Groene alg wolk bij mijn planten


nienke

New member
Lid geworden
21 juni 2024
Berichten
2
Leeftijd
12
Er zit een soort groene alg wolk van draadjes alg bij mijn planten. Wat zou ik hier tegen kunnen doen?

ik heb mijn aquarium nu al een half jaar, maar er zit sinds een week draad alg in mijn aquarium. Ik vermoedt dat het door teveel licht komt maar ik weet het niet zeker. Heeft iemand tips voor wat ik ertegen kan doen, en hoe ik het terugkomen ervan kan voorkomen?
 
Hoi Nienke, wat vervelend om te horen!
Wat voor aquarium heb je? Hoe groot is hij, wat zwemt er in, hoe lang heb je het licht aan staan, hoe vaak voer je, hoe vaak wissel je hoeveel water?
Misschien kan je ook een foto plaatsen.

Als we meer weten over jouw aquarium kunnen we beter helpen :DD
 
Inderdaad graag een foto en draadalg zie je veelal bij teveel licht tov de co2. Je kan of co2 verhogen als je dat gebruikt en anders de hoeveelheid licht proberen te verminderen door te dimmen.

 
Hi, Nienkes vader hier :) , Vlak na de post heeft ze de alg verwijderd en een waterwissel gedaan, ongeveer een derde.
Ik heb een fotootje toegevoegd waar bij het pijltje nog een beetje te zien is.
De bak is 60L, 13 visjes (neon, roodkopzalmen en guppies).
De waardes, gemeten met een strip met kleurcodes, zijn ok.
Wel hebben we de afgelopen weken wellicht teveel uren per dag het licht aan gehad.
Daar gaan we een klokje tussen zetten. Wat evt te veel voer betreft: dat vinden we nog een beetje lastig (hebben de bak 6 maanden). Overal leees je dat je niet te veel moet voeren maar hoe weet je dat je niet te weining voert?
 

Bijlagen

  • 2024-06-21 15_36_41-PXL_20240621_133513927.jpg.jpg
    2024-06-21 15_36_41-PXL_20240621_133513927.jpg.jpg
    54.3 KB · Weergaven: 18
Je moet niet meer voeren dan ze in een paar minuten op kunnen eten. Het is niet zozeer de lichtduur als wel de intensiteit die draadalg laat ontstaan.
Misschien kun je dimmen of drijvers toevoegen om het licht te dimmen.
 
Ik heb weinig licht in mijn 60 liter bakje en ook draadalg. Bij mij komt het denk ik omdat ik teveel voer. Ik heb biotoopaquaria en daarom vind ik alg minder erg, het oogt natuurlijker. Schadelijk voor de vissen is het niet, voor zover ik weet. Bij elke waterwissel trek ik er ook wat draadalg uit, maar het blijft terugkomen. Mijn tuin was ook een natuurtuin en geen strak gazonnetje met een strak gesnoeide haag. Het ligt eraan waar je van houdt.
 
Je kunt zoveel voer geven als de oogbol van het visje groot is. Dat is best wel weinig. We voeren vaak veel te veel.
 

Terug
Bovenaan