Wat is er nieuw

Groot onderhoud: hoe?

Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Onze Home 60 draait nu een half jaar (zie mijn handtekening voor de link naar het fototopic) en ik vraag me af of groot onderhoud aan de orde is. Zou ik wel graag willen doen, want volgens mij vervuilt mijn bodem toch best wel, en ook om eens te kijken of ik in één keer de kolonie posthoornslakken die echt veel te groot is geworden, kan verminderen.

Ik heb er twee grote drakenstenen in, waarvan ik vermoed dat die als schuilplaats dienen voor (baby)garnalen en zelfs wat nieuwe baby-corydorasjes. Verder wat planten en een stukje hout met levermos. De bodem is JBL Sansibar Dark, dat met een korrelgrootte van 0,4mm-0,8mm vrij fijn is. Bewoners zijn 15 (? ik zie ze amper) Hemigrammus hyanuary, 6 (+2 medium jonkies en 1 gespot hele kleine baby) Corydoras paleatus, en een zooitje neocardinia garnalen.

Wat doe je allemaal bij groot onderhoud, wat kan ik doen om de bodem wat schoner weer te krijgen zonder gelijk de bodembacterieën om zeep te helpen (of is de kolonie in mijn externe JBL e702 op zichzelf groot genoeg om (voorlopig) de klap op te vangen)? Hoe vang ik de vissen het beste op in de tussentijd? Bij elkaar in een emmer, kan dat? Hoe start ik vervolgens de bak weer het beste op, bijvoorbeeld met betrekking tot het weer terugplaatsen van de vissen en garnalen?

Hoe vaak doen jullie groot onderhoud, en wat zijn jullie tips?

Na 6 mnd denk ik dat je normaliter niet zoveel hoeft te doen Marije. Wat ik soms doe na enige maanden is met de afhevelklok/buis 1/4 van de bodem doen en dan wekelijks 1/4 zodat na 4x je de hele bodem hebt gehad. Wat ik heb begrepen uit een ander topic is dat je dan niet echt heel veel schade aan de bacteriecultuur toebrengt.
Verder snoei ik wekelijks en ververs de helft en zo nodig neem ik de ruiten ook mee.

Als ik eigzins in de bodem ga zitten, heb ik gelijk een nitrietverhoging. Merk ik als ik bv slakken uitzeef met een netje. Kom er ook vrij moeilijk bij door de kleine oppervlakte en de grote stenen. (Zo toe aan een grotere bak, hier :DD).

Groot onderhoud? Dat doe ik dus niet. Mijn bak draait nu stabiel, en bij de waterwissels haal ik met een sponsje de algen van de voorruit, waaier ik met een rubber kwastje het losse vuil uit de hoekjes en zuig het op met de hevelklok van een Sera bodemzuiger, die ik aan de tuinslang heb gekoppeld. Losse poep die zwaarder is zuig ik op met de tuinslang zonder de hevelklok. Pas als een van mijn filters minder doorstroomt maak ik hem open en knijp voorzichtig de spons uit in oud aquariumwater. Dat geldt ook voor de spons in mijn sump. Decoratie maak ik niet schoon. Alle groen/bruine aanslag is nl. biofilm, bacterien die ammonium/ nitriet omzetten naar nitraat. Rottende bladeren en bladeren met baardalg haal ik weg. Als ik voerresten vind voer ik wat minder. Maar van de bodem blijf ik af.

Als je bodem zichtbaar vuil is moet je eerder handelen. Zou het niet helemaal omwoelen maar voorzichtig wat vuil wegzuigen. Zijn het overigens niet puntslakken waar je het over hebt? Slakken met een lange punt als schelp die zich in de bodem verschuilen.

Qua groot onderhoud doe ik niet zoveel. Doe wekelijks waterwissels, snoeiwerk en evt zichtbaar vuil verwijdering. Eens in de drie maanden spoel ik m'n filtermedia (in 2 delen, ene week eerste deel andere week 2e deel) schoon met aquariumwater. Eens in het half jaar haal ik alleen eigenlijk m'n filter pomp uit elkaar en poets schoepjes e.d. schoon met een tandenborstel, that's it.

Gr
Stefan

Nee, geen zichtbaar vuil. Externe filter werkt ook prima. Je ziet vuil worden opgepikt door de stroming. En nee, had ik maar wat meer torenslakken. Heb er nu drie in het garnalenbakje zitten, kwamen mee met de aankoop van de garnalen. Erg leuk maar lijken zich niet voort te (willen) planten. Het zijn echt de rode posthoornslakken. Tupperware bakjes vol kan ik er soms uithalen met netje of met de hand. De puntige blaashorentjes kolonie blijft keurig onder controle maar dit zijn onderwaterkonijnen....

Met enige regelmaat trek ik een bak leeg (omdat ik dan de inhoud uitvang en verhuis naar een uitzwembak) en als ik dan zie hoeveel vuil er onder en achter het hout blijft liggen, ja dan is afentoe een groot onderhoud in willekeurig elke bak gewenst

Eigenlijk is "groot onderhoud" niet nodig mits je regulier onderhoud in orde is, dus focus je daar eens op, zelf zie ik Groot onderhoud als een rescape van de bak, verder pak ik bij elke onderhoudsbeurt er iets bij en dan mits nodig, dus doe iets meer bij je regulier onderhoud en da is er alleen in bijzondere gevallen wat meer nodig, noem dat een projectje.

Met enige regelmaat trek ik een bak leeg (omdat ik dan de inhoud uitvang en verhuis naar een uitzwembak) en als ik dan zie hoeveel vuil er onder en achter het hout blijft liggen, ja dan is afentoe een groot onderhoud in willekeurig elke bak gewenst
Komt ook , en dat denk ik, dat je een "kweker" bent en werkt met redelijk vervuilende dieren, dus geen reguliere aquarium hobbyist.

Komt ook , en dat denk ik, dat je een "kweker" bent en werkt met redelijk vervuilende dierren, dus geen reguliere aquarium hobbyist.
Ook in de sterbaibak waar maar 10 volwassen sterbai's zwemmen en 4 verdwaalde ancistrussen ligt er onder en achter het hout en onder het mos behoorlijk wat viezigheid

Als je wekelijks onderhoud en je waterdistributie (zodat je geen dode plekken krijgt) op orde zijn; is 'groot onderhoud' niet nodig. Als alle planten in je bak gezond zijn en er geen indicatoren zijn dat er iets mis is in je bak, dan wil ik stellen dat je een stabiele bak hebt. Dan juist niet enorm erin gaan wroeten.

Als ik het zo lees alles dan doe ik het compleet fout... Maar ik heb ook telkens baardalg bijv op het grind. Goed dat je dit topic hebt gemaakt Marije, ik volg en lees het mee.

Als ik het zo lees alles dan doe ik het compleet fout... Maar ik heb ook telkens baardalg bijv op het grind. Goed dat je dit topic hebt gemaakt Marije, ik volg en lees het mee.
De laatste tijd is juist naar voren gekomen dat deze alg wss ook door teveel organische belasting kan komen. Maar als een bodem goed draait zal dat niet snel daaruit voortkomen lijkt me zo toe en al helemaal niet met een goede circulatie tenzij een bodem erg vervuild is maar ja dan zou je eerder aan bodemrot gaan denken.
Vaak is het lastig om de vinger op de oorzaak te leggen.

Hier vindt je een vrij complete gids voor algbestrijding waar jij misschien bij gebaat bent.

Het feit dat je zo veel posthoornslakken hebt betekent echt wel dat er heel veel voer voor ze te vinden is.
Dat kan vanalles zijn. Voeroverschotten, rottende plantendeeltjes, poep,....

Misschien helpt het al om wat minder te voeren.
Mijn bak draait nu 1.5 jaar, en buiten een iets intenssievere hevelbeurt, en de filter eens bakje per bakje (in verschillende beurten en telkens met 4 weken verschil) uitspoelen doe ik niks meer.
Planten groeien, beetje alg, maar niks problematisch, geen sterfte en sommige vissen kweken. Dat is goed genoeg voor mij.

Het feit dat je zo veel posthoornslakken hebt betekent echt wel dat er heel veel voer voor ze te vinden is.
Dat kan vanalles zijn. Voeroverschotten, rottende plantendeeltjes, poep,....

Misschien helpt het al om wat minder te voeren.
Mijn bak draait nu 1.5 jaar, en buiten een iets intenssievere hevelbeurt, en de filter eens bakje per bakje (in verschillende beurten en telkens met 4 weken verschil) uitspoelen doe ik niks meer.
Planten groeien, beetje alg, maar niks problematisch, geen sterfte en sommige vissen kweken. Dat is goed genoeg voor mij.

Die goede balans heb ik nu gelukkig ook. Planten groeien goed, geen verslijming of uitval meer (moet wekelijks snoeien en ik hoef geen nitraatoplossing meer bij te voegen naast de profito), vissen gaan goed en de corydoras kweken zelfs spontaan en met succes. Wel veel biofiltroep in mijn filter vaak (die lichtbruine slurrie) dus eens in de 2 à 3 weken spoel ik de grove sponsen wel goed uit. Bij het opstarten met de startknop komt er toch veel slurrie in het water wat ik dan snel met een netje probeer zoveel mogelijk weg te scheppen.

Met betrekking tot voeren: de cory's krijgen 2 Tabimin per dag. De groene neons probeer ik te voeren met artemia (waarmee ik ben begonnen toen ik de eerste cory-baby ontdekte in de bak) en ik ben nog aan het kijken of ik ze ook iets anders kan voorschotelen (net een potje bassleer regular M gekocht voor de betta, misschien is dat ook wat voor hen, alleen gaat het de hele bak door door de stroming). De garnalen krijgen soms een lolly voor de leuk en eens in de week doe ik er een brokje stofvoer in in de hoop dat de baby's het er op overleven.
Kan ik hier nog iets aan veranderen/verbeteren?

Die goede balans heb ik nu gelukkig ook. Planten groeien goed, geen verslijming of uitval meer (moet wekelijks snoeien en ik hoef geen nitraatoplossing meer bij te voegen naast de profito), vissen gaan goed en de corydoras kweken zelfs spontaan en met succes. Wel veel biofiltroep in mijn filter vaak (die lichtbruine slurrie) dus eens in de 2 à 3 weken spoel ik de grove sponsen wel goed uit. Bij het opstarten met de startknop komt er toch veel slurrie in het water wat ik dan snel met een netje probeer zoveel mogelijk weg te scheppen.

Met betrekking tot voeren: de cory's krijgen 2 Tabimin per dag. De groene neons probeer ik te voeren met artemia (waarmee ik ben begonnen toen ik de eerste cory-baby ontdekte in de bak) en ik ben nog aan het kijken of ik ze ook iets anders kan voorschotelen (net een potje bassleer regular M gekocht voor de betta, misschien is dat ook wat voor hen, alleen gaat het de hele bak door door de stroming). De garnalen krijgen soms een lolly voor de leuk en eens in de week doe ik er een brokje stofvoer in in de hoop dat de baby's het er op overleven.
Ja, minder voeren. Je hoeft niet elke dag je vissen te voeren. Ze krijgen hier ongeveer 4 van de 7 dagen per week. Garnalen voer ik bijna niets, 2-3x per week een brandnetelkorrel en de cory's krijgen 4/7 dagen een of twee algtabletjes.

De laatste tijd is juist naar voren gekomen dat deze alg wss ook door teveel organische belasting kan komen. Maar als een bodem goed draait zal dat niet snel daaruit voortkomen lijkt me zo toe en al helemaal niet met een goede circulatie tenzij een bodem erg vervuild is maar ja dan zou je eerder aan bodemrot gaan denken.
Vaak is het lastig om de vinger op de oorzaak te leggen.
Waar ik zo mijn gedachten over heb....

Wanneer een filter opgestart wordt neemt het, doordat er een "waterstoot" gegeven wordt, aanslag mee uit je slangen. Zelf maak ik jaarlijks de slangen even schoon.

Waar ik zo mijn gedachten over heb....
Dat weet ik en ik heb er nu sinds 2 wk Purigen in maar dat is nog vrij kort dus ik hoop daar binnenkort zelf iets zinnigs over te kunnen zeggen 😉

Wanneer een filter opgestart wordt neemt het, doordat er een "waterstoot" gegeven wordt, aanslag mee uit je slangen. Zelf maak ik jaarlijks de slangen even schoon.
Ik heb daar een mooie ragerborstel voor gekocht inderdaad. Valt me op hoe enorm snel na de eerste keer rageren weer die smurrie terug is. Misschien dat dat minder wordt door toch minder voeren (zie posting Lalalarasophie, die ga ik opvolgen).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan