Groene stenen

Tunecab

Member
Lid geworden
19 oktober 2019
Berichten
7
Leeftijd
54
Beste forumlezers,

Ik heb een Juwel 240 aquarium met zo'n kleine 35 malawi cichliden. Mijn waterkwaliteit is zeer goed en voed elke dag de vissen met afwisselend voedsel.
Omdat de malawi cichliden graag een rostachtige omgeving hebben, heb ik verschillende groottes van stenen erin. Wat ik echter merk is dat ze redelijk gauw donkerder worden ofwel groenaanslag krijgen. In het filter wat ik heb, een JBL902 filter, zit een zakje met Carbon Superactive. Ik heb begrepen dat dat helpt voor helder water, maar ook om aanslag te voorkomen.

Is er iets te doen aan de groenige aanslag op de stenen? Of moet ik dan toch denken aan de stenen eruit te halen en telkens schoon te spuiten?
Bleken lijkt me geen optie....wil geen geblondeerde malawi's ;p

Alvast dank voor het meedenken!
 
Is er een optie om je verlichting te dimmen? Mogelijk is dit te fel/staat het te lang aan waardoor je stenen veralgen? Nu ben ik niet zo thuis in deze aquaria, maar een gastromyzon ofzo is geen optie om de stenen schoon te houden? Zomaar even een gedachte hoor...
 
Dank voor je reactie Killerfish. De verlichting die ik heb is een rode en witte ledlamp. Deze schakelen beide aan om 9.00uur en gaan weer uit om 21.30uur. Zou es kunnen proberen de tijd wat aan te passen. Nogmaals dank!
 
Gemiddeld is de verlichting tussen de 8 en 10 uur in een plantenbak. 12,5 uur vind ik met volle sterkte veel, wellicht dat je een extra led gedimd toe kunt voegen?
 
Vind 35 stuks wat aan de vele kant voor een Juwel 240 bak maar dat terzijde :)
zijn wel allemaal Mbuna's?

Carbon houd inderdaad je water helder kwa verkleuring.. wat dus vaak van hout afkomt.
heb je alleen stenen in je bak, dan zie ik geen nut in de Carbon en vind ik het zonde van de filterruimte.
ik heb het ook niet in mijn Malawibak en heb zeer helder water met een 50% waterwissel per week.

Carbon doet overigens (bijna) niks m.b.t. alggroei, dus daarvoor moet je het al helemaal niet gebruiken.

meer dan 12uur licht per dag is veel! zal ook 1 van de redenen zijn van je groene aanslag.
8uur is meer dan zat voor bakken zonder planten.
maar is die groene aanslag erg? juist niet! is een voedselbron voor Mbuna.

bakken met geen/weinig planten zijn nu eenmaal moeilijk algvrij te houden, buiten het gewoon accepteren en handmatig verwijderen zit er niet veel op.

ik doe zo'n 1x per jaar een "deep cleaning" van de bak, dat houd in dat ik alle hardschade (stenen) eruit haal en buiten met de hoge druk afknal.
tevens even het sendiment van het zand afzuigen en dan lekker weer de stenen terugplaatsen.
wil ik de stenen in de tussentijd toch even ontdoen van alg dan borstel ik ze even af met een afwasborstel/tandenborstel (altijd nieuw gebruiken, dus niet 1 waar je ook de afwas mee hebt gedaan!)

en als laatste zou ik je kunnen opperen om nog een filter bij te plaatsen, 1x E902 is aan de magere kant (absoluut niet ondoenbaar maar mager)
 
Allereerst dank voor jullie antwoorden c.q. oplossingen. Ik doe net als jij Rich dat ik 1x per jaar grondige schoonmaak doe. Inderdaad even alle stenen eruit halen, met de hogedruk reinigen. Daarna weer terugplaatsen in het aquarium.

Wat ik zeker ga doen is het aantal lichturen terugbrengen richting 9 uren per dag. Zelf denk ik aan een uur of 12.00uur aanzetten en rond 21.00 weer uit laten gaan. Of iets later in de middag aan, zodat je er in de avond nog even van kunt genieten. Anderzijds is het ook deels accepteren dat stenen etc. op gegeven moment aanslag krijgen. Het bruine wat erop zit kan ik met een schone tandenborstel afpoetsen. Het groene is wat hardnekkiger.

Met het JBL902 filter ben ik wel happy, zal erover denken nog es een filter bij te plaatsen, ben wel content met dit filter. Sowieso doe ik regelmatig een waterverversing.

Nogmaals dank voor jullie reacties, ik ga ermee aan de slag.
 
Ik heb hier op beide grote bakken een extra ledstrip staan die heel gedimd brand voor in de ochtend- en avonduren. Heb ik wel wat verlichting, maar niet de meer felle verlichting die er gedurende de middag op staat.
 
Zit daar ook aan te denken Killerfish. Ik heb een rode en witte Ledlamp erboven. Zit eraan te denken deze toch nog weer meer te minderen.
 
Waarom wil je van je alg af in een Malawibak? Met name blauwalg wil je niet hebben, maar de rest is eigenlijk allemaal niet erg in een bak met Malawi cichliden. Groene alg is zelfs bijna een "must" in een dergelijk aquarium. Bij gebrek aan planten neemt de groene alg de functies van planten over. Bovendien is het voor Mbuna een prima voedselbron, en kunnen ze hun natuurlijk gedrag vertonen.

35 Malawicichliden - die al snel allemaal 10 cm groot worden - in een Rio 240 is wel héél erg veel overigens. Je nitraat en fosfaat zal daardoor ook wel erg hoog zijn, tenzij je dagelijks veel water ververst. Je verlichting aanpassen haalt dan niet zo heel veel uit denk ik, dan krijg je eerder bruine alg in plaats van groene.
 
Inmiddels zijn we een tijdje verder.. Door prive omstandigheden was ik even niet in de gelegenheid om te reageren. Maar ik heb het aantal vissen teruggebracht tot 22. De grotere vissen heb ik eruit gehaald en die hebben een keurig nette nieuwe plek gekregen. Er werd eerder al aangegeven om de tijd dat de LED verlichting brand terug te schroeven. Ook dat gedaan, maar nog niet ver genoeg. Dus ook daar zal ik nog wat aanpassingen doen. En wat Serge ook zegt, een beetje alg is niet erg. Dank voor de reacties.
 
Terug
Bovenaan