Groene Draadalg

Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Berichten
1,049
Hallo,

Mijn aquarium draait nu langer dan 2 jaar en sinds ongeveer 2 maanden zit er in mijn bak groene draadalg.
De verlichting die er in zit is een jbl color en achter een dennerle plant. Voorheen zat achter een jbl nature, maar die heb ik ongeveer 2 maand geleden, vanwege de draadalg, door bovenstaande lamp vervangen.
Verlichting had ik 9.5 uur aan, dit vermindert 1 maand terug, naar 9 uur en vorige week weer vermindert naar 8 uur per dag.

WW. NO3 20
PO4 2
KH 7
PH 6.8 (moeilijk te zien, maar de continue meter is lichter dan donkergroen)

Voor de planten voeg ik de macro en micro voeding toe en ook geef ik, volgens aanwijzing, elke dag carbo toe in het aquarium.
Heb niets anders gedaan dan normaal, vandaar dat ik niet weet waar deze alg opeens vandaan komt,
het zou kunnen dat ik een dode vis heb gemist, maar het lijkt mij dat die nu allang vergaan zou moeten zijn.
Elke week vervang ik ongeveer 40% van mijn aquariumwater, met leidingwater.
Wat wel opvalt is dat de bolbitis heudelotii er het meest onder lijdt en die staat juist volop in de stroming. De groene draadalg zit ook in het directe stromingsgebied. In de hoeken is het niet aanwezig.
Het aquarium is een ciano emotion 80 en ik heb een jbl cristal profi buitenfilter (701)

Nu vraag ik mij af of een UV filter een oplossing voor dit probleem is, heeft iemand daar een idee over of eventueel een andere oplossing voor mijn probleem.

groeten Albert
 
Als ik naar jouw verhaal kijk, dan lijkt het bijna alleen door je verlichting te kunnen komen. Dat je deze verlaagt hebt in duur is denk ik een goede stap. Verder zou door het gebruik van Carbo juist niet moeten floreren, omdat het hier niet bepaald van houdt. Wat is is inhoud en wat is de dosis Carbo doe je toevoegt?

Hoe regelmatig onderhoudt je je filter?

Ik zou persoonlijk toch oorzaak opsporen en deze bestrijden en het niet in een UV oplossing zoeken.

Ik hoop dat de "algen-experts" je nog aanvullend kunnen supporten.
 
Ik zou ook de oorzaak opsporen. Heb je een foto van de test??
 
Bedankt voor de reacties.

Op de vraag van sschot: wat is de inhoud van mijn bak en hoeveel carbon voeg ik toe?

De inhoud is 150 liter en daar gaat decoratie van af, ik denk 120 liter
Ik geef 4 of 5 mm carbon per dag.

Het filter kijk ik nauwelijks naar om, aantal weken geleden het turf vervangen en witte watten ververst, omdat er weinig doorstroming was. Ik denk 5 weken terug???

Onderstaand een foto van de continuemeter
Nog vergeten te vermelden dat ik bio co2 toevoeg.
sketch-1475073304910.png


Groet Albert
 
Aan de test te zien heb je nu voldoende co2 maar je gebruikt bio co2 lees ik en dat kan soms instabiel zijn en dus de oorzaak voor draadalgen.
Waarom turf en bio co2?
 
Als ik alles op een rijtje zet, dan zijn er 2 dingen die m.i. te overdadig zijn en (mede) oorzaak van je algenprobleem.

1) De waterwissel die je toepast is erg extreem, 40% per MAAND is OOK voldoende, tenzij je erg veel dieren in en heel weinig planten in je bak hebt.
2) Je bemest erg veel, ga eens terug naar de helft van de huidige hoeveelheid bemesting.

