Wat is er nieuw

Groot aquarium, waarop plaatsen?

ChrisN

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2014
Hallo,
Er komt een groot aquarium die compleet en gevuld naar schatting zo'n 1700 kg. zal gaan wegen. Deze staat op een stalen frame met 5 staanders en dus 10 (stel)poten.

Nu komt er ook nieuw laminaat, en ik heb de mogelijkheid om het nieuwe aquarium rechtstreeks op het beton te plaatsen en niet op het laminaat. Het laminaat kan eromheen gelegd gaan worden. Sterker nog, het aquarium komt eerder, dus eigenlijk kan het niet eens op het laminaat gezet worden.

Maar dan de hamvraag: Moet ik het frame met de pootjes rechtstreeks op het beton van de vloer plaatsen of zou ik eigenlijk nog een flinke multiplex plaat tussen het beton en de vloer moeten leggen om de druk veel beter over het beton te verdelen?

Wat is gebruikelijk? Ik ben niet de eerste met een flink aquarium en zeker niet de eerste die hem rechtstreeks op de vloer wil zetten?

Ik zou hem sowieso op multiplex zetten, rechtstreeks op de beton is gevaarlijk ivm ongelijke drukpunten.

Nu je het nog kan zeker doen!
Plaatje kost minder als al die waterschade die je op kan lopen als je bak scheurt.

Heb je er geen stelvoetjes onder dan? die je uit kunt draaien?
Die je op schoteltjes zet,om druk op te vangen??

Thanks Luc,
Joey, kosten maken me niet uit, veiligste optie kies ik voor.
Bertus, stelvoetjes zitten eronder. Wat voor schoteltjes bedoel je?

Eigelijk houten onderzetters.
Maar bij nader inszien,kunnen die breken.
Dus vallen af.

Heb je deze?

stel.jpg

Metalen plaatjes van 10x10cm en 1cm dik?

Op het werk bij ons staat een borduurmaschine van behoorlijk wat euro's op 4 van zulke plaatjes op een vloer met vloerverwarming.
Machine is 5mtr lang en heeft 4 stelschroeven om hem waterpas te zetten. Staat stevig vast en weegt toch zeker behoorlijk wat.

Mondeo, welke exact weet ik niet, de bouwer vertelde me dat er stelpootjes onder zouden komen. Maar, of ze nu 4 of 10 cm oppervlak hebben, je hebt toch 10 drukpunten direct op het beton en om die reden dacht ik dat een drukverdeling dmv een multiplex plaat een optie zou zijn. Maar zoals gezegd, wat is gebruikelijk?

Ik neem aan dat de bouwer minstens 1 van dit soort stelpootjes gebruikt,icm een multiplexplaat zit je altijd goed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan