Wat is er nieuw

groene stippen op glas

Monsterfishforlive

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2025
Leeftijd
14
ik heb sinds kort in mijn 450 liter bak rare groene algen stippen gevonden die ik niet weg kan halen met mijn aquarium magneet weet iemand hoe ik het voortaan kan vorkomen en kan weghalen?

(ik kan geen foto's maken omdat mijn camera kapot is).

en ik weet dat het licht ook niet lang aan moet staan maar de keuze van mijn led is 12 uur lang of 10 uur lang dus heb ik 10 uur gedaan

Dat zie je vaak bij een co2 of po4 tekort en de harde variant is dacht ik vaak een po4 tekort. Je kan het weghalen met een pluk filterwatten en dan wat drukken .
Weet je de waterwaarden van je bak of valt er zonlicht op?

nee de water waarde weet ik niet ik heb alleen van die strips maar die zijn onbetrouwbaar ik ben ook van plan om een druppel test te halen

Ja po4 zit ook niet op de strips en een Colombo koffer is denk ik het voordeligste.

Ik gebruik nooit zo’n magneet. Wat je hier noemt is best goed weg te krijgen met een oud bankpasje dat krast niet en werkt best goed. Voor de rest van die witte sponjes

Het hangt er een beetje vanaf wat je precies wilt meten en hoe vaak. Ik heb in het begin ook zo'n colombo testkoffer aangeschaft, maar een heel aantal metingen zijn redelijk overbodig als je bak eenmaal goed draait.
In mijn ogen heb je in het begin tests nodig voor:
ammoniak (Nh3/4)
nitriet (NO2)
gH/ kH (als je garnalen en/of slakken wilt houden)
pH (vooral als je met CO2 in de weer gaat)
Nitraat (NO3, als maat in hoeverre je filter goed ingedraaid is én hoeveel voeding voor je planten aanwezig is)
fosfaat (PO4, om te monitoren of je voldoende voor je planten hebt)
ijzer (FE, als maat voor de hoeveelheid beschikbare mineralen- en sporenelementen voor je planten.)

Als je bak eenmaal stabiel draait, heb je alleen de laatste 3 nog nodig (4 als je met CO2 werkt) en is het betrouwbaarder om het gedrag van je vissen in de gaten te houden als indicatie voor (nood)waterwissels.
Als je eenmaal ook je planten leert 'lezen', heb je zelfs de waarden voor plantenvoeding niet meer nodig, maar niet iedereen is daar even goed in. Bovendien reageren vissen aanzienlijk sneller op afwijkingen als je planten.

Klopt Elise maar mede met wat je ook in het begin test is dan een koffer wel handig en later kun je altijd de testen die je nog gebruikt los bijkopen als ze op zijn.

Een voordeel van JBL is vooral de refill verpakking. Dat scheelt echt aanzienlijk in prijs. Persoonlijk @Monsterfishforlive vindt ik, wat je ook kiest, de druppeltest vooral gemakkelijk omdat je geen risico hebt dat de kleuren door elkaar lopen zoals bij strips wel kan.

Maar het is en blijft jouw keuze. Wat je ook doet, een goed gevoel is de basis.

Ook van Colombo zijn vrij voordelige losse setje te koop en die doe je zo in de koffer. JBL is wat duurder.

Klopt, had ook zitten kijken, maar qua kosten niet zoveel verschil.
Denk dat het gewoon een keus is die iemand maakt op basis van referenties of eigen ervaring.
Bedacht mij opeens dat ik vroeger blijkbaar ook de Colombo had gehad, koffer kwam zo bekend voor.
Destijds bij Wesdijk gehaald en zij noemde het toen Wespro watertest.

Plukje filterwatten en beetje druk en ze zijn weg.
Die van Wesdijk was volgens mij identiek aan colombo. Heb colombo en jbl gehad, volgende wordt weer JBL, wat degelijker maar inderdaad wel iets duurder.

Plukje filterwatten en beetje druk en ze zijn weg.
Die van Wesdijk was volgens mij identiek aan colombo. Heb colombo en jbl gehad, volgende wordt weer JBL, wat degelijker maar inderdaad wel iets duurder.
Klopt, hadden alleen andere naam eraan gegeven volgens mij.
JBL geen ervaring mee, maar wie weet.

Niet dat ik weet maar de inhoudt is exact gelijk qua indeling enzo dus daar kunnen zo die van Colombo in. Alleen de stikker op de koffer is anders.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan