Groene draad als

B

Biologist

Guest
Hallo allemaal,

Sinds ongeveer een maand heb ik behoorlijk last van groene draadalg in mijn aqua40. Een beetje alg vind ik niet erg, maar dit begint toch behoorlijk de bak over te nemen.

Info over het bakje:
Hij draait sinds afgelopen November en de bewoner is 1 Betta man. Ik filter over een aqua flow 100, hierbij heb ik naast de spons mini siporax toegevoegd aan de filter.
De lamp is de gewone standaard lamp die bij dit bakje geleverd wordt. Deze staat 8 uur per dag aan.
Waterwaarden:
pH: 7.2
GH: 8
KH: 6
NO2: 0
Mocht het van belang zijn kan ik straks ook nog een NO3 en PO4 test uitvoeren. Aan plantenvoeding voeg ik hs aqua carbo shrimp toe.

Hebben jullie enig idee wat ik kan gaan doen om dit op te lossen? Zelf had ik een aantal idee�n maar weet niet of deze gaan werken, dus hoor er graag jullie mening over:

- lichtduur verminderen naar 7 uur
- een andere koolstof bemesting toepassen. Maar welke dan? Easycarbo brandt mij op de huid en voeg ik dus liever niet toe. Ook de omgekeerde bakjes methode van bio co2 vind ik wat riskant met een labyrinthvis.
- wat opvalt is dat de alg eigenlijk alleen op de Hygrophyla difformis zit. Deze misschien vervangen door een minder snel groeiende soort?

Alvast bedankt en ik hoor graag van jullie!
 
Waarom wil je geen bio Co2 toepassen ?
 
Omdat er een Betta inzit die nog wel eens aan de oppervlakte wil ademen. Ik ben bang dat hij een keer in het bakje naar boven komt en dus een hap co2 neemt.
Bovendien kan ik de flessen hier nergens kwijt. Het bakje staat naast mijn bed en niet op een kastje waar ik flessen in kwijt kan.
 
Easycarbo is prima tegen draad en groene alg evenals een stabiele Co2, rustige maar goede doorstroming, niet teveel licht intensiteit en duur.
zijn deze voorwaarden stabiel ben je in principe snel van de algen af.
BIo Co2 kan je prima proberen, zelf heb ik gemerkt dat de vissen er eerder uit de buurt van blijven dan eronder gaan zwemmen, op enkele erg nieuwsgierige na maar daar is nog nooit wat mee gebeurd, eventueel kan je het nog afschermen met een hele grove structuur van een net o.i.d.

P.s.
Het branden op je huid van de carbo zal mogelijk zijn in de onverdunde vorm, als ik het goed heb voeg je easycarbo toe in 1 Ml op 50 liter dus dat is best verdund, eventueel kan je het eerst wat verdunnen in een deel aquariumwater welke je later weer terug voegt.
 
Daar sluit ik me helemaal bij aan Ton. Wat de flessen betrefd ik heb weleens bij iemand een bak gezien waar de Co2 fles verborgen zat in een mandje. Met enige verbeelding moet zoiets toch te doen zijn denk ik ?
 
Hoeveel watt zit er boven dar bakje??
Ik denk ook dat bio co2 geen kwaad kan maar als het slechts 1 plant is die niet goed wil dan zou je ook die kunnen vervangen.
Je geeft al carbo dmv de voeding van HS zie ik.
 
De lamp die erboven hangt is 11 watt. Misschien dan toch binnenkort maar eens met bio co2 gaan knutselen. Het is toch niet duur en als het me niet bevalt is het ook zo weer weggehaald. Anders nog eens cabo proberen. In ieder geval bedankt voor de tips allemaal!
 
Volgens mij kan er ook 9W boven want dat had ik dacht ik met de garnalen.
 
Het is denk ik een "klein" bakje dus de Co2 word daar gauw in afgenomen door de plant(en),
mogelijk als je de licht duur wat verkort en je wat meer stroming aan de oppervlakte cre�ert dat je genoeg natuurlijke Co2 binnen krijgt.
De licht intensiteit kan je ook verminderen door de lamp voor een deel af te plakken, mits je lamp niet te warm word!.
 
Vandaar dat ik ook over de 9W begon. Er passen dacht ik zowel 9 als 11 W lampen in de Aqua40.
In de Aqua65 passen de 18 en de 24W als ik het goed heb. In de Aqua 65 heb ik de kap beplakt met breed bruin inpaktape om het licht te dempen.
 
jessicapilon zei:
Vandaar dat ik ook over de 9W begon. Er passen dacht ik zowel 9 als 11 W lampen in de Aqua40.
In de Aqua65 passen de 18 en de 24W als ik het goed heb. In de Aqua 65 heb ik de kap beplakt met breed bruin inpaktape om het licht te dempen.

Heb je een linkje van die lamp? Vind de lamp die er nu inhangt sowieso wat fel en blauwig ogen.
 
Terug
Bovenaan