Wat is er nieuw

Groene draadalg (2e week indraaien)

fishpit

Member
Lid geworden
4 augustus 2024
Berichten
9
Leeftijd
43
Hoi, ik zie sinds gisteren groene draad alg opkomen op de plantjes. Het gaat vrij snel want afgelopen vrijdag was er niets. Is dit normaal tijdens het indraaien of moet ik nu actie ondernemen? De led lampen draaien niet langer dan 8 uur per dag, de planten hebben 1x vloeibare voeding gekregen en sinds gisteren bodem voeding (van die kegels die je bij de wortels moet prikken).



PXL_20240812_145412069.jpg
 
Opzich is dat niet zo raar in het begin omdat je vaak door nh3/4 een boost voor algen krijgt. Zorg voor voldoende nitraat, fosfaat en co2 en sporen.
 
Al
Opzich is dat niet zo raar in het begin omdat je vaak door nh3/4 een boost voor algen krijgt. Zorg voor voldoende nitraat, fosfaat en co2 en sporen

Algen leven toch ook juist op nitraat etc? Of zie ik dat verkeerd.

In elke bak zit wek een klein sliertje of plukje alg.. denk ik
 
Al


Algen leven toch ook juist op nitraat etc? Of zie ik dat verkeerd.

In elke bak zit wek een klein sliertje of plukje alg.. denk ik
Algen behoren ook bij de planten maar steken vaak juist de kop op bij tekorten. Of bij bv een boost door nh3/4. Staghorn is zo n alg die je juist bij een nh3/4 piek ziet opduiken.
 
Algen ontstaan doordat de aanwezige voedingsstoffen niet in balans zijn. De hoeveelheid groei wordt dan bepaald door de voedinggstof die het relatief het minst aanwezig is.
 
Algen behoren ook bij de planten maar steken vaak juist de kop op bij tekorten. Of bij bv een boost door nh3/4. Staghorn is zo n alg die je juist bij een nh3/4 piek ziet opduiken.
K heb vaak staghorn. Misschien door teveel nitraat. Of te lang licht krijg ik ook staghorn heb ik t idee
 
Dan heb je me niet goed begrepen, je planten kunnen niet zo hard groeien doordat ze ergens een tekort aan hebben. En de voedingsstoffen die dan dus niet gebruikt worden, worden door de algen gebruikt.
 
Algen hebben bitter weinig voeding nodig en zelfs zonder enige toevoeging doen die het bij tekorten wel goed en duiken snel op. Algen verhongeren gaat je niet lukken denk ik want juist in bakken waar niks wordt toegevoegd heb je snel veel algen.
 
bedankt voor de replies, ik denk idd dat het staghorn is en licht lijkt me de grootste oorzaak. de lampen hebben echt te lang aangestaan dit weekend dus het zou me niet verbazen. Ik ga het even aankijken deze week (met minder licht 🙂 )
 
Er beginnen nu ook bruin/groene vlekken op het glas te komen, moeilijk vast te leggen via camera maar een poging gedaan. Is dit ook gebruikelijk? Ik maak het nu schoon met een sponsje
 

Bijlagen

  • PXL_20240822_074644228-EDIT.jpg
    PXL_20240822_074644228-EDIT.jpg
    199.6 KB · Weergaven: 22
Bij de opstart kunnen meer soorten algen de kop opsteken maar dit soort groene alg kan ook een tekort aan co2 en/of po4 zijn.
 
Er beginnen nu ook bruin/groene vlekken op het glas te komen, moeilijk vast te leggen via camera maar een poging gedaan. Is dit ook gebruikelijk? Ik maak het nu schoon met een sponsje
Is volkomen normaal. Gewoon wegpoetsen met wekelijks onderhoud.
 
Je moet je de eerste weken in de opstart niet te druk maken en gewoon zorgen dat er voldoende voeding in de bak aanwezig is.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan