Wat is er nieuw

Groenachtig water

Spacefish

Member
Lid geworden
20 december 2014
Berichten
20
Hoi,

Ik nu een tijdje groenachtig water, kan nog steeds in de bak kijken. Alleen als ik door de zijkant kijk dan kan ik er niet doorheen kijken. Zelf denk ik aan zweefalg.
Ik voeg elke dag ferropol 24h toe, heb een bio co2 waar ik nog easy life carbo dagelijks aan toe voeg. Lampen heb ik 9h per dag aan.

- Ik ben aan het denken om easy life algexit te kopen iemand hier ervaring mee? Werkt dit ook tegen zweefalg?
- Heb gelezen dat een uv filter hier goed tegen helpt, zijn jbl uv filters goed?

Thx
 
Elk UV filter is daar goed voor.

Stop eens met de algjes te voeden.

Alg exit niet gebruiken.
 
Stoppen met ferropol toevoegen?

Hoezo geen alg exit?
 
Wat heeft het voor zin dan?
Wil jij algexit, mijn zegen heb je.
 
Stoppen met het toevoegen van Ferropol, en easylifecarbo. Daarmee zorg je ervoor dat je de algen voedt. Ververs flink wat water om alle overtollige voedingsstoffen af te voeren. Heb je voldoende snelgroeiende waterplanten in je aquarium? Dat zijn concurrenten van algen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Alg moet je niet met middeltjes bestrijden, je moet de oorzaak aanpakken. Meestal is alg een gevolg van een overdaad aan voedings- cq afvalstoffen
 
Ik ga stoppen met ferropol en easylifecarbo, ik heb snel groeiende planten in mijn bak (groeien alleen niet meer zo snel). Misschien dat ik een beetje waterpest haal, groeit erg snel.

Ben verder al water aan verversen om het de troebelheid wat tegen te gaan.
 
Valt er veel daglicht in en hoeveel uur heb je de verlichting aan??
Zou zeker geen bestrijdingsmiddelen gaan gebruiken nu. Wel een uv lamp kan.
 
Er valt redelijk wat daglicht in (heb wel de gordijnen dicht. Verder heb ik de lampen 9h per dag aan. Wil dit terug brengen naar 7h.
 
Als je niet veel planten hebt en veel voeding toevoegt dan is veel licht een extra boost voor de algen.
Heb je ook een foto van je bak misschien?? En wat voeg je toe aan plantenvoeding?
 
Zet er een flinke bos waterpest in.
Die trekken ook de stoffen uit je water.

En heus. koop 1 een binnenfilter Met UV, die je ook mee kan laten draaien, als uv niet nodig is.

Is de aquael 500 UV een goeie keus. en niet duur.
 
Bertus zei:
Zet er een flinke bos waterpest in.
Die trekken ook de stoffen uit je water.

En heus. koop 1 een binnenfilter Met UV, die je ook mee kan laten draaien, als uv niet nodig is.

Is de aquael 500 UV een goeie keus. en niet duur.

:thumbs:
 
Mijn bak atm:
jAZAsqIk62Gwh8jzPxo9BKt-A7Xq6Aro.jpeg


- Voegde elke dag ferropol 24 en easylifecarbo toe (mee gestopt) alleen de bio c02 staat nog aan.
- 1x per week voegde ik ferropol toe (heb deze dosis ook omlaag gebracht)
- Lampen atm 9h aan, gaat ook naar 8h.
- Ga nieuwe snelgroeiende planten kopen waaronder waterpest.

Op aquaplantsonline staat de desbetreffende filter, maar er staat bij 'Niet geschikt voor aquaria met sterke waterbloei' wat wordt hiermee bedoeld?
 
Bij de aquael 500 UV heb je zo'n hanger erbij die je over het glas moet laten lopen. Heb je die echt nodig of kan het gewoon met de zuigdopjes doen en dan zonder die hanger?
 
Ik ken de filter zelf niet, maar Bertus heeft die dacht ik dus wellicht kan die je vraag beantwoorden.
Zolang de uv maar werkt is het voor jou goed denk ik.
Carbo is niet nodig bij bio co2.


Hoeveel Ferropol deed je dagelijks in je bak?? Wat meer planten in je bak kan zeker geen kwaad hoor. Die verbruiken dan ook de overtollige stoffen die nu waarschijnlijk de lag hebben veroorzaakt in je water.
Vaak komt het door teveel voeding of afvalstoffen.
 
Hoeveel liter is je bak?? Dat ivm de ferropol namelijk.
 
Spacefish zei:
Bij de aquael 500 UV heb je zo'n hanger erbij die je over het glas moet laten lopen. Heb je die echt nodig of kan het gewoon met de zuigdopjes doen en dan zonder die hanger?

Nou,is wel handig.


IK hang hem er ook wel zonder in, dan de klep op de draad, blijft hij hangen.
 
Deed elke 3/4 druppels ferropol 24 toevoegen en wekelijks 20ml ferropol (ferropol 24 voeg ik niet toe en ferropol in lagere dosis)
 
Bertus zei:
Spacefish zei:
Bij de aquael 500 UV heb je zo'n hanger erbij die je over het glas moet laten lopen. Heb je die echt nodig of kan het gewoon met de zuigdopjes doen en dan zonder die hanger?

Nou,is wel handig.


IK hang hem er ook wel zonder in, dan de klep op de draad, blijft hij hangen.

De zuigdopjes zijn niet voldoende?

Bak is ongeveer 175liter ferropol 24 is 1 druppel per 50l
 
https://www.jbl.de/nl/aquaristiek-zoetw ... l-ferropol

Hier staat 5ml op 20 liter dus voor jou ongeveer 40 ml dus per week. dat is dik 5 ml per dag.
Maar misschien dat Ferropol 24 anders is.

Misschien dat het teveel is geweest toen je beide nog toe hebt gevoegd. In principe is dan de ferropol 24 al voldoende met 3 a 4 druppels.

@Bertus
Je hoorde zeker je naam roepen Bertus 😉
 
Zonder op hang, heb je ook geen zuignappen op het filter.

Is toch geen probleem, of je moet er een probleem van willen maken.
 
Het is het ophang mechanisme + zuignappen maar daar kun je nog een hanger op vast maken en die gaat over het glas https://www.youtube.com/watch?v=A7rFkX9mTqU dan bij 0.57sec is te zien wat ik bedoel

Heb ferropol en ferropol 24 altijd samen toegevoegd, misschien meer ligt van buiten de boosdoener geweest dan en dat sommige planten niet meer zo snel groeien.
 
Je hebt altijd dat gedeelte met zuignappen nodig, anders kun je het "Beugeltje" voor over het glas niet gebruiken. Denk niet dat zuignappen hoeft aan te drukken, als je tijdelijk de filter aan het beugeltjes wil laten hangen.
 
Maar is dat beugeltje ook daadwerkelijk nodig of kan het weg blijven?
 
Ik heb zelf het beugeltje nog nooit gebruikt enkel aan de zuignappen gehangen, als ik deze tijdelijk gebruikte.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: morge
      Terug
      Bovenaan