Groningen (NL) - Frits Kuiper

Lid geworden
29 dec 2015
Kuiper ken ik al jaren. Eerste indruk is inderdaad erg muf en donker zaakje. Ook de wisselende ervaring met personeel herken ik wel. Laatste bezoek, enige weken geleden, vond ik erg positief. Vader en zoon stonden beide in de zaak en ik werd goed geholpen. Ook afgelopen week op een avond via email contact gezocht betreffend een specifiek, lastig te leveren onderdeel. Binnen 10 minuten had ik een reactie dat ze uit zouden zoeken of ze dat onderdeel konden leveren. de terugkoppeling hierop heb ik helaas nog niet gehad.

Ook zijn ze de laatste tijd erg actief op facebook en plaatsen ze veel foto's van de op handen zijnde zoutwater-verbouwing. Ook laten ze via facebook weten welke spullen/dieren er op de vaste leverdagen geleverd zijn. Waar maak je dat nou nog mee ?

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Ook ik heb de laatste tijd positieve ervaringen met deze zaak. Ze zijn er in veel opzichten op vooruit gegaan moet ik zeggen. Ik kan me vinden in de bevindingen van Niwla.

Lid geworden
27 nov 2011
Die jonge vent die er altijd werkte heeft sinds kort een eigen zaak in Assen. Hij is het nog aan het opbouwen, maar het ziet er al veelbelovend uit.

Dat gezegd hebbende herken ik me ook wel in de verbeteringen bij Kuipers. Ik heb recent over een paar dingen via FB met ze gecommuniceerd en dat was erg plezierig.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Mooi dat hij dan toch zn eigen zaak aan het opzetten is zeg. dat is hem wel gegund.
Dat is Arnold dacht ik uit mn hoofd gedaan.

Lid geworden
29 jan 2016
Wij zijn er afgelopen zaterdag voor het eerst sinds lange tijd weer geweest (hobby heeft een paar jaar stilgelegen). Na heel lang wachten toch 4 vissen gekocht, waaronder een Ancistrus dolichopterus/L183. Ik had nog gevraagd hoe het zat met die witte punten op de vinnen omdat de L183 witte banden heeft op staart en rugvin. Dat zou nog wel komen als hij groter werd was het antwoord. Er van uitgaande dat hij (de eigenaar) het wel zou weten hem meegenomen. Dit bleek dus een Ancistus cf cirrhosus te zijn, iets wat achteraf dus heel veel schijnt te gebeuren (wist ik veel...) Vandaag heb ik hem teruggebracht, en dat kon hij denk ik niet waarderen... Hij keek me niet aan en bromde alleen wat. Hij kreeg ze aangeleverd zo zei hij... Geld werd me toegeschoven (nog steeds zonder me aan te kijken en terwijl hij gewoon doorging met wat hij aan het doen/lezen was, en dat terwijl er geen andere klanten waren) en ik kon gaan. Dat 2 van de andere 3 dood zijn gegaan kon hem ook niets schelen, normaal zijn ze heel makkelijk was het antwoord... en 'zal wel stress geweest zijn'. Voor mij dus de eerste en ook meteen laatste keer dat ik daar vis heb gehaald...

Lid geworden
25 feb 2016
Geachte visvrienden,

lang lezen wijn natuurlijk al mee, echter nog nooit aangemeld om te reageren, de tip van een goede klant van ons, om ook te gaan reageren op berichten, dus bij deze. ik zal mij even voorstellen,

Ik ben Willem-jan Kuiper, doordat mijn vader en opa de aquariumzaak Frits Kuiper groningen hadden, is het mij natuurlijk met de paplepel ingegoten, en dit samen met mijn grote passe "zeeaquaria' kon het niet anders dan dat ik vorig jaar oktober mijn full time baan in de financiele sector heb opgezegd, en full time bij mijn vader in de zaak gestapt, waar ik nog nooit 1 seconden spijt van heb gehad, elke dag ben je bezig met leuke klanten, die met hun hobby bezig zijn, een praatje, een grapje zo kom ik de dagen wel door ;)

nu natuurlijk even de overige reden tot aanmelding op het forum:

@Henderikas,

hallo Henderikas,
wat vervelend om je negatieve reactie te lezen. het klopt dat het afgelopen zaterdag inderdaad wat lang wachten was, het was zo druk dat het met 3 man niet te belopen was. wij zagen dit aan het einde van de dag meer als een groot plus punt, dan iets negatiefs. De meesten mensen vinden dit niet zo erg en nemen even hun tijd om al het moois rustig te bekijken.

het klopt dat de ancisturssen vaak op latere leeftijd pas de witten banden krijgen, ik heb even gekeken welke vis u afgelopen zaterdag zelf heeft uitgezocht aan de hand van mijn inkoopbon, en dan kom ik bij deze vis uit https://www.ruinemans.com/nl-NL/3516/bl ... erval.html wat op papier wel de juiste moet zijn, uiteraard kan er wat verkeerd gaan bij de leverancier dat er toch een ander exemplaar tussen zit, daarom hebben wij afgelopen dinsdag van een andere leverancier Ruijsboek, nog een zending van de Dolichopterus binnen gekregen, deze kon u uiteraard omruilen, maar volgens u was dit nog steeds de verkeerde, in zo'n geval kunnen wij niks anders doen dan het geld terug geven, omdat het anders een eeuwige discussie zou worden, waar denk ik niemand op zit te wachten.

het verhaal over de 2 dood gegane corydorassen panda, is voor ons ook heel moeilijk corrydorassen zijn vissen die in de onderste laag van het aquarium leven, en daarom ook vatbaar zijn voor de eerste tekenen van verontreiniging, of vergiftigingen. daarom vragen wij bij het doodgaan van deze vissen altijd om z.s.m contact op te nemen, en een foto met watersample langs te brengen zodat wij de oorzaak eens kunnen bekijken, en dan krijgt u zonder problemen een vervangend exemplaar.

dat meneer kuiper (mijn vader) af en toe wat knorrig/kortaf reageert vind ik wel vervelend, hier heb ik hem ook op aangesproken, want dat soort berichten is het laatste wat wij willen.

hopelijk zien wij u ondanks deze valse (her)start, toch nog weer eens in de winkel. en die 2 dood gegane corry panda houdt u uiteraard van mijn tegoed.

gr willem jan kuiper

@Niwla
er gaat bij mij wel een lampje branden, maar kan het zo snel even niet terug vinden, om wat voor type pomp ging het? er zijn tegenwoordig zo veel merken op de markt, waar onderdelen hopeloos van zijn te krijgen, mede daarom werken wij alleen met Eheim en Tertra, die leveren snel en onderdelen altijd op voorraad, bij ons of bij de leverancier.

Lid geworden
29 dec 2015
Frits Kuiper Gro zei:
@Niwla
er gaat bij mij wel een lampje branden, maar kan het zo snel even niet terug vinden, om wat voor type pomp ging het? er zijn tegenwoordig zo veel merken op de markt, waar onderdelen hopeloos van zijn te krijgen, mede daarom werken wij alleen met Eheim en Tertra, die leveren snel en onderdelen altijd op voorraad, bij ons of bij de leverancier.
Dag Willem-Jan,

Bedankt voor je reactie en aanmelding hier! Goed om het eens van de andere kant te horen.
Het betrof in dit geval een Sylvania USB-controller voor LED-verlichting. In tussentijd heb ik dit zelf al op kunnen lossen, anders had ik je zeker nog eens gecontacteerd.
Ook de moeite die jullie gedaan hebben om gewei-slakjes te vinden voor mij vond ik super!

Volgens mij heb ik het elders in dit topic al eens gezegd. Het is merkbaar dat jullie hard aan de weg timmeren, de zaak verbouwen voor meer zoutwater, actief facebook bewerken (met zelfs een win-actie) en dat waardeer ik heel erg! Ik kom dus zeker vaker langs!

Lid geworden
25 feb 2016
a nu zie ik het :)

ik zie tevens ook dat ik je hier weldegelijk een antwoord op heb gestuurd, zelfs nog met een bevestiging en een bedankje van jou kant :)

"Hallo,

Bedankt voor het uitzoeken en je reactie!

Groeten,

Alwin

---
Sent from Boxer | http://getboxer.com
On 5 februari 2016 08:49:48 CET, Frits Kuiper Groningen <info@fritskuiper.nl> wrote:

Hallo Alwin,

Volgens onze leverancier, zit de usb stick trafo niet in het nederlandse assortiment.

Ik kan je er dus helaas niet verder mee helpen.

Gr willem jan kuiper
"

geweislakjes inmiddels al kunnen scoren?

Lid geworden
9 mrt 2005
@ Frits Kuiper: Elke groothandel verkoopt de Ancistus cf cirrhosus als Ancistrus dolichopterus dat jullie die naam overnemen valt jullie dus niet te verwijten.

De echte Ancistrus dolichopterus ziet er zoals hier onder uit. Deze tekening hebben ze al vrij snel.

MmGVbCoQRggOKgayqUp1b29MM2NgrFAs.jpeg

Het zelfde speelt bv met de Otocinclus affinis. Groothandels en winkels beweren deze vis te verkopen terwijl dit soort niet eens ge�mporteerd wordt. Vissen onder deze naam zijn altijd een ander soort.

Dit is de echte Otocinclus affinis
1.jpg

Lid geworden
29 jan 2016
@Frits Kuiper:

Hartelijk dank voor uw reactie hieromtrent. Hopelijk kunt u begrijpen dat ik een beetje teleurgesteld was in de reactie, in combinatie dat ik echt niet had verwacht een 'verkeerde' vis te krijgen in een zaak die ons zo goed bekend stond namelijk.

Lid geworden
29 dec 2015
Frits Kuiper Gro zei:

ik zie tevens ook dat ik je hier weldegelijk een antwoord op heb gestuurd, zelfs nog met een bevestiging en een bedankje van jou kant :)

Moet je nagaan! Dan ben ik onvolledig geweest ;)

Inmiddels heb ik 3 geweislakjes kunnen bemachtigen maar zou er nog wel minimaal 5 bij willen hebben :D Dus ik hou me aanbevolen!

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Ik wilde via deze zaak 2 Betta s bestellen bij Ruinemans. Frits Kuiper deed de bestelling maar opeens waren ze van de site van Ruinemans verdwenen. Althans 1 van de Betta s die ik wilde hebben.
Daarop heb ik Frits Kuiper direct benaderd en ze hebben direct actie ondernomen hoe dit nu precies zat dan. Al met al lijkt het dus nog goed te komen, en vind ik het een goede zaak dat er door de winkel adequaat is gereageerd op mijn mail :thumbs: .

Lid geworden
29 dec 2015
Niwla zei:
Frits Kuiper Gro zei:

Moet je nagaan! Dan ben ik onvolledig geweest ;)

Inmiddels heb ik 3 geweislakjes kunnen bemachtigen maar zou er nog wel minimaal 5 bij willen hebben :D Dus ik hou me aanbevolen!
Afgelopen week een mailtje van Willem Jan Kuiper gehad dat de eerder gevraagde gewei slakken nu wel weer op voorraad waren bij de leverancier en dat zij ze meteen besteld hadden. Afgelopen zaterdag wezen kijken en een paar prachtexemplaren meegenomen.

TOP service! :thumbs:

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Vorige weel hier 2 Altispinoza s gekocht en het bleken 2 vrouwen te zijn. ik kreeg van Willen jan kuiper een mail dat er nu wel duidelijke mannen zaten en kon een vrouw komen ruilen. Net heb ik dus een ander opgehaald en hopelijk is dit wel een man.
Goede en prettige service dus :thumbs:

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Gister een binnenfiltertje heen gebracht die af en toe haperde. Vandaag een mail dat er al een ander rotortje is in geplaatst en dat ik hem weer kan halen. Goede en snelle service dus.

