Wat is er nieuw

Groene Algen op Ludwigia Mini Super Red

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
513
Locatie
Zwammerdam
Beste allemaal,

Ik heb al een tijd last van groene algen, vooral op de Ludwigia mini super red en Limnophila hippuridoide.
Ook het grind is snel groen.
Ik volg de EI methode.
Ik zal een paar foto's er bij doen en de water waardes.
Ik heb afgelopen zondag de 50% water wissel gedaan en de macro toegevoegd en maandag de micro.
Ph 7,5
Kh 10
Gh 8
No2 0
No3 0 - 5

Wat ik wel vreemd vindt is dat mijn ph 7,5 is terwijl de dropcheckers lichtgroen tot geel zijn en mijn ph computer 6,2 aangeeft.
Ik heb ook de rode lotus die geen last heeft van de algen.
Op de Echinodorus argentinensis begint het nu ook ,maar niet zo snel als op de ludwigia.
Ik hoop dat jullie met oplossingen kunnen komen of ideen.
 

Bijlagen

  • IMG_2505.JPG
    IMG_2505.JPG
    48.5 KB · Weergaven: 230
  • IMG_2506.JPG
    IMG_2506.JPG
    36.9 KB · Weergaven: 208
  • IMG_2507.JPG
    IMG_2507.JPG
    57.4 KB · Weergaven: 193
  • IMG_2508.JPG
    IMG_2508.JPG
    63.9 KB · Weergaven: 195
  • IMG_2509.JPG
    IMG_2509.JPG
    35.5 KB · Weergaven: 198
  • IMG_2510.JPG
    IMG_2510.JPG
    46.8 KB · Weergaven: 213
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe heb je de ph gemeten want het is raar dat de computer veel lager aangeeft. Ook vindt ik met de EI je nitraat erg laag moet ik zeggen. Voeg je wekelijks 20mg toe en 2 mg fosfaat?
Uitgaande van een kh van 10 en ph 7,5 zou je rond de 9mg co2 hebben en dat is raar als de dropchecker gelig is. 6.2 lijkt me ook sterk want dan zou je over de 150mg co2 hebben. kun je de po4 ook meten?
Ik denk zelf dat de dropchecker wel als uitgangspunt mag worden genomen en zou denken dat je een po4 tekort hebt.
 
Hoi John,

Po4 had ik ik ook gemeten, maar vergeten te vermelden.
Po4 is 2,0
ik meet alles met de druppel test van wespro.
 
Als jouw Po4 2,0 is maar je NO3 is 0-5 dan zit daar mogelijk al een probleem. Ik zou je NO3 naar 20 MG/L doen als je 2.0 Po4 hebt. Maar of dit perse de oorzaak van je alg is weet ik niet.
 
Ik heb nog weinig echte ervaring, maar wat ik lees is dat een fosfaat concentratie van meer dan 1.0 ppm algen uitnodigt.
Elektronische pH meters met elektrode hebben af een toe een eiking nodig, is dit van toepassing?
 
Ik heb nog weinig echte ervaring, maar wat ik lees is dat een fosfaat concentratie van meer dan 1.0 ppm algen uitnodigt.
Elektronische pH meters met elektrode hebben af een toe een eiking nodig, is dit van toepassing?
Elke PH elektrode moet vrijwel elke 4 weken geeikt worden met PH4 en PH7 eikvloeistof, ook om de 3maanden reinigen met reinigingsvloeistof is wel nodig anders vervuild deze en waneer je de Elektrode niet om de 4weken eikt kan hij behoorlijk afwijking geven als dit al maanden niet gedaan is.

Fosfaat is geen boosdoener van algen en tot 5ppm onschadelijk en als nitraat ook niet in de juiste verhouding is kan het algen opleveren, zoals 20ppm nitraat isn 2ppm fosfaat is een goede verhouding dus 10:1, algen onstaan door fosfaat gebrek of nitraat gebrek en plantenvoeding of Co2, groenalgen op grind of planten kan overbelichting zijn of voedings tekorten in fosfaat en mogelijk Kalium of micro's. (ijzer,magaan,boring,calcium,magnesium, etc etc)
 
  • Leuk
Waarderingen: H2O
Ik heb nog weinig echte ervaring, maar wat ik lees is dat een fosfaat concentratie van meer dan 1.0 ppm algen uitnodigt.
Elektronische pH meters met elektrode hebben af een toe een eiking nodig, is dit van toepassing?
Fosfaat veroorzaakt geen alg. Een tekort wel. Groene alg kent eigenlijk twee varianten: GDA (Green dust Algae) is een zacht eigenlijk gemakkelijk "wegveegbare" alg. De andere hardere maar ook moeilijker verwijderbare variant noemt men GSA (Green Spot Algae)
Ik meen bij jou de hardere variant te zien. Deze komt vaak voor door een tekort aan CO2 en fosfaat. Een slechte waterdistributie kan ook een oorzaak zijn. Nitraat 0 tot 5? Dat is veel te weinig, zoals hierboven al aangegeven zou je kunnen kiezen voor een verhouding NO3 20 en PO4 2. Maar je CO2 niveau vertrouw ik helemaal niet. En daar zit waarschijnlijk je probleem. Hoe weet je dat je Ph 7.5 is terwijl je computer zegt 6.2? Dat verschil is veel te groot.
 
Goedemorgen,

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken.
Ik heb nog en paar vragen, hoe voeg ik meer nitraat toe, ik maak altijd een macro oplossing van 2 liter voor langere tijd, deze maak ik aan de hand van de calculator van aquariumbemesting.nl of kan ik ook gewoon alleen nitraat toevoegen?
Wat betreft de Co2, ik hoor en lees steeds dat daar het probleem zit.
Ik weet bijna zeker dat ik voldoende toevoeg omdat hij bijna de hele dag staat te draaien.
Mijn dropcheckers(2) zijn bijna geel.
Mijn computer geeft 6.2 aan (dit wel met een elektrode van Ali Express die elke 4 weken wordt geijkt)hiervoor had ik een Jolub die ik eigenlijk meer vertrouwde.
Dus ph van 6.2 en bijna gele check vloeistof dat zou kunnen kloppen waarom ik dan met een druppel test van Wespro dan op 7.5 uitkom geen idee.
Wbt de distributie van de Co2, ik heb een Eheim Pro 3e die voluit draait nu met een debiet van ruim 1800 liter per uur.
Ik heb op de uitloop van dit filter een aqua medic 1000 reactor hangen(leeg, zonder bio ballen) en een spraybar over de gehele lengte van mijn bak aan de voorkant hangen richting de achterkant.
Ik heb hem aan de voorkant zitten omdat ik een bak heb met een droogkamer en als je de spraybar dan aan de achterzijde bevestigd heb je een deadspot achter je droogkamer.
Wbt de verlichting, er hangt een aquatlantis easyled 2.0 boven die zo'n 8 uur brand op 90 %.
Daarnaast nog een ledbalk van Oase zelf die bij de bak hoort, die kan ik niet dimmen, maar die brand zo'n 6 uur.
Van die oase ledbalk zitten er twee bij, maar ik gebruik er maar 1.
Deze bak draait nu een jaar, hiervoor had ik een Lido 120 waar ik nooit last had van algen, daarom valt dit nu best wel tegen ik ben al een jaar aan het klooien.
Ik heb nog wel sinds vorige week mijn filter materiaal aangepast.
Ik had van die plastic pijpjes van eheim erin, maar die heb ik vervangen voor Siporax.
 
Ik blijf de nitraat met de EI erg laag vinden en ik zou bijna denken dat je de oplossing fout hebt gemaakt. Je kan dat testen door het op een emmer van 10 liter te doseren en dat dan na te meten maar dan moet je wel osmose gebruiken want in je kraanwater zit ook al nitraat. verder geeft fosfaat geen algen en ik zit met de EI meestal tussen de 3 en 4 mg.
 
IK voeg nu 10 ppm nitraat extra toe, kijken hoe dat gaat.
 
Heb je nog getest of de stockoplossing goed is aangemaakt zoals ik eerder aangaf?
 
Goedemorgen John,

Nee John eigenlijk niet, ik heb ook geen osmose water.
Kan natuurlijk wel osmose water halen en dan testen.
Heb de laatse keer nitraat gestest en toen langer gewacht en kwam toen wel 10 mg/l
 
Goedemorgen Ben,

Ik test met en druppel testkoffer van Wespro.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan