Groene punt en Baardalg

sigpro

Well-known member
Lid geworden
19 maart 2015
Berichten
80
Hoi een vraagje, ik heb nu al een tijdje last van groene punt en baard algen.
Nu heb ik een en ander uit gezocht en dit kan komen door teveel licht of teveel voedingstoffen.

Heb een complete CO2 set besteld en deze ga ik van het weekend aansluiten, aangezien ik nu veel planten in mijn bak heb.

Heb ook gelezen over bijv JBL AquaCristal UV-C, dit apparaat helpt tegen waterbloei en zweefalgen.
Maar hoe zit het met overige type algen?
Hoe kan ik het beste deze algen bestrijden, het liefst geen chemische producten die mijn planten of vissen schaden.

Hoop dat iemand goede tips heeft.
 
Wel door teveel licht maar niet door teveel voedingsstoffen. juist een tekort geeft algen omdat de groei stokt bij een tekort.
Bestrijden doe je door voldoende voeding in je bak te hebben in de vorm van nitraat en fosfaat en co2 alsmede plantenvoeding.
Weet je de waarden zo van je bak??
Misschien heb je teveel of te lang licht boven de bak in verhouding tot de beschikbare voedingsstoffen.

http://www.aquascaping-blog.com/486/voe ... n-aquarium
 
Je zegt last te hebben van Baardalg. Een UV-C lamp werkt daar, in ieder geval, niet tegen.

Verder sluit ik me graag aan bij datgene wat John schrijft. Let op de verhouding licht/beschikbare voeding!
Groet,
Ben.
 
Op de site die ik je gaf via de link staat ook over diverse algen veel nuttige info te vinden nog.
 
Bedankt voor de informatie ik zal alles doornemen.
Waardes weet ik nog niet moet ff meten, maar denk dat het aan teveel licht ligt.
Bak staat op een plek waar een stuk dag licht naar binnen komt, denk dat het hier aan ligt.
Want in mijn kleine aquarium heb ik geen last van algen.
Lampen heb ik maar 5/6 uur per dag aan staan in de avond.
 
Ik zou wel minimaal rond de 8 uur belichten. Het kan komen doordat er veel licht opvalt.
daarnaast dan dus wel zorgen dat je voldoende voeding in je bak hebt. Bij onvoldoende licht groeien planten ook niet goed en krijgen de algen weer kans.
 
Aha het is dus een combinatie van, ik dacht altijd teveel licht of teveel voeding.
Ga van het weekend beginnen met schoonmaken, en hopelijk is mijn bak snel in balans.
 
Zoals je in de link kon lezen is teveel voeding geen oorzaak van alg. Teveel licht daarentegen wel omdat je dan vrij snel met tekorten kan komen te zitten.
 
Terug
Bovenaan