Lid geworden
14 jul 2016
Leeftijd
32
Frits Kuiper is ons vaste adres in Groningen. Ze verkopen enkel kwaliteit en bovendien veel keus. Persoonlijk heb ik geen problemen met mensen van weinig woorden, ik vind dat zelf wel prettig. Als mensen wat minder makkelijk contact maken is dat niet direct slecht...

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Ik moet zeggen dat de vriendelijkheid duidelijk is verbeterd en een praatje maak je al snel tegenwoordig hoor. Het is al met al best een leuk en gezellig team dat er werkt :thumbs: .

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Ik had van deze zaak 2 Altispinoza s in de bak (sinds een week of 6 denk ik) die echt geen klik hadden en ieder een deel van de bak voor hun rekening namen. Beter gezegd zag je ze dus haast niet.
Zaterdag had ik al een mooie man gezien en direct meegenomen maar ook daar was totaal geen klik mee en de 2 deden niets anders dan zich elk aan de kant van de bak verstoppen. De nieuwe Alti zwemt wel vrolijk en vrij door de bak. Daarnet kwam ik in deze winkel en heb de vrouw die er zat ook maar genomen en de oude Alti kon ik zonder problemen weer terugdoen en kreeg de nieuwe dan ook geheel zonder kosten weer mee. Dat vond ik netjes en een prima service:thumbs:.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Normaliter koop ik hier voor de zoetwaterbak maar met de opstart van onze zeewater heb ik hier de stenen en wat anders spul gehaald. Moet zeggen dat de kennis goed is en vooral Willem jan heeft veel kennis van zeewater. Ik ben dan ook weer goed geholpen en men heeft apart stenen besteld voor mij.
Net als voor de zoetwater zaken vindt ik ook hier dat de kennis goed is en de service ook. Assortiment is vrij goed als ik het als beginneling zo bekijk voor het zoutwater gedeelte en anders kan men snel iets voor je bestellen. Al met al in mijn ogen een goede zaak voor je zeewaterbak:thumbs:

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Enige weken geleden had ik een Gramma Loreto besteld maar deze werden niet gelijk uitgeleverd omdat ze slecht aten. Nadat ze er donderdag waren heb ik vrijdag 1 opgehaald. Vanmorgen was deze gaan hemelen en ik heb de lfs op de hoogte gesteld. Zonder problemen gaf men aan dat ik een nieuwe kon krijgen dus dat is top service:thumbs:

Lid geworden
8 jun 2018
Leeftijd
41
Kom regelmatig bij frits Kuiper...zo'n 80% van mijn bestand komt bij hun vandaan, geen slechte ervaringen persoonlijk.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Voordeel is ook dat ze meegaan met de internetprijzen dus je bent dan nooit duur uit.

Lid geworden
15 dec 2018
Leeftijd
44
Kom graag bij Kuiper. Dichtbij parkeren op de Ossenmarkt. Prachtige nostalgische zaak met aquarium en hengelsport. Misschien niet zo gelikt als moderne zaken elders, geen aquascape-sfeer, maar gewoon een heerlijke ouderwetse aquariumzaak met voldoende aanbod om een uurtje te sneupen. Het natte deel is misschien wat rommelig, maar oh wat hebben ze leuke visjes en mooie planten. Vis ziet er gezond uit, bakjes in orde, soms meerdere soorten in 1 bak, hoornblad in de bakjes met kleine soorten, nette prijskaartjes en ook nog redelijke prijzen. Vriendelijke mensen en prettige bediening. Als het druk is met klanten wat krap, maar dat maakt het juist ook gezellig.
Grote plus zit voor mij in het aanbod van soorten, juist de wat kleinere, geschikt voor de 30-60 liter bakjes. Meerdere Boraras-soorten, Barbus gelius, Gertruda's, rijstvisjes, Formosa's en soms wat bijzonders als Neoheterandria elegans. Ook het kleine spul meest in goede conditie. Je gaat er dus altijd wel met wat leuks naar huis!
Groningers, wees zuinig op je aquariumzaak in de stad. Aquariumhouders die Kuiper niet kennen, waag eens een bezoekje aan Groningen, het zal je niet tegenvallen.

Lid geworden
13 jul 2018
Leeftijd
55
Wat ik wel opvallend vindt is dat een stad als groningen maar 1 echte aquarium winkel heeft.
Er zijn er de afgelopen decennia meerdere geweest die het geprobeerd hebben.
De enige die het min of meer gered hebben zijn de dierenwinkel op winkelcentrum Paddepoel en Het Dobbertje aan de Aastraat.
Gewoon vanwege het feit dat Frits Kuiper een doorgewinterde aquariaan is.

Frits zelf leeft (vast) niet meer.
De man was een goede 50er in mijn jeugd, hetgeen betekent dat hij nu tegen de 90 loopt als hij nog leeft.
Maar zijn zoon Fred staat al sinds die tijd in de winkel.
Opvolger Willem-Jan loopt er ook alweer een mooi aantal jaartjes rond.
Komt wat stug over, niet Groningers noemen het onvriendelijk, maar is een man met heel veel aquarium- en hengelsportkennis.

Ik woon nu 20 minuten rijden van Groningen, maar ga nog steeds naar "Fritsie".

Laatst bewerkt:

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Frits is inderdaad al overleden. Die was ook al aanwezig toen ik er als jong ventje met mn vader kwam zo n 45 jaar geleden. Volgens mij heeft WJ de touwtjes al in handen maar dat laat ik even in het midden. Ik kom er minimaal 1x per week en kom er altijd met plezier.

De winkel in de A straat is er dacht ik ook al lang niet meer.Althans niet voor aquaria zover ik weet.

Lid geworden
13 jul 2018
Leeftijd
55
Nee, inderdaad.
Dat kon wel eens alleen nog maar hengelsport zijn.

Lid geworden
8 apr 2008
De winkel aan de A straat heette altijd Titus Blom. Vroeger kwam ik daar af en toe maar vaker bij Frits Kuiper aan de Noorderhaven. Ik lees regelmatig over deze zaak en zag ze ook op Vivarium. Er wordt hier aan de weg getimmerd wat de hobby betreft, en dat al vele jaren. Prima adres!

Hobbygroet Jos Hut.

Lid geworden
13 jul 2018
Leeftijd
55
Titus Blom, dát was hem inderdaad.
Bleef toch altijd een beetje tweede keus.
Geen slechte zaak, maar ook niet bijzonder.
Als Frits het niet had "Dan maar even bij Titus kijken".
En inderdaad: dat klotetrapje.
Zéker in de winter met een beetje snotsneeuw erop.:stars:
En dan heb je nog een blauwe maandag zo'n megawinkel gehad.
"World Wide Fish".
Van Gup tot Koraalduivel en van Betta's tot ....
Nou ja, álles hadden ze.
Alleen geen kennis van zaken.
Die heeft er dan ook niet heel lang gezeten.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Ik vond het bij Titus altijd duister en oud overkomen met achterin die bakken. Ik vond het meer een hengelsportzaak dan een aquariumwinkel.

Lid geworden
8 apr 2008
En bij Frits Kuiper is dat wel even anders, je kan er terecht voor zoet- en zoutwatervissen.

Hobbygroet Jos Hut

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Gelukkig wel Jos want anders kon ik hier in de buurt niets voor de zeewaterbak krijgen.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54

Zoals jullie zien is Frits Kuiper ook actief op YouTube dus misschien is het wel leuk om je hierop te abonneren.

Bovenaan