Als je planten, om welke reden dan ook, ( kan het licht zijn, de voedingsbodem, of zelfs de ouderdom van de planten) de voeding welke zich in het water bevindt, niet voor 100% kunnen "opeten" dan zullen de groene draadalgen, welke als organismen heel dicht bij de echte planten staan, graag aan de groei gaan! Zij groeien het eerst en het meest op plaatsen waar stroming is, logisch ook, zo komen de voedingstoffen vanzelf voorbij....!
Ze groeien overal op, dus ook op planten, en de daardoor bevangen planten zullen minder groeien, dus nog meer meststoffen voor de algen!
Groene draadalgen zijn overigens OOK een teken dat je waterwaardes heel goed in orde zijn, biologisch gezien!


Zeker het licht NIET minderen, de planten kunnen immers alleen bij voldoende licht assimileren = voedingsstoffen en CO2 opnemen en ontleden.
Haal steeds met een stokje of vorkje de draagalg weg, Ook dan verminderd de groei van de alg op den duur.
 
Wekelijks 40% met bio co2 zal ook dan tot instabiele waarden leiden. Je kan beter wekelijks 10% verversen. Zelf volg ik de EI en zitten mijn waarden rond de 30-40mg nitraat en 3-4mg fosfaat. Dat zal denk ik bij jou geen algen veroorzaken, maar hoeveel plantenvoeding je geeft kan ik zo snel niet vinden.

Als je planten, om welke reden dan ook, ( kan het licht zijn, de voedingsbodem, of zelfs de ouderdom van de planten) de voeding welke zich in het water bevindt, niet voor 100% kunnen "opeten" dan zullen de groene draadalgen, welke als organismen heel dicht bij de echte planten staan, graag aan de groei gaan!


Dan zouden alle gebruikers van de EI toch ook algen moeten hebben want bij de EI wordt er vaak behoorlijk overgedoseerd. Ik belicht rond de 8,5 uur met de bovengenoemde waarden en dubbele plantenvoeding.
 
Ik kan alleen maar mijn eigen ervaringen delen. Als er TEVEEL is van een of ander in de bak, en dat wordt dus niet gebruikt door de planten, dan zullen de algen dit dankbaar als voedsel aanvaarden.
Dat kun je ook afleiden uit de gewoonte om in een bak die net indraait grote hoeveel heden SNELgroeiende ( en dus veel voedingsstoffen gebruikende) waterplanten te gebruiken. Die zijn zo de algen voor en verslinden daarnaast ook grote hoeveelheden nitraat en ammonium, welk ook weer een gunstige uitwerking heeft op het biologisch evenwicht in je bak.

Ik val niemand aan op de door hem of haar gebruikte methoden, immers zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, maar wat ik wel doe is, met redenen omkleedt, mijn eigen ervaringen en het resultaat daarvan hier delen met degenen die daarmee geholpen kunnen zijn.
 
Ik kan alleen maar mijn eigen ervaringen delen. Als er TEVEEL is van een of ander in de bak, en dat wordt dus niet gebruikt door de planten, dan zullen de algen dit dankbaar als voedsel aanvaarden.
Dat kun je ook afleiden uit de gewoonte om in een bak die net indraait grote hoeveel heden SNELgroeiende ( en dus veel voedingsstoffen gebruikende) waterplanten te gebruiken. Die zijn zo de algen voor en verslinden daarnaast ook grote hoeveelheden nitraat en ammonium, welk ook weer een gunstige uitwerking heeft op het biologisch evenwicht in je bak.

Ik val niemand aan op de door hem of haar gebruikte methoden, immers zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, maar wat ik wel doe is, met redenen omkleedt, mijn eigen ervaringen en het resultaat daarvan hier delen met degenen die daarmee geholpen kunnen zijn.
Ik dacht te weten dat wanneer er problemen ontstaan in een aquarium dan is er ergens sprake van TEKORTEN! Overigens; een Bolbitis heudelotii houdt van CO2 bemesting, zacht/zuur water met PH waarden van zo'n 6,0 tot 6,8.
Draad algen ontstaan vaak door een tekort aan CO2 c/q een onstabiel CO2 gehalte. Een minder goede watercirculatie kan een (mede-)oorzaak zijn. Een gemis aan voedingsstoffen, o.m. nitraat, fosfaat kunnen ook zorgen voor een slechte plantengroei, waardoor algen een kans krijgen. Ook ik geef maar even aan dat dit geen "aanval" is op wie dan ook. E.e.a. is gebaseerd op ervaringen.
 
Bigsmoke, Bedankt voor de reactie.
Het klinkt logisch zoals je het omschrijft.
Wb de verlichting deze heb ik verminderd omdat het als eerste advies genoemd wordt, maar, gevoelsmatig, twijfelde ik er al aan of ik er goed aan deed, echter kon het niet onderbouwen.

Een voedingsbodem heb ik niet, wel kleibollen, bij het waterverversen is nitraat 10mg/l en fosfaat ongeveer 0,5

Maar ik ga je raad opvolgen en ga de verlichting weer langzaam opbouwen.
De plantenvoeding verminderen en minder verversen.

Ik zit nu op de telefoon, eerst maar de computer aanzetten, gaat wat makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht te weten dat wanneer er problemen ontstaan in een aquarium dan is er ergens sprake van TEKORTEN! Overigens; een Bolbitis heudelotii houdt van CO2 bemesting, zacht/zuur water met PH waarden van zo'n 6,0 tot 6,8.
Draad algen ontstaan vaak door een tekort aan CO2 c/q een onstabiel CO2 gehalte. Een minder goede watercirculatie kan een (mede-)oorzaak zijn. Een gemis aan voedingsstoffen, o.m. nitraat, fosfaat kunnen ook zorgen voor een slechte plantengroei, waardoor algen een kans krijgen. Ook ik geef maar even aan dat dit geen "aanval" is op wie dan ook. E.e.a. is gebaseerd op ervaringen.

Klopt ook.
Ik voeg bio co2 toe, dat zal niet echt stabiel zijn, het is wel altijd aanwezig.
Micro en macro plantenvoeding geef ik tweemaal per week, het is dusaltijd aanwezig.
Het rare vind ik dat de alg in het directe stromingsgebied van het filter zit, daar geeft Bigsmoke wel, m.i. een goede reden voor dat daar de alg zit.
 
Aan de test te zien heb je nu voldoende co2 maar je gebruikt bio co2 lees ik en dat kan soms instabiel zijn en dus de oorzaak voor draadalgen.
Waarom turf en bio co2?

Hoezo: "waarom turf en bio co2". Deze vraag begrijp ik niet.
De turf ben ik gaan gebruiken om de kh, was 8 of 9 , iets te verlagen.
 
Klopt ook.
Ik voeg bio co2 toe, dat zal niet echt stabiel zijn, het is wel altijd aanwezig.
Micro en macro plantenvoeding geef ik tweemaal per week, het is dusaltijd aanwezig.
Het rare vind ik dat de alg in het directe stromingsgebied van het filter zit, daar geeft Bigsmoke wel, m.i. een goede reden voor dat daar de alg zit.
Stabiliteit is echt erg belangrijk! Zo kan je natuurlijk tweemaal per week voedsel geven, beter is om, zo mogelijk e.e.a. om te rekenen naar een dagelijkse portie. CO2 is altijd aanwezig alleen is ook niet genoeg. Het MOET zo stabiel mogelijk aanwezig zijn om problemen te voorkomen. Je schrijft zelf al dat je Bolbites, die ook volop in de stroming staat, er het meest onder lijd. Dit is dan ook typisch een plant die het laat afweten bij CO2 tekorten!
 
Ik begrijp dat stabiliteit belangrijk is, om de vijf dagen vervang ik een fles, om voldoende co2 te hebben en te houden, zodat het zo stabiel mogelijk is.
Maar, ik heb nu eenmaal op dit moment niet anders.
Ben wel van plan om een gewone aan te schaffen.
Daarbij, het is een probleem van de laatste 2 maand, voorheen was er geen draadalg en draaide mijn aquarium ook op bio co2.

Groeten
Albert
 
Ok, dat was me niet duidelijk en vandaar mijn vraag;)
Ik dacht dat je bedoelde dat turf en bio co2 geen goede combinatie was o.i.d, vandaar mijn vraag:p

groet Albert
 
Co2 verlaagd de kh niet dus dan is turf wel een oplossing;)
 
Dank voor de link. ik ken de website en lees er regelmatig artikelen van.
Vandaag een waterwissel gedaan, volgens jullie advies maar minder water ververst, scheelt voor mij een hoop werk, want
ik ververs met emmers. Ipv vier of vijf emmers maar 1.5 emmer.
Wel nitraat en fosfaat toegevoegd maar minder. Het nitraat van het 'oude" water was overigens nagenoeg 0.0 het fosfaat ongeveer 0.5.
Van de week maar het nitraat en fosfaat in de gaten houden. Helemaal geen voedingsstoffen is zekers niet goed en dat zal zekers
de algen tot volle bloei brengen en dat willen we niet.

Groeten Albert
 
Je zou eens het na het verversen op bv 20/2 kunnen brengen en dan voor de volgende wissel kijken wat er over is en dus is verbruikt. Zo kun je ongeveer nagaan wat je wekelijks moet toevoegen om het op een bepaald nivo te houden.
 
Nog een naschrift in mijn verhaal. Planten zijn vrij complexe organismen en hebben om optimaal te kunnen groeien en functioneren een grote reeks van stoffen nodig in de juiste verhoudingen.
Als een of meerdere van deze stoffen ontbreken of teveel zijn, dan gaat het groeiproces haperen of verlangzaamt en stopt uiteindelijk.
Algen zijn veel minder complex en hebben voor een optimale groei ook veel minder stoffen nodig en zijn ook veel toleranter voor wat betreft de verhoudingen daarvan. Dat is ook de reden dat er vaak gedacht wordt dat er juist TE WEINIG of TE VEEL plantenvoeding, licht of CO2 wordt gebruikt. Zo kan een verder in het recente verleden uitstekend functionerende bak, zonder direct aanwijsbare oorzaak ineens alg-groei gaan vertonen.
De redenen daarvoor zijn echter altijd gelegen in het hiervoor beschrevene. Een zeer veel voorkomend euvel is het gebrek aan beschikbaar Fe, ofwel ijzer. dit is een soort van "kruiwagen"waaraan zich vaak meerdere sporenelementen hechten die voor planten essentieel zijn. Te weinig ijzer KAN dan ook te weinig (opneembare)sporenelementen betekenen, voila, alweer een reden voor de planten om het minder te gaan doen.
Ook de PH waarde van het water is van belang, hoe hoger dat is, hoe moeilijker de planten het krijgen om goed te kunnen groeien. Het is niet voor niks dat in de wateren van de grote Afrikaanse meren, bijna alleen maar Vallesneria en algen en wieren voorkomen....!
 
Het is zeer zeker een complex geheel wat voor de meeste doorsnee leden te ver gaat en zo ook voor mij. Maar algen door teveel aan voeding dat blijf ik toch betwijfelen zoals ook Ben dacht ik al eerder aangaf. Bij extreme hoeveelheden is het wellicht een ander verhaal omdat het dan toxisch kan worden. Maar dat zijn waarden die je niet in onze bakken ziet denk ik.
 
Bedankt allen voor de reacties. De kwestie algen blijkt inderdaad een complex verhaal te zijn.
Gister een waterwissel gedaan en nitraat/fosfaat bijgevoegd op een hoeveelheid van 10/1, zal de waarden controleren of
er niet te weinig voeding in het water zit en kan het dan altijd bijsturen.
Het ijzer voor de planten voeg ik toe dmv de microvoeding. Ik kan het gehalte controleren door te meten, overigens heb ook nog ferro staan, zodat
ik wat kan bijvoegen.
Ben me er van bewust dat ik nu wat minder toe voeg en minder water ververs, nu eerst moet kijken wat daarvan het resultaat is,
dat gaat niet van vandaag op morgen, dit eerst maar een paar weken aankijken

Maar een leuk weetje (of niet, maar dat weet ik niet)ter info:
Gister vroeg een collega van mij om enkele stekjes want hij wilde een aquarium opstarten. Ik vertelde hem het verhaal over de
algen die ik had en dat hij beter even kon wachten of ze ergens anders vandaan kan gaan halen.
Hij vertelde mij het verhaal dat zijn vader vroeger een vijver had en zijn moeder een aquarium in huis had staan.
Tegen de algen gooide zijn vader enkele koperen buizen in het water en zijn moeder deed stukjes koper in het filter.
Het verhaal is dan dat de corrosie van het koper een stof afscheid die de algen bestrijdt. In zijn herinnering hadden zij, zowel in de vijver als het
aquarium geen tot weinig algen. Ik denkt dat dit een theorie is uit de jaren 60/70 van de vorige eeuw.

Deze theorie heb ik nooit eerder gehoord, misschien dat de ouderen onder ons hier iets van weten.
Ik weet niet of het effect heeft, maar ik heb iig nog geen koper in het filter gestopt, ik hoor het graag.

groeten Albert
 
Koper is een stof waar bijvoorbeeld garnalen heel gevoelig voor zijn.
 
Maar algen door teveel aan voeding dat blijf ik toch betwijfelen zoals ook Ben dacht ik al eerder aangaf.

Ik weet dat de EI het voor velen goed doet, maar als voorbeeld: Bruinalg tiert welig op een overschot. De EI werkt voor velen prima, maar die wordt toegepast op stoffen waarvan een overschot kennelijk niet zo'n probleem is, maar het ligt niet zo ongenuanceerd dat je geen algen kunt hebben als alles overvloedig aanwezig is.

(Dit even los van het probleem van TS en de oplossing daarvoor.)
 
Het kan wel zo zijn dat je door een bepaald overschot toxische waarden krijgt en dat moet je ook weer niet hebben. Maar ik denk dat in onze bakken dit niet zo snel zal voorkomen zolang je alles met beleid doet;).
 
Ik heb het niet over toxiciteit, maar over algegroei op overschotten met bruinalg als voorbeeld wat groeit op een overschot aan silicaten.
Niet als commentaar op EI, maar wel als nuance bij de uitspraak dat algen onwaarschijnlijk is als alles overvloedig aanwezig is.
 
Veel silicaten is in de regel niet de oorzaak van bruinalg. Wel gebruiken bruinalgen dit om zich mee te voeden dus veel silicaten zal meer bruinalg kunnen geven als je dit al in je bak hebt. Er zijn er veel soorten diatomen (bruinalg) en die zie je vaak als de bacteriecultuur niet op orde is en soms om onverklaarbare redenen.
Maar silicaten alleen zijn volgens mij geen reden voor bruinalg want ik gebruik in al de kleine bakjes puur leidingwater met "vrij veel" silicaten maar daar krijg ik geen bruinalg van.
Maar als je eenmaal bruinalg hebt dan kan veel silicaten tot een snelle vermeerdering zorgen natuurlijk.
Verder heb ik van Backplay deze week begrepen dat teveel aan voeding geen algen geeft en dat dit een redenatie van tientallen jaren geleden is. Nav dit topic heb ik hem deze vraag nog gesteld voor alle zekerheid. Ook op aquascaping-blog kun je volgens mij ook lezen dat overschotten geen algen geven.
 
Overschotten geven nauwelijks problemen zoals John terecht opmerkt, het zijn de tekorten die het hem doen. Bigsmoke geeft aan dat algen minder complex zijn dan overige flora. Juist daarom groeien algen bij tekorten! Zij hebben genoeg aan daar waar planten tekorten hebben en verpieteren. Wellicht met uitzondering van één aspect; verlichting. Je zou een zo grote bak met licht boven je aquarium kunnen hangen dat het voor de planten onmogelijk wordt de daarbij passende hoeveelheden voedsel op te nemen. Voor de planten ontstaan er dan weer tekorten met gevolg...etc.
 
Ik ben het helemaal met het verhaal van Ben eens:thumbs:.
 
Zou 1/3 water verversen door osmose water misschien ook een oplossing kunnen zijn?
T,is maar een vraag hoor.:juggle:
 
Terug
Bovenaan