Groene puntalg?

V

Vis_enzo

Guest
Is dit inderdaad groene puntalg?
B7036EC8-030F-483B-97CA-1C1B2043A78A.jpeg
62A530CA-F656-4E39-B01A-9B44BA74C99E.png


Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Hoe zou ik dit kunnen voorkomen? Ik hoor graag jullie tips.
 
Informatie over het aquarium:
Afmetingen van het aquarium zijn 100 x 50 x50 en draait vanaf februari 2018

Verlichting:
1x JMB Community Ledunit 4.500K 4 wit/1 rood, 90 cm (achterin in het aquarium)
1x JMB Community Ledunit 8.000K 4 wit/1 blauw, 90 cm (voorin)
2x EHEIM classic LED 17 W daylight (in het midden)

Licht brand :
Opkomende zon half uur JMB leds, dan 10 uur, half uur neergaande zon.
2x Eheim leds lopen tegelijk met de 10 uur van de JMB leds

Er drijven aardig wat salvinia natans plantjes.

Ik heb geen voedingsbodem maar heb een aantal kleibolletjes toegevoegd.
Bodem is van het fijne zwarte grind van Hornbach
Co2: indicator is groen

Extern filter Eheim 350 met een spraybar en temperatuur is 24 graden.

Ph 7
Kh 8
Gh 7
No2: 0
No3:10
Po4: 0,5
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me inderdaad puntalg.
My two cents:

Iets meer fosfaat doseren.
Lichtduur verkorten. Tien uur is sowieso te lang, al zeker wanneer je algen ziet. En eventueel wat dimmen, maar ik weet niet hoe sterk de JMB's zijn. Staan die op vol vermogen?
De ergst aangetaste bladeren zou ik verwijderen.
Heb je overal in de bak voldoende co2? Is je dropchecker licht groen of eerder donker groen? ;)

Ik weet niet wat de rest van je plantenbestand is maar crypto's hebben niet zoveel licht nodig en de blaadjes lijken wel zeer dicht bij de oppervlakte (het licht) te zitten...

Edit: geef je iets van vloeibare plantenvoeding eigenlijk?
 
Bedankt voor je reactie.
Ik gebruik nu allinone van planted box. Ik ga eens kijken of ik met losse poeders aan de slag ga. Ik vind zo’n voorgemixte voeding wel handig en veilig.
Je geeft aan om de lichtduur te verkorten, wat is dan verstandig? Direct terug naar 8 uur?
De JBM’ s staan nu op 100%. Deze dimmen naar bijvoorbeeld 80%?
Ik heb sinds deze week 2 van die dropcheckers en die zijn allebei lichtgroen. Moet wel zeggen dat voor 2 weken geleden de dropchecker donker groen was en na het verhogen van de bellen per minuut nu lichtgroen.
 
Bedankt voor je reactie.
Ik gebruik nu allinone van planted box. Ik ga eens kijken of ik met losse poeders aan de slag ga. Ik vind zo’n voorgemixte voeding wel handig en veilig.
Je geeft aan om de lichtduur te verkorten, wat is dan verstandig? Direct terug naar 8 uur?
De JBM’ s staan nu op 100%. Deze dimmen naar bijvoorbeeld 80%?
Ik heb sinds deze week 2 van die dropcheckers en die zijn allebei lichtgroen. Moet wel zeggen dat voor 2 weken geleden de dropchecker donker groen was en na het verhogen van de bellen per minuut nu lichtgroen.

Ik wist niet dat je de AIO gebruikte... Je kan ook wat meer doseren hoor. Je nitraat staat ook vrij laag dus het kan zeker.
Maar met poeders kan je inderdaad nitraat en fosfaat apart (bij)sturen.

Teruggaan naar 8 uur zal zeker effect hebben. Het dimmen ook maar nogmaals: ik weet niet hoe sterk je JMB-verlichting juist is.
Heb je voor de rest nog algen in de bak of valt het best mee?

Je zegt dat je onlangs de co2 opschroefde dus wie weet zie je daar de positieve effecten nu nog niet van omdat het te kort geleden is. Het zal zeker toegevoegde waarde hebben als je nu wat hogere levels hebt.
(Vergeet niet om de co2 timing mee te veranderen met je kortere lichtduur. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben... ;))
Heb je misschien een totaalplaatje, wie weet brengt dat ook nog iets aan het licht... ;)
 
F9276FF3-3EFD-48D6-81DB-C3E797EC39FF.jpeg
Heb je voor de rest nog algen in de bak of valt het best mee?
Dat valt wel mee. Ik heb in het begin veel bruinalg gehad maar dat is nu onder controle. Nu dus wel al een tijdje die puntalg op blaadjes.
 
Doseer je dagelijks of wekelijks?
 
Mooie, groene bak! Dat is stevig beplant! :thumbs:
Ziet er alleszins een gezonde bak uit.

Maar je planten zijn niet zo veeleisend op vlak van licht dus wat dimmen in combinatie met kortere lichtduur en iets meer plantenvoeding zal volgens mij zeker positief effect hebben.
Maar er volgen misschien nog wel adviezen en/of tips.
Succes alleszins en laat zeker weten hoe het evolueert en welke aanpassingen je gedaan hebt!
 
Mooie, groene bak! Dat is stevig beplant! :thumbs:
Ziet er alleszins een gezonde bak uit.

Maar je planten zijn niet zo veeleisend op vlak van licht dus wat dimmen in combinatie met kortere lichtduur en iets meer plantenvoeding zal volgens mij zeker positief effect hebben.
Maar er volgen misschien nog wel adviezen en/of tips.
Succes alleszins en laat zeker weten hoe het evolueert en welke aanpassingen je gedaan hebt!
Dank je wel. Ik ben er ook erg blij mee.
Ik zal laten weten hoe de bak er over een tijdje bij staat en of de puntalg verdwenen is.
 
Terug
Bovenaan