Alg komt meestal voor door stagnerende plantengroei.

Verlichting, Plantenvoeding en C02 gaan daarmee hand in hand en moeten op elkaar zijn afgesteld.
 
Ik had paar weken terug een tegenslag en hoop is dood gegaan(pomp kapot)
Daarom heb ik 6 nieuwe planten gekocht, ben van plan om meer te kopen over twee weken.
Mijn bak draaide 12 uur maar sinds 3 dagen geleden 10 uur per dag. Dus van 11.00 tot 21.00.
Er zitten vissen in die de ramp hebben overleeft van paar weken terug(pomp kapot).

Huidige bewoners: Er zitten nu twee vlindervissen,2 dwerg affinis en 6 neon tetra.
 
Maar heb jij wel planten uitgezocht die de temperatuur in jou aquarium kunnen verdragen?

Je aquarium is al een aantal weken oud? (in totaal)

Dat jou filter/pomp kapot is gegaan is rot. maar die moet wel een aantal dagen kapot zijn geweest om zoveel ellende te kunnen veroorzaken.

Houd er wel rekening mee als je nieuwe planten koopt, dat ze de tijd nodig hebben om zich aan te passen.
Dit kan 90 dagen in beslag nemen (afhankelijk van de plant soort)

De juiste voeding, licht ect is dan helemaal cruciaal.
 
1e: Nee, het zijn niet planten voor koudwater of zo. Maar ideale temperatuur en zo niet uitgezocht. Weet even niet uit me hoofd de temperatuur mijn aquarium is.

2: Sinds de herstart (2weken +/-), sinds dat ik hem heb 12 maanden +/-

3: Het was niet alleen die pomp ik zat al te vechten tegen co2 (daarom nu co2 spul gekocht). De pomp liep af en toe voor dat die echt kapot ging. En volgens een forum lid hier als de pomp even stil staat dan groei er gelijk slechte bacterie in het filter en als die dan weer aangaat verspreid die gif of zo. Ook werkte die niet op 100%. Onderschatte flink het gevaar van het vastlopen van een aquarium pomp,gebeurt niet nog een keer.

4: Dat hoorde ik al, daarom laat ik deze planten paar weken ingroeien voor dat ik nieuwe koopt.(dat adviseerde de verkoper mijn)

5: Juiste voeding? Planten of vissen voeding bedoel je? en licht is nu 10 uur per dag misschien na 8uur zetten?
Verder zijn de lampen 6maanden oud op dit moment.(niet dat je dit niet vroeg)
 
Plantenvoeding, aangezien we het ook over planten hebben ;)

Het ingroeien is opzich goed, maar heeft langer nodig dan 2 weken. tenzij je snel-groeiers als bijv camboda gebruikt. wat overigens een echte waterplant is, dus dus voeding uit het water haalt. de meeste planten zijn moeras planten, die halen de meeste voeding met de wortels uit de bodem.

Voedingsbodem, of tabletten bij de wortels is in dat geval een goede oplossing.

Het beste is om de belichting op te bouwen.

5 uurtjes de eerste 2 weken, daarna per week een uurtje erbij totdat je de 10 uur hebt behaald.

Over meer dan 10 uur verlichten zijn de meningen over verdeeld.
Ikzelf houd het op 10 uur.
 
Ik zou ook naar 8 uur gaan hoor. Een foto is wel fijner hoor want anders is alg moeilijk in te schatten.
Wat voeg je verder toe en wat zijn de waarden??
 
Support4u zei:
Plantenvoeding, aangezien we het ook over planten hebben ;)

Het ingroeien is opzich goed, maar heeft langer nodig dan 2 weken. tenzij je snel-groeiers als bijv camboda gebruikt. wat overigens een echte waterplant is, dus dus voeding uit het water haalt. de meeste planten zijn moeras planten, die halen de meeste voeding met de wortels uit de bodem.

Voedingsbodem, of tabletten bij de wortels is in dat geval een goede oplossing.

Het beste is om de belichting op te bouwen.

5 uurtjes de eerste 2 weken, daarna per week een uurtje erbij totdat je de 10 uur hebt behaald.

Over meer dan 10 uur verlichten zijn de meningen over verdeeld.
Ikzelf houd het op 10 uur.

Als je voldoende voeding hebt dan zou 10 uur prima kunnen. Voor alle zekerheid ga ik dus meestal op 8 a 9 uur zitten.
 
Hoi
Weet niet of het in deze topic het mag vragen
Heb zelf beetje alg in me bak
Op me ramen en planten
Had eerst me verlichting meer dan 10 uur aan
En heb nu er een tijd schakelaar op
Die gaat van maandag tm vrijdag
De lamp gaat sochtends om 07:45 aan
En heb hem om 12:00 weer uit
En dan gaat die weer om 14:00 aan
Dus een pauze zeg maar
En dan gaat die in avond om 20:00 uit
En op zaterdag tm zondag gaat
Die om 10:00 uur aan
En om 12:00 uit
En om 14:00 weer aan
En savonds gewoon om 20:00 uit
Is dit goed ?
 
lovevissen123,

halo zeg :p

Waarom zo mega veel pauzes...

laat de lamp gewoon om 12 uur smiddags aangaan en 10 uur later weer uit gaan.

Meestal ben je toch werken, dus waarom sochtends de lampen aan?
Tevens schrikken je vissen minder, aangezien het om 12 uur meestal al licht is binnen.
 
En eten dan haha
Ik moet nog naar school
 
Ik denk dat meer mensen nog wel terug komen op die belichting pauzes..
het is ook niet echt natuurlijk... je onderbreekt op deze manier de fotosynthese..
 
Tja ik heb al jaren een pauze van 12 tot 2 en dat volstaat prima naast de EI die ik volg. Ik heb dus van 9 tot 12 en van 2 tot 8 ongeveer het licht aan.
Anders gaat het me te vroeg uit s avonds.
Ik ben al vroeg op en als om 9 uur het licht aangaat zou het al voor 18.00 weer uit zijn. Dus zo heb ik het ook opgelost.
Maar ja de meningen zijn wel verdeeld hierover.
Als je in mijn FA kijkt zou je niet concluderen dat het niet goed is verwacht ik zo.
 
1 pauze per dag is ook geen probleem.
Dit heb ik inderdaad ook gelezen, gecombineerd met de EL.


Misschien dat je me even via een prive bericht wat meer over jouw theorie kan vertellen John?
Hoe en waarom je dit hebt toegepast (het idee en theorie erachter) vind het wel interessant aangezien je er al wat langer ervaring mee hebt ;)
Zou het graag in je eigen woorden horen, zonder dat je mij doorstuurt naar een website. ;)
 
jessicapilon: Zou het proberen,
 
Lovevissen123 zei:
En eten dan haha
Ik moet nog naar school

Dus doe je het licht maar uit.
Jij bent er toch niet????
 
Terug
Bovenaan