groep antennebaarsjes houden

  • Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum

V

vriend van de cory

Guest
beste forumleden,

Mijn eigen kweek ramirezi zijn inmiddels 4maand oud en zijn toch al redelijk groot.
Nu wil ik als ze ietsje groter zijn een groepje in mijn gezelschapsbak steken

Het is een 100x30x40 met veel planten en roodneuzen , kardinalen en zwarte neons , en oto's als mede bewoners .

Kan ik er een groepje van 7 in mijn bak steken ? Want ik las dat je ze in een harem kon houden maar ik vond te weinig info.

Alvast bedankt !:D
 
Dat vindt ik vrij veel in een meterbak eerlijk gezegd in mijn ervaring doen Ramz het vooral lekker als koppel als de diertjes het goed met elkander kunnen vinden en voldoende schuilen kunnen miss in een trio. Maar bij werkte dat zelfs niet in een 576 Ltr bak.
 
Hangt ook van het karakter af maar 7 is wel een vrij grote groep op een meterbak.
 
Nu zitten er 32 jonkies allemaal samen in een meterbak , en er is duidelijk 1 baas en de rest volgt gewoon.
 
Karakter/gedrag gaat nog veranderen natuurlijk,7 (volwassen) exemplaren in een meterbak zou ik iig niet doen hoor.
 


Hier een vb :).

Maar denken jullie dat ik eens kan proberen ?
 
Sorry dat ik het zo moeilijk lijk te accepteren.
Ik stelde me al voor hoe zo een groepje door mijn bak zwemt :p .
 
Bak van het filmpje is 170cm lang en 60cm diep,niet echt te vergelijken met een meterbak natuurlijk.
 
buiten dat lijkt het mij niet verstandig om broertjes en zusjes bij elkaar te plaatsen.. weet niet of de ouders al gerelateerd aan elkaar waren, maar deze zijn dat zeker en daar zou ik dan niet keer op keer jonkies van willen hebben, of je moet ervoor zorgen dat de jonkies niet opgroeien (of een enkeling)

tevens kan het wel in een meterbak hoor, maar dan wel 100x60.
voor veel dwergen maakt vooral het grondoppervlak uit

100x30 maakt 3000vierkante cm
100x60 maakt 6000vierkante cm, is al het dubbele :)

vooral de diepte is in deze kwestie belangrijk.
 
Mjaaa, zoals gezegd hier met 160x60 CM bodemoppervlka (iets meer het grind lag oplopend) Ging het al niet met een drietal.. Het si gewoon niet echt een kuddevis. In mijnj ogen doe je er beter aan dat gewoon te accepteren.
 
Lijkt me een goed idee, veel dwergcichliden die wij panisch in koppels of harems houden zwemmen in de natuur buiten het paarseizoen in grote groepen rond. Als je 5 mannen en 5 vrouwen in je gezelschapsbak zet, heb je denk ik een mooie groep. Doordat ze met veel zijn word de agressie goed verdeeld. Heb je trouwens een foto van je jonge vissen?
 
Laatst bewerkt:
@Jelle Touwen ik zal morgen een mooie foto proberen nemen !

Verdeelde meningen wel...

Als je leest over ramirezi vind je nog veel terug dat je een groep jongen moet kopen en dat er dan koppels zullen vormen. Dusja ...
Ik denk dat het wordt afgeraden omdat het gewoon weinig gedaan wordt .
Maar denken jullie dan niet dat ik het een poging kan geven? Als het fout gaat kan ik ze altijd nog verplaatsen of doorverkopen.



buiten dat lijkt het mij niet verstandig om broertjes en zusjes bij elkaar te plaatsen.. weet niet of de ouders al gerelateerd aan elkaar waren, maar deze zijn dat zeker en daar zou ik dan niet keer op keer jonkies van willen hebben, of je moet ervoor zorgen dat de jonkies niet opgroeien (of een enkeling)

Ik ben niet van plan om ermee te kweken hoor. Als ik dat ooit ben dan zorg ik voor vers bloed in de lijn.
 
