Wat is er nieuw

Groene aanslag op ruiten, planten en steen

GertvdB

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2015
Goedemiddag,

Ik heb weer een vraagje. Ik heb sinds enkele weken een lastige groene aanslag op de ruiten van mijn aquarium die zich nu ook uitbreid naar de stenen en de bladeren van de planten. Ik heb gelezen dat toevoegen van Profito kan helpen en dat de oorzaak een gebrek aan fosfaat kan zijn.

Zijn er ervaringsdeskundigen die mij hierin kunnen adviseren? Ruiten schoonmaken is uiteraard geen probleem, maar planten en stenen wordt een ander verhaal. De aanslag zit er trouwens niet dik op, maar is redelijk makkelijk eraf te halen.

Ook enkele foto's toegevoegd.
20170505_165458[1].jpg
20170505_165502[1].jpg
20170505_165514[1].jpg

Lijkt me alg, of niet?

Hoeveel uur per dag staat de verlichting aan?

Lijkt me alg, of niet?

Hoeveel uur per dag staat de verlichting aan?

Verlichting staat ongeveer 8 uur per dag aan. Aquarium staat niet in vol zonlicht en voeding is matig en zeker niet te veel. Stroming is goed en planten + mossen groeien als kool.

Wat zijn de waterwaarden? Vaak een co2 tekort.

Kun je het makkelijk wegpoetsen?

nou dat is een mooi groen wandje 😀 garnalen vinden deze alg overigens helemaal niet erg.

je ruiten zou ik gewoon wegpoetsen.. op de stenen zou ik het lekker laten zitten.

maar hoelang heb je je ruiten nu niet gepoetst?

nou dat is een mooi groen wandje 😀 garnalen vinden deze alg overigens helemaal niet erg.

je ruiten zou ik gewoon wegpoetsen.. op de stenen zou ik het lekker laten zitten.

maar hoelang heb je je ruiten nu niet gepoetst?

Ongeveer een weekje, dus dat gaat best snel.

Het kan ook de "stofalg" zijn zoals daar staat beschreven en die gaat inderdaad makkelijk weg.

Het kan ook de "stofalg" zijn zoals daar staat beschreven en die gaat inderdaad makkelijk weg.

Ik kan verder op het forum hier niets over vinden en binnen een week komt telkens alles weer terug. Vind het eigenlijk niet al te mooi om telkens zo'n groene bak te hebben. Iemand een oplossing om dit tegen te gaan?

Plantenvoeding!

Plantenvoeding!

Zou dat betekenen dat ik te veel voeding toe voeg of juist te weinig? Dagelijks gaat er namelijk +/- 2 ml EasyCarbo in mijn bakkie (50L).

Voeding veroorzaakt geen algen want anders zouden de EI gebruikers allemaal algen moeten hebben😉. Ik denk toch teveel licht of een tekort aan co2 of po4.

Voeding veroorzaakt geen algen want anders zouden de EI gebruikers allemaal algen moeten hebben😉. Ik denk toch teveel licht of een tekort aan co2 of po4.

Ik was wel heel kort in mijn antwoord hihi.
Maar ik bedoel dat de plantenvoeding wel op orde moet zijn, want een TEKORT aan voeding kan wel de oorzaak van de algen zijn.

Zou dat betekenen dat ik te veel voeding toe voeg of juist te weinig? Dagelijks gaat er namelijk +/- 2 ml EasyCarbo in mijn bakkie (50L).

Voeg je naast de easy carbo geen andere plantenvoeding toe?
Ik zou eens kijken of je een complete plantenvoeding kunt kopen.

(let op met plantenvoeding en easy carbo met garnalen!)

Ik was wel heel kort in mijn antwoord hihi.
Maar ik bedoel dat de plantenvoeding wel op orde moet zijn, want een TEKORT aan voeding kan wel de oorzaak van de algen zijn.

Voeg je naast de easy carbo geen andere plantenvoeding toe?
Ik zou eens kijken of je een complete plantenvoeding kunt kopen.

(let op met plantenvoeding en easy carbo met garnalen!)

Eens per twee weken 5ml aan Profito naast de easycarbo. Verlichting staat maximaal 8 uurtjes per dag aan.

Eens per twee weken 5ml aan Profito naast de easycarbo. Verlichting staat maximaal 8 uurtjes per dag aan.

De profito mag je elke week geven, misschien dat dat al wat gaat helpen.

De profito mag je elke week geven, misschien dat dat al wat gaat helpen.

Was juist bang dat ik op die manier teveel zou voeden en de garnalen er "last" van zouden krijgen.

want een TEKORT aan voeding kan wel de oorzaak van de algen zijn

Klopt helemaal.

Ik zou zeker de voeding wekelijks toedienen omdat het anders soms reacties aangaat en dan niet of minder goed meer opneembaar is. Soms adviseert men zelfs om het dagelijks te doen.

OK bedankt voor de tips. Ik ga denk ik om de drie dagen profito toedienen, maar dan een deel (in verhouding) van de wekelijkse hoeveelheid. Daarnaast dagelijkse de easycarbo.

Pfff... moet met gemak een agenda gaan bijhouden voor het aquarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan