Groene algen door plantenvoeding?

N

NickT

Guest
Hallo allemaal,

Ik gebruik sinds ongeveer weer 3 weken plantenvoeding, maar nou blijft er toch steeds weer groene algen op de bladeren van me planten komen. zou dat komen door de voeding die ik geef of heeft groene alg een andere oorzaak?

Ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen!

Het gaat om een 120 literbak.
Verlichting: 2x t8 19w
Verlichtingsduur: 10.5 uur
Co2 toevoeging via een fles

ik voeg dagelijks toe:
2ml profito
2ml ferro
2ml easy carbo ( spuit ik op mn achterwand ivm de bruine alg die er nog op zit. maar wel veel minder wordt nu)

Me waterwaardes zijn
Temp: 25 graden
KH: 5
PH: 6.9
GH: 8
no3: 20
Po4: 2
sio2: 3
fe: 0.12

Hier nog wat foto,s
193941_0_82_20140828_2052001.jpg

594143_0_82_20140828_2052251.jpg

518749_0_82_20140828_2052161.jpg

861612_0_82_20140828_2053571.jpg



Groetjes,
Nick
 
Hoeveel uur heb je de verlichting aan en hoelang heb je er al last van??
Hoelang draait de bak en hoe is je stroming??
 
Hallo,

Me Bak draait nu ruim een jaar.
Het Licht brand 10.5 uur op een dag.
Ik heb er eigenlijk altijd wel last van gehad, maar toen was ik er nog niet zo erg me bezig.
De laatste 3 maanden had ik veel bruine alg, maar dat kwam denk ik doordat ik te weinig ververste en er wegens omstandigheden te weinig tijd aan gaf. Ikgebruikte toen ook geen voedingsstoffen. daar ben ik nu weer 3 weken mee bezig.

Wat de stroming betreft.
Me spraybar zit links bovenin. en me afzuiging zit links onderin.
 
Met een sparaybar zou je voldoende stroming moeten hebben.
Volgens mij heb je groene puntalg als ik de foto zo bekijk en dat is vaak een gevolg van fosfaat tekort en soms door een co2 tekort.
Je zit dacht ik uit mn hoofd rond de 15 mg co2.
Wellicht zou je het licht eens naar 8.5 uur kunnen terugbrengen??
Door teveel plantenvoeding krijg je normaal geen algen op je planten maar wel door een tekort ergens van namelijk of door een slechte stroming dus.
 
Ik heb gister me stroming wat harder gezet, heb het idee dat er op sommige plekken tekort stroming stond. Ik denk dat ik dat nu even ga afwachten. En anders inderdaad me licht wat korter. Ook al doe ik dat liever niet...

en ik zal me fosfaat goed in de gaten houden dat die goed blijft.

bedankt voor de tips alvast!
 
Ik denk nu toch dat het een co2 tekort zal zijn (om eerlijk te zijn was er een ander die me hierop wees hoor).
Je kan naast een betere stroming en wat minder licht wellicht de co2 verhogen.
Misschien is betere stroming en minder licht voldoende maar je kan op voorhand ook wat co2 verhogen dus.
 
Even terugkomen op de vraag en hoe die is gesteld moet ik denken aan Robert.
Die kreeg maar geen groene algen in zijn Tanganyika bak (daar zijn die gewenst). Totdat er sporenelementen werden toegevoegd!
Vanuit die optiek kun je de vraag eigenlijk met ja beantwoorden: het zou inderdaad zomaar kunnen dat (groene) algen met je plantenvoeding aan de haal gaan en zo een boost krijgen.

Welk tekort voor planten er dan voor de planten is, is een iets andere vraag, maar wel van belang voor de oplossing ;)

~ Ivo
 
Backplay gaf mij door vreemd genoeg niet in dit topic te kunnen posten en die gaf als reactie via mij door dat het een co2 tekort zou zijn.
Ik heb ook weleens gehoord dat plantenvoeding groene algen kan veroorzaken maar dan moet er volgens mij een vrij hoge dosering worden gegeven en vrij veel/lang licht.
En dan veroorzaakt dat de makkelijke groene dustalg als ik het goed heb maar hou me dat ten goede. De GDA dus.
 
Oke, maar als het dus misschien wel door de plantenvoeding komt die ik geef. dan zou ik me verlichting juist niet moeten verlagen, Toch?
Geven jullie eigenlijk ook plantenvoeding zoals profito? of dat van een ander merk.

Volgens de tabel zit mn co2 op 18.7mg/l dat is toch voldoende? of zal ik het nog iets verhogen?

Met Vriendelijke Groet,
Nick
 
Het zou icm de verlichtingsduur dus te weinig kunnen zijn. Ik heb het probleem ook gehad toen ik op net 20mg/L zat en door het te verhogen verdween de alg weer.
Ik geef de plantenvoeding van aquariumbemesting.nl en dan geef ik 3x de aanbevolen dosering.
Ik heb ook geen groene alg op de planten. Als de zon er veel in schijnt soms een beetje dustalg op het raam en dat veeg je zo weg.
Als je niet teveel voeding doseert betwijfel ik ten zeerste of dit de oorzaak is. ik denk toch echt de co2 want po4 heb je ook voldoende.
Ook een slechte stroming kan de oorzaak zijn als je algen hebt maar je weet zelf het beste of je stroming goed was.
Je had zelf wel het idee las ik dat het niet echt optimaal was.
Je zou ook een combi kunnen toepassen. betere stroming en wat korter licht en iets meer co2.
 
maar is het ook niet zo , dat als jij plantenvoeding toevoegt..je eigenlijk ook de rest moet gaan toevoegen ?

omdat je t 1 verhoogt..en t ander dan niet?

het is maar een hersen spinsel...

dont shoot the messenger :p
 
Nee hoor.
Meer plantenvoeding verhoogt niet de groei tenzij de plantenvoeding de factor was die de groei belemmerde.
Oftewel als er geen of weinig groei was door te weinig plantenvoeding dan kan de groei wel toenemen.
Door meer licht en/of co2 zal de groei wel toenemen. Natuurlijk ook tot een bepaald punt.
Ik doseer nu in mn bak 20mg nitraat/L. Als ik dit verdubbel zullen de planten niet sneller gaan groeien. er is immers al voldoende aanwezig en het deel dat ik extra toevoeg zal niet worden verbruikt.

Als je dus opeens de co2 gaat verhogen en daardoor gaan de planten harder groeien dan moet je wel zorgen dat de andere voedingsstoffen ook voldoende voor handen zijn want anders krijg je weer tekorten.
 
Dat bedoelde ik aan te geven :p

Meneeer :O
 
misschien een rare vraag.... Maar zal zweefvuil nog ten goede kunnen komen van de alg op de blaadjes?


Groeten,
Nick
 
Algen hebben veel minder voeding nodig dan je planten. Dus al voeg je niks toe da nog hebben de algen in het algemeen wel voldoende voeding.
Maar hoe kan het dat je zweefvuil hebt?? Is je filtering dan wel in orde??
 
ik weet niet precies hoe het komt.
Heb er 2 weken geleden nieuwe filterwatten ingedaan, maar dat heeft niet echt geholpen.
Het is niet heel veel.. maar wel zichtbaar. zou ik dan mn helefilter moeten spoelen ofzo?
 
Wat voor filter heb je en hoelang draait die en wat heb je al voor onderhoud eraan gedaan??
 
Het is een eheim 2324. hij draait ongeveer een jaar, ik heb hem 1 keer helemaal schoon gemaakt en dan 2 weken geleden weer een keertje de watten.

Groeten,
Nick
 
Dan is hij goed ingedraaid. Zijn de sponzen niet vuil? Je hebt 1x de sponzen gedaan begrijp ik en laatst de watten. is de uitstroom nog wel goed krachtig??
 
het zijn geen sponzen, het zijn 2 verschillende soorten korrels in 2 bakjes die onder elkaar zitten
 
Ok, dat kan ook. Maar is de uitstroom wel goed en merk je niet dat de kracht behoorlijk is afgenomen?/
Want als dan ook de zuigkracht minder is zie je vaak ook wel zweefvuil.
 
Ik kan het op de foto niet echt goed zien, maar volgens mij is de korf van de instroom naar de filter ook behoorlijk in de hoek verstopt/weggewerkt.
 
Heb je slangen ook al een gereinigt? Scheelt ook een 40 %.
 
die korf is sinds jou vorige advies van genoeg stroming verplaatst en zit niet meer in de hoek. de stroming is nu gewoon goed. ik zal er nog even een foto van proberen te maken.
 
ja me slangen heb ik ook 2 weken terug helemaal schoongemaakt. dus dat kan het niet wezen.
 
NickT zei:
het zijn geen sponzen, het zijn 2 verschillende soorten korrels in 2 bakjes die onder elkaar zitten

Die mag ook spoelen ,he. in aquawater.in halve emmer.

Heb je ook siporax onderop?
 
Bertus zei:
Heb je slangen ook al een gereinigt? Scheelt ook een 40 %.

Ik heb gister ook de slangen gereinigd en echt veel zat er niet in vond ik. Met de borstel erdoor en er kwam wel war bruin/rode troep uit maar niet echt veel. Toch is de stroming plots een stuk harder dus een beetje aanslag kan al veel schelen geloof ik ja.
Ik doe ze meestal iedere 6 weken want dan verkleuren ze dus.
 
ik heb geprobeerd om een foto te maken van het vuil maar dat lukt niet met de camera die ik heb.

Maar denken jullie dat ik me filter gewoon moet uitspoelen?

Kan dat dan in 1 keer of zeggen jullie eerst alleen de pot schoon spoelen en de week erna de bakjes?

Zal ik er dan nieuw filter materiaal in doen of juist het oude blijven gebruiken?

Alvast bedankt!

Groeten Nick,
 
K zie het aan de uitstroom, die heb ik in het midden,en opzij.
Als dat minder wordt,weet ik dat er komkommerslijm in de bocht zit.van de instroom.
Even ragen,en gaan.
 
jij kan bepalen of de uitstroom nog krachtig is en of de stroming voldoende is ;)
 
Terug
Bovenaan