Groene alg op ramen en steentjes

S

Samanthaaaa

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb al een aantal jaar (ongeveer 10) een aquarium van 50 Liter met guppen, nooit problemen gehad en ik heb ook niets veranderd of nieuwe vissen erbij gedaan. Nou heb ik sinds een paar maanden opeens uit het niets groene alg, het begint op de ramen en komt nu ook op de steentjes. Ik heb de steentjes al vervangen, en het aqauairum helemaal schoon gemaakt en ontsmet, maar niets helpt. Wie weet wat dit is en wat ik er aan kan doen?

De water waardes zijn (21-03-2016) :
NO2 is 0
No3 is 0
GH is 0
KH is 17
PH is 7

Weet iemand wat de waardes precies moeten zijn en hoe ik deze in balans krijg?

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes Samantha
 
Hoe ziet de alg er uit? Draderig? stippen?
Foto?


NO2 moet 0 zijn
NO3 mag wel 10 of 20 zijn, mogelijk een oorzaak.
Wat is je PO4 waarde?

GH 0? lijkt me niet normaal, maar heb ik weinig verstand van verder...
KH 17 lijkt me heel hoog.

Waar test je mee? strips of druppels?
Is er iets in je situatie veranderd sinds dit probleem? BV zonlicht op je aquarium?
 
Een duidelijke foto kan helpen om de alg te herkennen.
 
Bedankt voor uw snelle reactie.

828723samanthaaa_0_82_20160323_135009.jpg


129691samanthaaa_0_82_20160323_134950.jpg


Dit is de alg, hij is niet draderig en ook niet stippig. Het is een dun groen glad laagje wat heel snel groeit.

Ik test de PH met druppels en de rest met een strip.
De PO4 kan ik niet testen. Hoe werkt dit?

Er is de afgelopen tijd niets veranderd, geen extra licht geen nieuwe planten of vissen.
 
Vaak is dat een co2 tekort. Oftewel vaak door teveel/te lang belichten een co2 tekort.
 
Heb je erg veel beweging aan het Wateroppervlak ? En hoelang belicht je ?
 
Ja mijn pomp zorgt ervoor dat het water veel beweegt.
Ik belicht 13 tot 15 uur per dag. Is dit teveel?
 
Dat is heel veel,zou het eens terug brengen naar 10 bv.
 
oke ga ik doen, bedankt voor uw reactie!
 
Bedoel je met 13 tot 15 uur dat het dus wisselt en je geen tijdschakelaar gebruikt?
 
Het terugbrengen van de verlichting vermindert de vraag naar Co2. Het beperpen van de oppervlakte beweging zorgt dat je minder Co2 verliest.

Soms kan dat voldoende zijn.
 
Ja dat klopt. Ik het weekend wisselt het wel eens. Maar ik heb nooit problemen met mijn bak gehad. En nu ineens wel.
 
Net als met beleggen is het voor een aquarium ook zo dat in het verleden behaalde resultaten geen garanties zijn voor de toekomst.
Staan zo te zien ook wel heel weinig plantjes in je bak bv,zet er eens wat snelle groeiers in.
 
Maurice heeft het antwoord al gegeven en minder licht is dus minder vraag naar voeding.
Ik zou het licht eens terugbrengen naar 8 a 9 uur om te kijken of dat helpt en direct zonlicht vermijden.
 
Terug
Bovenaan