groene aanslag op glas

R

Raymon

Guest
Goedemorgen,

Een tijdje geleden hadden wij last van algen. Het was van die draderige drap wat al aardig begon te ontwikkelen. Op advies van de winkel een flasje gekocht en de filter korrels verwijderd uit de pomp.
Alles was opgelost echter hebben we nu last van groene (pitjes) aanslag op de binnen zijde van het raam.
Weet iemand daar de oplossing voor? Want met een sponsje elke keer de boel schoonmaken lijkt mij niet de oplossing.

We hebben een Jewel 120 staan met een JBL CristalProfi Greenline 701 staan.
 
Goedemiddag.

De algen waar je last van hebt zijn groene en draad alg, zo als ik uit je verhaal begrijp.
Beiden zijn te verhelpen door iets meer Co2 en misschien een betere doorstroming.

Maar dat is gemiddeld,
Is het een pas opgestart aquarium?
Heb je ook de waterwaarden?
En een foto van de bak?
Dan kan er meer advies op-maat worden gegeven.
 
En voorzichtig in die winkels.. Die hebben een dubbele agenda. Ze sturen je makkelijk weg met b.v. een fles algexit. Hebben ze weer wat verdient, jij bent tijdelijk van je probleem af. Maar de onderliggende oorzaak heb je er niet mee weg genomen.
 
Ik zou ook zeker nu nog niks kopen tegen de algen. Het is beter de oorzaak aan te pakken.
 
Ik zal binnenkort een foto plaatsen. We hebben geen CO2 systeem in het aquarium. Wel is de Jewel crystal profi 701 volgens de handleiding aangesloten. Dus uitlaat boven inlaat onder.
 
Ik had last van groene aanslag op mijn glas en op de bladeren van mijn planten waardoor de bladeren verstikte en de planten stierven.

Wat ik gedaan heb, en dat was heel effectief.
Niet meer dan 8 uur per dag belichten en daar een tussenpoze van 4 uur niet belichten.

Bv. 8 uur smorgens je licht aan tot 12.00 uur.
Dan van 12.00uur tot 16.00 uur licht uit. En van 16.00 uur tot 20.00 uur weer licht aan.

Je bakkie moet wel voldoende dachlicht kunnen krijgen in de tijd dat je licht uit is.
Let op : geen direct zonlicht maar daglicht.

En algen hebben een hekel aan co2 dus dat zal ook kunnen helpen.

Binnen 3 dagen was ik van mijn algen af en is mijn algen probleem opgelost.
Heel af en toe heb ik nog wel eens groene puntjes op mijn glas (1×per 2 maanden) en dat maak ik schoon met een plukje filterwatten.
 
Ik had last van groene aanslag op mijn glas en op de bladeren van mijn planten waardoor de bladeren verstikte en de planten stierven.

Wat ik gedaan heb, en dat was heel effectief.
Niet meer dan 8 uur per dag belichten en daar een tussenpoze van 4 uur niet belichten.

Bv. 8 uur smorgens je licht aan tot 12.00 uur.
Dan van 12.00uur tot 16.00 uur licht uit. En van 16.00 uur tot 20.00 uur weer licht aan.

Je bakkie moet wel voldoende dachlicht kunnen krijgen in de tijd dat je licht uit is.
Let op : geen direct zonlicht maar daglicht.

En algen hebben een hekel aan co2 dus dat zal ook kunnen helpen.

Binnen 3 dagen was ik van mijn algen af en is mijn algen probleem opgelost.
Heel af en toe heb ik nog wel eens groene puntjes op mijn glas (1×per 2 maanden) en dat maak ik schoon met een plukje filterwatten.
Als je de verlichting terugbrengt dan zal dat inderdaad kunnen helpen.
 
Bak draait max 8 uur in 2 faces per dag. Ik heb inmiddels het euvel verholpen. Waardes waren niet geheel optimaal. Dus die helemaal naar optimaal gebracht. Alleen gingen die puntjes wat lastig weg. Ik heb toen een verf/glaskrabber langs de binnenkant van het raam gehaald. Daarmee kreeg ik het raam nagenoeg schoon en alg vrij. Vervolgens de stofzuiger er in en een deel van het water meteen weer ververst. In ieder geval lijkt het nu verholpen. Bedankt voor alle reacties en oplossingen.
 
Fijn dat het is opgelost.

Als er blaadjes aangetast zijn door verstikking van de alg kun je de lelijke blaadjes wegknippen. Je plantjes hebben 1 tot 2 maanden nodig on te herstellen. Dus het kan zijn dat ze door het mindere licht iets minder hard groeien en zich herstellen. bij mij duurde het ruim 2 maanden voor de plantjes die niet dood waren zich volledig herstelde. na 2 maanden mijn bakkie opnieuw bepland en de oude plantjes laten staan. die groeien nu lekker op met de nieuwe plantjes..

Zelfs mijn TijgerLotus groeit als een jekko en heb ik al 2x moeten bij snoeien in een maand tijd.

Heel veel plezier met je bakkie nu hij goed draaid.
 
Terug
Bovenaan