Lijkt me een goed idee, veel dwergcichliden die wij panisch in koppels of harems houden zwemmen in de natuur buiten het paarseizoen in grote groepen rond. Als je 5 mannen en 5 vrouwen in je gezelschapsbak zet, heb je denk ik een mooie groep. Doordat ze met veel zijn word de agressie goed verdeeld. Heb je trouwens een foto van je jonge vissen?


10 van deze vissen in bruto 120 liter water een goed idee?
 
beste forumleden,

Mijn eigen kweek ramirezi zijn inmiddels 4maand oud en zijn toch al redelijk groot.
Nu wil ik als ze ietsje groter zijn een groepje in mijn gezelschapsbak steken

Het is een 100x30x40 met veel planten en roodneuzen , kardinalen en zwarte neons , en oto's als mede bewoners .

Kan ik er een groepje van 7 in mijn bak steken ? Want ik las dat je ze in een harem kon houden maar ik vond te weinig info.

Alvast bedankt !:D

Zoals ik in je ander topic heb aangegeven zou je volgens mij momenteel iets andere prioriteiten moeten hanteren. Je bak zit nu al overvol en je soil is niet ingedraaid... Je denkt al aan de volgende toevoeging terwijl er al een gans visbestand in de bak zit :stars::stars:

Je vissen hebben het momenteel niet voor de markt omdat de waterwaardes in de bak compleet verstoord worden door de werking van je soil. Als je het mij vraagt zou je beter alle vissen uit die bak halen en hem goed indraaien (met de nodige verversingen en minder licht inzake algen) voordat ze het loodje beginnen leggen...
Geduld is een must bij het opstarten van een bak, dat weet je ongetwijfeld.
Werken met soil vraagt nog meer geduld en discipline dus je zou beter je aanpak eens kritisch evalueren...
 
Lijkt me een goed idee, veel dwergcichliden die wij panisch in koppels of harems houden zwemmen in de natuur buiten het paarseizoen in grote groepen rond. Als je 5 mannen en 5 vrouwen in je gezelschapsbak zet, heb je denk ik een mooie groep. Doordat ze met veel zijn word de agressie goed verdeeld. Heb je trouwens een foto van je jonge vissen?

10 van deze vissen in bruto 120 liter water een goed idee?

Ik stel me exact dezelfde vraag als Seabait! In welke wereld is dat een goed idee??
 
Ik ga ook bijna aan mezelf twijfelen :juggle:

Bak staat net 10 dagen te draaien en zit al propvol vis,kan toch niet serieus zijn dit?
 
Ik ga ook bijna aan mezelf twijfelen :juggle:

Bak staat net 10 dagen te draaien en zit al propvol vis,kan toch niet serieus zijn dit?

Ik dacht ook aan een late aprilgrap eigenlijk. En dit allles icm Ada Soil... Jammer voor die vissen.
 
Ik snap dat mensen me op de vingers tikken hiervoor, en vind het zelf ook heel rot. Maar dit kan ook op een andere manier gebracht worden.
De ramirezi in de bak is gewoon een voorstel, anders zou ik het hier nooit vragen. Ik dacht dan gewoon een groepje van 10jonkies in een ANDERE 120l bak te houden om te zien of het doenbaar is . Zoniet ? weg ermee.
Dat ze in de bak met roodeneuzen zwarte neons en kardinalen zitten is inderdaad geen goed idee, dat is mij duidelijk gemaakt.

Jullie schrijven mijn vissen al ten dode op terwijl er bijna geen nitriet in mijn water zit. Verder doen mijn vissen het heel goed. Van mijn nieuw gekochte oto's is er 1 gestorven 2dagen na het kopen(buikwaterzucht denk ik) , de rest had vinrot maar hun vinnen zijn bijna allemaal hersteld. Verder heb ik mijn zwarte neons al 2x eitjes zien afzetten.
Ik ga mijn vissen niet laten sterven, want alles is onder controle . Ik moet alleen eerlijk zeggen dat de ammonium hoeveelheid hoog is door de aquasoil. Maar ammonium is geen ammoniak wat een paar 100keer giftiger is. En dit is ook bijna niet meetbaar in de bak.
 
Misschien zijn ook een paar van je "waarom doe je dit" vragen beantwoord als ik je vertel dat mijn vorige bak lekte, en er dus een nieuwe moest komen. En de vissen die erin zaten kon ik geen 3weken in een emmer houden.

Over de aquasoil las ik alleen maar dat het zo goed was voor je planten en dat het echt kwaliteitsspul is. Over de problemen die het kon geven las ik niets.

En ik wil ook nog even zeggend dat er 2 ingedraaide filters op de bak zitten + 1 nieuwe.
 
En sorry als ik aanvallend overkomen, dat wil ik niet !
Ik wil gewoon dat je weet dat ik alles heel goed monitor.
 
Vergis ik me nu maar is ammonium niet het voorstadium van ammoniak, dat weer omgezet wordt in nitriet.
Ik zou dan de komende dagen goed de waterwaarden in de gaten houden en flink verversen.
 
Normaal is het van ammoniak naar ammonium naar nitriet naar nitraat .
Maar ga ik zeker doen Albert!

Edit: Ammoniak is ook minder aanwezig bij lage PH, wat bij mij het geval is .
 
Voor het eerste gedeelte van de stikstofkringloop zijn de zogenaamde nitrosomonas bacteriën verantwoordelijk. Deze zetten de afvalstoffen in het aquarium om van ammonium via ammoniak tot nitriet, wat al in kleine hoeveelheden schadelijk is.

Bovenstaande heb ik van een website "alles over het aquarium"
En het scheelt idd als de ph laag is (staat ook in de handleiding van sera druppeltest)
Maar toch hou het goed in de gaten, ik hoop voor je dat het mee gaat vallen
 
Ow ik las een ander deel van de kringloop sorry voor de verwarring :) .

dit las ik : Als de afbraakbacteriën organisch materiaal afbreken, laten ze ammoniak vrij. Ook vissen geven ammoniak af aan het water (direct vanuit de bloedbaan via de kieuwen). Ammonia is een oplossing van ammoniak in water. In deze oplossing reageert het grootste deel van de ammoniak met water tot ammonium.
van: http://www.denatuurinhuis.nl/wp/201...es-over-bacterien-ammonia-nitriet-en-nitraat/
 
10 van deze vissen in bruto 120 liter water een goed idee?
Ik zie dat er bij anderen meer informatie over de bak is dan bij mij. Mijn reactie was gericht op een goed ingedraaide bak met een rustig en stabiel bestand. Onder die voorwaarden zie ik geen probleem in het houden van groepen dwergcichliden. Dit gaat wellicht in tegen eerdere posts van mijzelf, en de algemene visie. Maar nu ik zelf grotere groepen dwergcichliden in mijn bakken heb, zie ik dat dit goed gaat, en zelfs de veel voorkomende agressie problemen voorkomt.
 
Ik zie dat er bij anderen meer informatie over de bak is dan bij mij. Mijn reactie was gericht op een goed ingedraaide bak met een rustig en stabiel bestand. Onder die voorwaarden zie ik geen probleem in het houden van groepen dwergcichliden.

En dat is ook wat ik wou weten voor in de toekomst, als mogelijkheid.
 
Even los van de discussie over de huidige vorm van het aquarium, daar is al genoeg over gezegd, denk ik dat een grote groep dwergchicliden niet ideaal is voor de vis in kwestie. Ook al blijft de Ramirezi een best vreedzame chiclide.
Vergelijk het met je gedrag in je eigen woonkamer en je gedrag als je bijv. op een heel druk perron staat voor je trein aankomt. Thuis ben je veel meer op je gemak en je zult ook sneller laten merken aan iemand dat je het ergens niet mee eens bent.
Als je op het drukke perron staat, zul je je inhouden en niet laten merken dat de situatie je eigenlijk niet aan staat. Onderdrukte agressie bij wijze van spreken, want mensen komen in jouw persoonlijke ruimte.

Dit zal met je vissen ook gebeuren en op lange termijn is dit schadelijk. Stressniveau's lopen op, territoriums worden constant verstoord en het normale gedrag wordt onderdrukt. Ook worden de vissen sneller ziek en ze zullen minder oud worden.
Agressie hoort nu eenmaal bij dwergchiclides en zorgt ervoor dat je gezonde en sterke vissen krijgt, welke gezonde nakomelingen krijgen. Het natuurlijke gedrag maakt deze vissen nog iets specialer dan ze qua uiterlijk al zijn, het zou zonde zijn om dit van ze af te nemen.
Persoonlijk vind ik 10 dwergchicliden in 120l water, los van de soort, niet verantwoordt. In een dergelijke bak zou ik max. één koppel (of harem van een vreedzame soort) dwergchicliden houden, i.c.m. een fatsoenlijk visbestand. Hier zul je op de lange termijn veel meer plezier aan beleven!
 
Ik zou het ook niet leuk vinden neen steven.
Ik ga het niet doen, het is vrij duidelijk dat er voor de vis en mij alleen maar nadelen zullen zijn .
 
Even los van de discussie over de huidige vorm van het aquarium, daar is al genoeg over gezegd, denk ik dat een grote groep dwergchicliden niet ideaal is voor de vis in kwestie. Ook al blijft de Ramirezi een best vreedzame chiclide.
Vergelijk het met je gedrag in je eigen woonkamer en je gedrag als je bijv. op een heel druk perron staat voor je trein aankomt. Thuis ben je veel meer op je gemak en je zult ook sneller laten merken aan iemand dat je het ergens niet mee eens bent.
Als je op het drukke perron staat, zul je je inhouden en niet laten merken dat de situatie je eigenlijk niet aan staat. Onderdrukte agressie bij wijze van spreken, want mensen komen in jouw persoonlijke ruimte.

Dit zal met je vissen ook gebeuren en op lange termijn is dit schadelijk. Stressniveau's lopen op, territoriums worden constant verstoord en het normale gedrag wordt onderdrukt. Ook worden de vissen sneller ziek en ze zullen minder oud worden.
Agressie hoort nu eenmaal bij dwergchiclides en zorgt ervoor dat je gezonde en sterke vissen krijgt, welke gezonde nakomelingen krijgen. Het natuurlijke gedrag maakt deze vissen nog iets specialer dan ze qua uiterlijk al zijn, het zou zonde zijn om dit van ze af te nemen.
Persoonlijk vind ik 10 dwergchicliden in 120l water, los van de soort, niet verantwoordt. In een dergelijke bak zou ik max. één koppel (of harem van een vreedzame soort) dwergchicliden houden, i.c.m. een fatsoenlijk visbestand. Hier zul je op de lange termijn veel meer plezier aan beleven!

Ook als je ze in groepen houdt is er agressie, maar deze agressie word veel beter verdeeld. Het is niet steeds dezelfde die de klappen krijgt. Hierdoor is er minder stress in de bak. Ik heb afgelopen jaren hetzelfde geredeneerd als jij, maar door andere verhalen die ik hoorde ben ik het wel in een van mijn bakken gaan proberen. Uiteraard met voldoende schuilplaatsen (meer dan de helft van de bak is gevuld met bladeren). In deze bak merk ik minder problemen met vissen die opgejaagd worden of verstopt zitten dan in bakken waar ik koppels in heb. Zelfs als er jongen zijn, is er meer rust in de bak. Vader en moeder beschermen de jongen samen tegen de rest. Terwijl de vorige keer dat ik van deze vrouw jongen had, het mannetje zich in ene hoekje heel stil moest houden.
 
Wat zijn de afmetingen van je bak en hoeveel baarsjes zitten er dan in jelle ? :)
 
1 meter bij 40 bij 30. Zitten 8 Apistogramma cf macmasteri en 2 apistogramma pertensis in. 1 van de macmasteri heeft een mooie zwerm jongen.
 

Terug
Bovenaan