groenvoer gelei voeren


Akwarium

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2019
Berichten
1,569
Leeftijd
34
sinds deze week krijgen mijn visjes regelmatig groenvoer bijgevoerd in gelei vorm. wat best in de smaak lijkt te vallen
 
Dat neem ik aan als het in geleivorm gevoerd wordt. Maar het exacte recept en de ingrediënten is hetgeen waar ik zo nieuwsgierig naar ben. :petjeaf:
Dat snap ik :) maar denk dat je bassleer enz kan husselen,

Thans dat doe ik met rephasy.
 
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik maar bar weinig weet over het zelf maken van voer. Ik heb er een tijd geleden eens wat over gelezen en heb er een tijdje terug een video van Thomas (The Dutch Aquarist) over gezien. Maar het lijkt mij leuk om eens te doen op een vrije zondag.
 
Repashy is niet moeilijk. 1 schep repashy met 3 scheppen kokend water. 10x5cm bewaarbak
2 3 scheppen repashy en wat bassleer en verzin zo maar wat en goed roeren en laten afkoelen. 2 weken in de koelkast kan je dat bewaren en of dacht 6 maanden in vriezer.

Denk dat @Nicolientje-W het wel weet.
 
Leuk hoor! Ook ik ben wel nieuwsgierig hoe je dit gemaakt hebt en wat je daarvoor precies gebruikt hebt. :daisy:

vandaag stond op het menu,

Brandnetel-erwt-molsla(paardenbloemblad)-paprika met chlorella en knoflook.

Is dit niet met gelatine gemaakt?

ik gebruik agar-agar. volgens mij zit dat ook in repashy. voordeel is dat je veel minder nodig hebt (factor 4) en dat het ook bij aquariumtemperatuur goed opgesteven blijft.

Ik ben nog vrolijk aan het experimenteren wat het beste werkt kwa bereidingswijze. dit recept was:

Ingrediënten:
30 gram water
14 gram brandnetelbladeren
14 gram diepvriesdoperwten
7 gram paprika
7 gram paardenbloembladeren
2.5 gram chlorella
0,33 gram agar agar
0.1 gram knoflooksappen

Bereiding.
alle bladgroenten worden afgespoeld en met aanhangend water in een magnetrondoos met deksel 5 minuten op 600 watt in de magnetron geslingerd.
vervolgens gaat het in de blender met het water, erwten en agarpoeder tot fijne smurrie
dan terug in de magnetron voor 1 a 2 minuten onder af en toe roeren. agar moet een minuutje koken om goed te werken.
uit de magnetron en iets afgekoeld het algpoeder en knoflook erdoor. dan dun uitgieten en op laten stijven.
opgesteven is het prima te verdelen in porties. die de vriezer inkunnen om te bewaren.

het eindproduct ongeveer 75 gram bevat +/- het volgende (volgens mijn spreadsheet tenminste):
87.7% water
4.4% eiwit
0.4% vet
3.8% koolhydraten
2.6% vezels

Eiwit/energie-ratio 26mg/kJ
 
Laatst bewerkt:
Mooi als dit werkt, maar ik zie geen enkele relatie met wat vissen in hun eigen omgeving zouden eten, het zijn voornamelijk gewoon nederlandse produkten, verder niets mis mee als het goed werkt, ga er mee door.
Het lijkt een beetje op stamppot. ;)
 
Repashy is niet moeilijk. 1 schep repashy met 3 scheppen kokend water. 10x5cm bewaarbak
2 3 scheppen repashy en wat bassleer en verzin zo maar wat en goed roeren en laten afkoelen. 2 weken in de koelkast kan je dat bewaren en of dacht 6 maanden in vriezer.

Denk dat @Nicolientje-W het wel weet.
Ik bewaar repashy max 6 maanden ingevroren en in de koelkast max 1 week
 
vandaag stond op het menu,

Brandnetel-erwt-molsla(paardenbloemblad)-paprika met chlorella en knoflook.



ik gebruik agar-agar. volgens mij zit dat ook in repashy. voordeel is dat je veel minder nodig hebt (factor 4) en dat het ook bij aquariumtemperatuur goed opgesteven blijft.

Ik ben nog vrolijk aan het experimenteren wat het beste werkt kwa bereidingswijze. dit recept was:

Ingrediënten:
30 gram water
14 gram brandnetelbladeren
14 gram diepvriesdoperwten
7 gram paprika
7 gram paardenbloembladeren
2.5 gram chlorella
0,33 gram agar agar
0.1 gram knoflooksappen

Bereiding.
alle bladgroenten worden afgespoeld en met aanhangend water in een magnetrondoos met deksel 5 minuten op 600 watt in de magnetron geslingerd.
vervolgens gaat het in de blender met het water, erwten en agarpoeder tot fijne smurrie
dan terug in de magnetron voor 1 a 2 minuten onder af en toe roeren. agar moet een minuutje koken om goed te werken.
uit de magnetron en iets afgekoeld het algpoeder en knoflook erdoor. dan dun uitgieten en op laten stijven.
opgesteven is het prima te verdelen in porties. die de vriezer inkunnen om te bewaren.

het eindproduct ongeveer 75 gram bevat +/- het volgende (volgens mijn spreadsheet tenminste):
87.7% water
4.4% eiwit
0.4% vet
3.8% koolhydraten
2.6% vezels

Eiwit/energie-ratio 26mg/kJ
Bedankt voor je uitgebreide antwoord op mijn vraag! :petjeaf:
Leuk om zelf ook eens mee aan de slag te gaan. Ik heb agar-agar echter nog nooit in de schappen van een supermarkt zien liggen. Misschien een zoeken waar ik dat kan krijgen. Zeker als ik er 4x minder van nodig heb dan met gelatine.
 
Bedankt voor je uitgebreide antwoord op mijn vraag! :petjeaf:
Leuk om zelf ook eens mee aan de slag te gaan. Ik heb agar-agar echter nog nooit in de schappen van een supermarkt zien liggen. Misschien een zoeken waar ik dat kan krijgen. Zeker als ik er 4x minder van nodig heb dan met gelatine.
 
Ik gebruik m'n repashy vooral gedroogd, enkele uren in de oven op 60-80°en het is maanden te bewaren in de juiste omstandigheden
 
Ah oke ik las vanuit repashy dat 2 weken bewaard kan blijven in de koelkast maximaal.

Maar goed 1 week is ook niet erg :)
Nah.. twee weken is wel erg optimistisch hoor. Staat inderdaad wel zo op de verpakking. Meestal is het na 5-7 dagen wel af (in de koelkast).
 
Mooi als dit werkt, maar ik zie geen enkele relatie met wat vissen in hun eigen omgeving zouden eten, het zijn voornamelijk gewoon nederlandse produkten, verder niets mis mee als het goed werkt, ga er mee door.
Het lijkt een beetje op stamppot. ;)

75 to 90% van wat deze vissen in de natuur eten is detritus, in meer of mindere mate vergaan organisch materiaal.
de rest is hoofdzakelijk (water)insecten(larven), beestjes dus en dan nog een klein beetje algen.

Puur levend of diepvries is dus ook geen natuurlijk dieet. nog los van het feit dat veel diepvries en levend voer gekweekt wordt op een dieet dat voedzamer is dan normaal in de natuur. Wat betekend dat de samenstelling van onze voedseldieren ook anders is dan in de natuur, concreet betekend het vaak minder vitaminen en ballaststoffen.
Droogvoer is voornamenlijk vismeel, graanproducten e.d. kwa voedingsstoffen (eiwitten energie etc) erg voedzaam maar ook niet natuurlijk.

Is dat nou erg? Nee zeker niet, kwa voedsel zijn vissen absoluut beter af in het aquarium dan in de natuur. Met een strikt streven naar een natuurlijk dieet doe je je vissen totaal geen plezier. Immers in de natuur zijn voedingstoffen en voedsel vrijwel altijd schaars.

Groenvoer, in de zin van fijn gehakte en gegaarde planten, bevatten veel carotenoïden (antioxidanten en kleurversterkend) vitaminen, en andere organische zuren en substanties die potentieel goed zijn voor bijv de darmgezondheid en ook terug gevonden worden in detritus. Dus ookal is groenvoer geen natuurlijk onderdeel van het dieet van vissen, het bevat wel allerlei voedingstoffen die ook in het natuurlijk dieet voorkomen. (en vaak maar in beperkte mate in andere voersoorten)

Hoofdreden om het te geven is eigenlijk vooral het foerageergedrag van vissen dat leuk is om naar te kijken. en andere voersoorten geven weer ander gedrag. Ook merk ik dat de kleuren wat intenser worden, zeker van de Pethia bandula. Het is een bijvoer kwa voedingswaarde vergelijkbaar met levendvoer (daphnia en witte mug) dat ze ook nog steeds gewoon een paar keer per week krijgen.

ik zie geen bezwaar om iets te voeren als vissen het graag eten, de balans tussen voedingsstoffen redelijk is, en het gehele dieet hoogwaardig genoeg.

Bedankt voor je snelle reactie Liran! Zou ik het niet ergens lokaal kunnen kopen? Of is dit vrijwel enkel te verkrijgen via het internet?
de Aziatische toko is de beste plaats voor agar agar, vaak in gele zakjes van swallow globe, veel goedkoper dan de geitewollensokkenwinkels.
 

Terug
Bovenaan