Wat is er nieuw

Groenig Water?

• Onderwerp starter Onderwerp starter SnIpY
  • Startdatum Startdatum

SnIpY

Member
Lid geworden
8 mei 2016
Hallo iedereen!

Ik ben vorige week begonnen met de opstart van een nieuwe aquarium.

Ik merk wel dat, als de lampen niet aanliggen, er een groene waas in de bak hangt na de opstart.

Hier even een poging tot een foto ervan. Je kan het vooral zien aan de rechterzijde, het stukje muur dat je erdoor ziet is normaal wit, maar ziet nu licht groenig.

IMG_0336.jpg

Met de lamp aan zie je er nagenoeg niets van:

IMG_0338.jpg

Wat zou dit zijn en wat kan ik er aan doen? Ik heb ondertussen het licht per dag teruggeschroefd naar 4 uur. De aquarium staat niet in direct zonlicht, maar staat wel in een vrij lichte ruimte.

Dit zijn mijn waterwaardes van deze morgen (druppeltest):

PH: 8
No2: 0,2
No3: 10
KH: 8
NH4: 0
CO2: 4
Temp: 26 C

Mijn nitriekpiek is precies bezig en NO3 is ook gestegen.

Ik vermoed dat mijn PH, KH te hoog zijn en mijn CO2 te laag. Wat is nu de beste actie dat ik kan nemen?

Ik heb ook nog niets van water verwisseld, maar dat moet niet tijdens de opstart?

Helemaal niets aan doen, dit zijn wat opstart algen welke in je water zitten en zal spoedig weer verdwijnen.
als je wat droogvoer verkruimeld in de bak zal de opstart wat verbeteren en hebben de zich te vormen bacteri�n wat te eten waardoor ze sneller vermeerderen.
Het licht mag je rustig 7 uur aan laten, tenslotte hebben de planten ook licht nodig, hoewel ze wel redelijk wat krijgen door de lichte plaatsing.

Mooie bak trouwens, wat ga je erin houden?

Denk eerlijk dat het komt door dat je bak in de zon staat.

Zou je nog grote problemen van kunnen krijgen..

Dat is algenbloei denk ik en ben het eens met Ypoc dat er waarschijnlijk veel zon/licht invalt.
Vaak icm met weinig co2 of nh3/4 bij de opstart

http://www.aquascaping-blog.com/groen-water

Ik zou beginnen mee den achter kant dicht te maken.veelste veel licht zo.

beste groet

Zoals Ton ook al aangeeft denk ik ook dat het komt door de opstart. Je hebt nog niet voldoende bacterien om alles weg te werken en dan nemen deze algen het over.
Het is ook niet heel erg zo te zien en ik verwacht dat dit wel bij gaat trekken als de bak beter is ingedraaid.
Hij staat niet in het directe zonlicht begrijp ik uit de startpost. Zou wel de verlichting op minimaal 7 uur houden ivm de planten.

Mooie bak! En als hij niet in direct zonlicht staat, zou ik hem zo laten. Vind die doorkijk heel mooi.

Smaken verschillen dus 😉.

Dank allemaal voor de reacties!

Ik heb nog niet echt een idee wat voor vissen ik erin ga steken, wil de aquarium eerst rustig de tijd geven om op orde te komen. Ik ga ook nog in Juni op verlof en zou dus pas daarna overgaan tot de vissen 🙂, tips/ideetjes zijn welkom 😀!

Ik denk toch dat het echt geen algen zijn om de eenvoudige reden dat het ook niet erger wordt. De laatste dagen was er meer licht dan de week ervoor, maar het groenig water blijft gewoon op niveau, bij algen zou het toch erger moeten geworden zijn? Ondertussen heeft de bak nu 7 uur per dag licht van de lamper.

Op aquascape blog las ik dat het beter is om het water te verversen bij een opstart, daar ben ik dus gisteren mee begonnen (40%). Het water is dus nu al een pak minder groen en na 1 dag lijkt het ook gewoon zo te blijven. Ik ben nu ook begonnen met vloeibare CO2 toe te voegen, volgens mijn testen was dat (veel) te laag.

Vloeibare co2 is geen echte co2 maar een vervanger.
Dus je co2 zal laag blijven als je nu gaat testen hierop. Ik neem aan dat je carbo gebruikt nu.

denk dat het de kleur van je glas is, float glas is idd groenig, integenstelling tot optic white wat helder is

Hopelijk is dat het dan. Wel een mooi aquarium! Indien je opzoek gaat naar vissen zou ik wel echt goed uitzoeken welke vissen geen probleem hebben met een doorkijk aquarium. Niet alle vissen vinden het namelijk even prettig, volgens mij worden sommige vissen er erg onwennig/schuw door.

Ik denk eerder de glastint dan algen. Mooie bak!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan