groep antennebaarsjes houden

  • Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum

Je hebt wel een groter oppervlak als mij .
Klinkt wel echt leuk om te houden. Maar voorlopig ga ik er mij nog van af houden, alleen als ik wat meer plaats heb en de bak stabiel is .
Zijn apisto's agressiever als ramirezi?
 
1 meter bij 40 bij 30. Zitten 8 Apistogramma cf macmasteri en 2 apistogramma pertensis in. 1 van de macmasteri heeft een mooie zwerm jongen.

Gave vissen Jelle! Hoe lang houd je ze al in deze groep?
 
Deze groep zit ongeveer 2 maanden bij elkaar. Als het toch niet goed zou gaan heb ik nog 20 bakken in dezelfde stelling om ze te splitsen. Al raken die inmiddels ook redelijk vol. Heb op dit moment Apistogramma barlowi, borelli, cacatuoides, macmasteri, pertensis, piaroa, megaptera, erythrura, regani, inconspiqua, trifasciata, hongsloi Mikrogeophagus ramirezi en altispinosa, Apistogrammoides pucalpaensis, Nanacara anomala en Laetacara fulvipinnus.
 
Zo dat is een hele mooie collectie Jelle, met heel bijzondere soorten! Naar zo'n situatie wil ik ook graag toe.

Als het toch niet goed zou gaan heb ik nog 20 bakken in dezelfde stelling om ze te splitsen.

Dit is voor @vriend van de cory wel een heel belangrijk punt, mocht hij het gaan proberen en het toch mis gaat. Een plan B bij dit soort visbestanden is wel echt een must!
 
Ik heb plaats om alles tijdelijk ergens anders te zetten hoor :) . Als het fout gaat kan ik ze allemaal opsplitsten.
 
Kan je eens een foto sturen jelle ik wil het wel eens zien :D
Ik vind het erg interessant !
 
@Jelle Touwen , hier zijn wat foto's waar je om vroeg :) .

Als je denkt dat ze een groei achterstand hebben laat het mij dan weten.
Ik voer ze 5 keer per dag , artemia , chichliden baby voor en aretemia vervanger van voervoorvis afwisselend.

17838285_10209034766772796_1057175392_o.jpg


17820045_10209034766732795_2085457292_o.jpg


17858656_10209034765932775_879914359_o.jpg
 
Gave stelling! Hoe groot zijn de aquariums welke je gebruikt? En hou je in deze stelling je Apisto's?
 
Zien er goed uit toch ?
 
Zien er goed uit toch ?

Ik denk het ook ja . Maar dit is de eerste ervaring met het grootbrengen van ramirezi jongen, dus misschien was ik fout bezig ?
Zien er helemaal niet verkeerd uit!
Dit is mijn stellingkje

Bekijk bijlage 11861
Dit ziet er echt geweldig uit :D
Je zou er een foto album van moeten beginnen! Ik zou het in ieder geval zeker volgen !
 
Gave stelling! Hoe groot zijn de aquariums welke je gebruikt? En hou je in deze stelling je Apisto's?

In deze stelling zitten 3 bakken van 100x40x30 en 18 van 50x40x30. Hier zitten inderdaad ergens tussen de bladeren apistos verstopt. In enkele zitten nu nog wat vijver vissen, die gaan er binnenkort uit. Ook hebben we er 2 bakken met CPO in zitten.
 
1 meter bij 40 bij 30. Zitten 8 Apistogramma cf macmasteri en 2 apistogramma pertensis in. 1 van de macmasteri heeft een mooie zwerm jongen.

Betekend dit nu dat ik in mijn 80 cm aquarium 3 borelli's mannen kan houden met een aantal vrouwen?
Nu zit er bij mij 1 man en vrouw in.
 
alles kan, maar alles kan ook fout gaan.

in dat geval moet je genoeg middelen tot je beschikking hebben om ze weer te scheiden.
 
was het niet van plan want ik heb ook de middelen niet om ze weer te scheiden.
maar het werd hier geopperd vandaar mijn opmerking
 
Waar de grens ligt dat het goed gaat durf ik je niet te zeggen. Als je geen mogelijkheden hebt om ze te scheiden, zou ik er niet aan beginnen.

Vandaag de collectie uitgebreid met Apistogramma wolli, Laetacara curviceps en Dicrossus maculatus.
 
Ik hou nu 32 jongen in de 60cm bak , en er zijn duidelijk 3 of 4 dominante mannetjes, maar verder doen de jongen het heel goed .
Ik ga ze niet allemaal houden natuurlijk maar dit is ook de reden dat ik vroeg of ik ze in een groepje kon houden.
 
Heb zelf nooit ervaring gehad met deze vissen. Ik loop stage in een aquariumwinkel en daarbij is het advies juist om alle apisto's in 1m2+ vrouwen te houden, behalve de ramirezi's. ;) Ze zeggen dat de vrouwtjes onderling vrij agressief kunnen zijn en echte etterbakjes zijn. Of het slim is om dan een groep te houden betwijfel ik, mogelijk gaat het met de apistos wel goed.
 
Wat er wel eens vergeten wordt is dat een in een groep de agressie beter te verdelen is, de kans is dan kleiner dat er een pispaaltje is. Het is weer een ander verhaal als ze een nest hebben, soms hebben een territorium wat bijna een halve bak in beslag neemt. Persoonlijk zou ik in een 100cm x 30cm x 40cm 1 koppeltje houden. De rest verkopen of onderbrengen in meerdere bakken.
 
Ik heb meerdere malen antennebaarsjes gehad en het zijn beslist geen beginnersvisjes (hoe mooi ze ook zijn) Heel gevoelig voor schommelingen in waterwaardes en temperatuur. Ik zou, als je echt deze visjes wilt, een koppeltje halen bij een goede aquarium speciaalzaak. 2 mannetjes vechten tot er eentje dood is en 2 vrouwtjes kwijnen weg. Zelfs met een mannetje - vrouwtje lukt het niet altijd.

Als je meer dan 1 koppel in een bak van een meter doet is dat op termijn vragen om problemen.
 
vriend van de cory, : moeilijke vraag hoeveel rams in een bak kunnen... persoonlijk vind ik niet dat roodneuzen en microgeophagussen sowieso in een 1-meter bak kunnen, hoeveel het er ook zijn... ik hou ze zelf ALTIJD in minimaal 1,5 m. Ik ga ervan uit dat een aquarium ALTIJD een gevangenis is, en ik vind (1m20 à) 1m50 wel echt de minimum maat van "gevangenis" (zeker voor de roodneuzen die je moet houden in scholen, anders worden ze zéér eenzaam en vertonen ze niet hun natuurlijk gedrag).

Inzake microgeophagus : wat mij betreft kan in een 1-meterbak enkel een koppel of een harem, onder voorwaarde van hééél veel schuilplaatsen en voornamelijke visuele breekpunten (dat wil zeggen dat een vrouwtje langs de ene kant van de bak het andere vrouwtje aan de andere kant van de bak niet of nauwelijks kan zien). Enkel zo geef je ze voldoende rust.

De opmerking van Jelle Touwe vind ik echter heel interessant, dat ze buiten de paartijd best wel in "groepen" kunnen zitten. Maar wat dan als er een paartje begint, of enkele paartjes gevormd worden in zo'n klein 1-meterbakje ? Dan heb je gewoon mogelijks (en waarschijnlijk) problemen die je beter preventief vermijdt. Een groep microgeophagussen van een 10 tal (die je lang wil houden en niet enkel wil opkweken), hoort naar mijn idee in minimaal 2,5 meter bak thuis VOL hout en schuilplaatsen op de bodem (het zijn vissen die in de onderste laag zwemmen), zodat ze kunnen groepen (als dat al zo is ? ), maar zich ook kunnen afscheiden van de rest bij koppelvorming. Persoonlijk twijfel ik aan jelle Touwe zijn mening dat een groep rams echt zullen "scholen" (ik spreek over een aquarium, niet de natuur), maar daar heb ik zelf geen praktische ervaring mee, dus daar spreek ik me niet over uit. Ik heb wel gemerkt dat bv. 4 à 5 micorgeophagussen (in mijn 1,5 meter bak) nooit "scholen", maar dat zijn er geen 10. 10 zouden in mijn geval enkel in een diepe 2,5 meter of 3 meter bak gaan, trouwens...

Het aantal vissen in hoeveel water zal ALTIJD een discussie blijven, gezien het geen exacte wetenschap is. Hou het op een koppel, lijkt me, en kijk ook wat je ander bestand al is. Of neem een groepje jonge vissen, maar met de zekerheid voor jezelf dat je er enkel een koppel of harem uit selecteert en de rest wegdoet, zeker als je het op een 1-meterbakje houdt. Persoonlijk ben ik voor de minimale verstoring van een biotoop, en zou ik direct een koppel kiezen (als dat kan)...

Een van de moeilijkste discussies is of overpopulatie van een soort, - wat sowieso leidt tot minder agressie- , goed is.... (?) Persoonlijk heb ik nog altijd ernstige twijfels over deze methode, als je het natuurlijk gedrag van vissen wil bekijken over heel de periode van hun leven. Bij massa-input kan je hun pubertijd en adolescent gedrag onderdrukken, en de vraag die je moet stellen is : wil ik dat ? Zo, ja gooi maar een massa vis bij elkaar. zo niet, wees bescheiden in het aantal vissen en neem altijd minder vissen per hoeveelheid water dan de meesten denken. ...

Ik ben zelfs aan het denken om een 2,5 meter bak te plaatsen met weinig vis, enkel om de grootst mogelijke kwaliteit te geven aan mijn vissen en hun gedragingen te observeren die het dichts bij de natuur staat.

PS : ik heb nu een harem microgeophagus altispinosa (gelijkaardig aan de ramirezi) in een bak van 1,5 m en dat gaat goed. In deze bak had ik een succesvol nest chichlasoma sajica zitten (100'en kleintje) die ik eruit heb genomen.. toevallig bleef 1 cichlasoma sajica zitten die uitgegroeid is en ik nu niet meer kan pakken uit de met hout bedekte bodemlaag... De sajica vormt het meeste (agressie)problemen tegenover de altispinosa's...Ik heb hem helaas nog niet kunnen uitvangen, want wil het biotoop niet volledig verstoren, anders stressen de andere vissen ook weer. Om maar te zeggen : Elk verhaal is anders en er bestaat niet 1 waarheid. Alles hierboven is dan ook relatief en "wat mij betreft"... om te besluiten : wat mij betreft weinig (amerikaanse) vissen in hééél veel water.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan