Wat is er nieuw

Groen Blauwe smurrie uit de bodem

Vincent_1976

Well-known member
Lid geworden
26 december 2022
Leeftijd
48
Hallo allen,

Ik heb sinds een paar weken dat er elke keer op een lengte van 20cm breed soort van groene blauwe drap via de de bodem omhoog kruip??

Wat kan dit zijn? Is een denerle fijn korrel/grind met voedings bodem. Het is alleen aan de voorkant van de aquarium.
Misschien dat iemand hier wat van weet.

Alvast bedankt

Vincent

1000033658.jpg
1000033659.jpg

Zoiets dacht ik ook al aan, wat ik zo lees misschien een te kort aan nitraat, normaals eens meten maar waarders waren voorheen goed.

Stroming kan wel een ding zijn, sind dien ik een co2 reactor heb is mijn uitstroom wel sterk verminderd, heb een 240 liter bak met daarachter een oase biomaster 850. Dat moet wel voldoende zijn. Ik ga zowizo de reactor vervangen voor een inline diffuser. Ik heb een kleine binnen filter mee draaien maar die is sterker als de uitstroom dan de 850?

Rottende planten heb ik niet, plantengroei is goed. Een hoge pH heb ik ook niet wat ik lees over blauw alg.

Is even goed water testen en iedergeval meer stroming is mijn eerste stap

jup, blauwalg zo te zien

Makkelijkste om er vanaf te komen is om het even met je vinger weg te poetsen, ga dan ook gelijk een stukje onder de bodembedekking, want daar zit het ook

Maar het komt iedere keer weer terug

Als het snel terugkomt word het tijd om eens aan verdere stappen te denken

Nitraat tekort kan de oorzaak zijn maar veelal een teveel aan organische belasting en dan met name organische stikstof.

Nitraat was 50 ppm, denk wel een overschot aan voedings stoffen, misschien iets te gortig geweest, aio van plantedbox.

En wat word er precies bedoeld met organische belasting? Teveel rottende planten?? Of wat nog meer...

Foto van mijn complete bak, alles oogt fris, plantengroei ook wel..

1000033661.jpg

Mijn ervaring is een slechte watercirculatie, doorgaans simpel te testen met drijvende waterplanten, die moeten echt door de hele bak heen kunnen ‘zeilen’.

Mijn ervaring is een slechte watercirculatie, doorgaans simpel te testen met drijvende waterplanten, die moeten echt door de hele bak heen kunnen ‘zeilen’.
oppervlaktestroming wil niet zeggen dat het bij de bodem ook goed is.

Bij mij worden de drijvers juist naar de uitstroom geblazen :DD

Nou, mijn oase 850 geeft een pis straaltje icm co2 reactor. Die gaat er tussen uit.

Lol, zowizo gekke hobby, ik heb 2 bakken meer lopen (lowtech) beetje gevoel en niet water testen.... Gaat alles goed, geen spotjes alg. Deze high end bak, co2 controler, reactor , water meten ect... Hoe meer techniek hoe meer gekkigheid haha

Stroming kan wel een ding zijn, sind dien ik een co2 reactor heb is mijn uitstroom wel sterk verminderd, heb een 240 liter bak met daarachter een oase biomaster 850
Nou, mijn oase 850 geeft een pis straaltje icm co2 reactor. Die gaat er tussen uit.

Welke merk/model CO2-reactor heb jij, wat is jouw daadwerkelijke uitstroom capaciteit, (bijvoorbeeld gemeten met een 1L maatbeker onder de filter uitstroom gemeten met een stopwatch)

Zelf heb ik op mijn 246L bak ook een CO2-reactor met een OASE 350T en zit op 1L per 10 seconden en is voor mij voldoende voor een zwaar beplante/bezette bak.
https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus

Merk weet ik niet zo,n blauwe ,

1000033669.jpg

Maar ik ben zowizo niet tevreden van oase pompen, dat lucht probleem waar heel internet vol van staat. Ik ga naar een eheim

Zo,n reactor schijnt de flow ontzettend te remmen, ik heb een chihiros inline besteld,

Nou, dat ga je bij mij niet redden haha

• Leuk
Waarderingen: Ro
Heb je ergens geknikte slangen dan ofzo?

Nee echt niet, water druk is echt minimaal, heb een interne filter meedraaien om meer circulatie te krijgen

Zowizo met oase pomp heb ik altijd gerommel, ik heb een eheim bak met techniek, en moet zeggen dat eheim echt beter is

Heb hier een oase350 draaien en slecht vind ik m zeker niet.

Hoe heb je de blauwe schijfjes op je afvoer en uitstroom staan?

20250310_192321.jpg

Heb hier een oase350 draaien en slecht vind ik m zeker niet.

Hoe heb je de blauwe schijfjes op je afvoer en uitstroom staan?

Bekijk bijlage 385675
Jazeker staan helemaal open, natuurlijk zal het geen slechte filters zijn, maar in mijn setup valt me op dat hij icm reactor echt wel druk verliest

Doe ik ook hoor, John 😁

Jazeker staan helemaal open, natuurlijk zal het geen slechte filters zijn, maar in mijn setup valt me op dat hij icm reactor echt wel druk verliest

Tijdens de opstart fase kunnen slangen/koppelingen behoorlijk vervuilen, ik heb zelf een 40% verbetering meegemaakt na alles schoonmaken (ook de reactor met zijn RVS filterkorf in filterhuis)

Standaard reinig ik alles eens per 6 maanden

Tijdens de opstart fase kunnen slangen/koppelingen behoorlijk vervuilen, ik heb zelf een 40% verbetering meegemaakt na alles schoonmaken (ook de reactor met zijn RVS filterkorf aan binnenkant)
Ik heb alles echt brand schoon, er klopt iets niet, net nog de pomp intern bekeken, voor filter schoon en intern gewoon niet zo vervuild. Maar mijn superfish binnen filter produceert meer druk dan de oase ???

Ik heb alles echt brand schoon, er klopt iets niet, net nog de pomp intern bekeken, voor filter schoon en intern gewoon niet zo vervuild

Is er misschien per abuis een “helix filter media” uit jouw CO2-reactor of iets anders ergens terecht gekomen dat de boel “afsluit/verstopt”?

Zou toch echt alles demonteren en controleren met een spiraal/ragertje

Wat is het resultaat als je de co2 reactor loskoppelt en de boel weer rechtstreeks aansluit?

Wat is het resultaat als je de co2 reactor loskoppelt en de boel weer rechtstreeks aansluit?
Dat ga ik morgen doen, met een inline diffuser, heb maar een 240 liter aquarium, zoveel techniek zoveel ellende. Gewoon simpel houden. Net wat ik zeg..heb 2 bakken meer gewoon lowtech zijn echt spiegels zo helder er geen spotjes alg..

Heb je de in, en uitstroom op de reactor niet verwisseld? Dat is mij ook ooit overkomen en dat scheelde behoorlijk in de filtercapaciteit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan