Groot probleem met nitriet.


J

Joey1994

Guest
Goeiedag allemaal,


Onlangs ben ik van mijn oude Cayman ferplast 110 proffesional overgestapt naar een nieuwe Cayman 110 professional.

Het oude aquarium heb ik grotendeels leeggemaakt in een curver box van 100l.
Mijn oude filter en vissen heb ik hierin gestoken en de filter doen draaien.
Het oude aquarium leeggemaakt (bodem weg etc) en verkocht.
Toen heb ik het nieuwe aquarium op zijn plek gezet en ingericht met fijne zwarte aquariumkiezels 0,4mm.

Oud Aquarium :

pKm73XO.jpg


Aangezien ik hetzelfde model van aquarium heb gekocht was de filter identiek. Dus heb het nieuwe aquarium volledig vol laten lopen en dan heb ik de cartriges van de keramieken ringen in het nieuwe gestoken en direct doen draaien. De oude sponsen heb ik niet meer gebruikt. De zwarte spons van het nieuwe heb ik eruit gedaan omdat hierdoor de filter teveel lawaai gemaakt en in dat compartiment gewoon vlieswatten gestoken.
Dit heeft naar mijn inziens veel meer zin.

9705beb2-fd25-4389-b348-c2eb0fdce80f
wQBMm0s.jpg


Het nieuwe aquarium draait nu al 4 dagen maar het nitriet blijft telkens extreem hoog (boven de 1mg/l) Elke dag ververs ik nu 50% van het water en dan gaat het naar 0,6mg/l.

Dag erna gaat het terug boven de 1mg/l

Ik heb 100% alle keramische ringen in de nieuwe filter gedaan en deze heeft niet langer als 30seconden gestopt met water door te lopen.


Komt dit omdat ik de bodem ook volledig heb vervangen?


VTKRlny.jpg


MfburCg.jpg
 
Ik denk dat het ontbreken van een ingedraaide bodem de grootste oorzaak zal zijn. Je hebt nu veel minder goede bacterien in je bak dan wenselijk is.
 
Ja inderdaad, en je hebt een deel van je oude filtermedia niet hergebruikt als ik het goed begrijp.

Dit kun je alleen oplossen door waterwissels te blijven doen.

Zelf zou ik eenmaal 50% back to back wisselen. Dus een keer 50%, vullen, dan nog een keer 50% eruit en erin. Dan breng je de NO2 terug tot 0,3

Eventueel moet je dit een aantal dagen achter elkaar doen. Blijven wisselen zolang je NO2 meet.

Meet je geen NH3/4?
 
Daarbij zie ik niet veel planten dus er worden weinig stoffen door de planten opgenomen.
 
Ja inderdaad, en je hebt een deel van je oude filtermedia niet hergebruikt als ik het goed begrijp.

Dit kun je alleen oplossen door waterwissels te blijven doen.

Zelf zou ik eenmaal 50% back to back wisselen. Dus een keer 50%, vullen, dan nog een keer 50% eruit en erin. Dan breng je de NO2 terug tot 0,3

Eventueel moet je dit een aantal dagen achter elkaar doen. Blijven wisselen zolang je NO2 meet.

Meet je geen NH3/4?
NH3/4 meet ik op 0,3mg/l



Ph : 7,5
KH : 5
Nitriet 0,6mg/l (na de wissel)
Nitraat niet gemeten
 
Als je nog nh3/4 meet dan wordt dat nog in nitriet omgezet en het is dus nog niet opgelost. Blijven verversen dus.
 
knip#John gaf aan Ik denk dat het ontbreken van een ingedraaide bodem de grootste oorzaak zal zijn. Je hebt nu veel minder goede bacterien in je bak dan wenselijk is.
klopt als een bus filter is niet zon grote bacteriehouder als vaak gedacht
Wat de Ts ook zou kunnen doen is even wat Bacteriën bijvoegen bv met
bacterial_filterstart_282_29.jpg
velda bacterial meestal bij een tuincentrum of lvs verkrijgbaar
 
Hoe de verhouding ligt tussen filter en bodem weet ik niet en zal ook afhangen van welke filter je gebruikt en welk substraat.
 
Als je nog nh3/4 meet dan wordt dat nog in nitriet omgezet en het is dus nog niet opgelost. Blijven verversen dus.
Zal niks anders opzitten. Morgen nog een verversing =)


knip#John gaf aan Ik denk dat het ontbreken van een ingedraaide bodem de grootste oorzaak zal zijn. Je hebt nu veel minder goede bacterien in je bak dan wenselijk is.
klopt als een bus filter is niet zon grote bacteriehouder als vaak gedacht
Wat de Ts ook zou kunnen doen is even wat Bacteriën bijvoegen bv met
bacterial_filterstart_282_29.jpg
velda bacterial meestal bij een tuincentrum of lvs verkrijgbaar

Ik heb altijd gehoord dat dit geldverspilling.
Werkt dit echt?
 
Daar zijn de meningen nogal over verdeelt maar die van Velda moet wel goed zijn als ik het zo lees. Kwaad kan het in geen geval.

Zoals ik al in de chat zei beslist geen kroketten erin doen;)
 
zal ik zeker niet doen. Alhoewel je me wel nieuwsgierig maakt of er geen enkele vis zou zijn die dit opeet haha ;););)
 
En als je toch naar de dierenwinkel gaat. Neem een paar bossen snelgroeiers mee.
Waterpest oid.

Je hebt nu niks aan volgend antwoord. Maar een hoop toekomstige mensen misschien wel.

Bij herinrichting aquarium zoveel mogelijk oud meenemen. Dus je had beter het oude filter er kompleet bij kunnen zetten.
In de sponsen alsook op de behuizing zitten bacterien.


De verhouding bacterien op de bodem cq filter is erg verschillend. Bij een ondermaatst filter zal de dodem veel meer doen.
Bij een of 2 grote externe filters zal de bodem minder invloed hebben.

Een aquarium is een ecosysteem, iedere schakel telt daarbij.
 
Zal niks anders opzitten. Morgen nog een verversing =)




Ik heb altijd gehoord dat dit geldverspilling.
Werkt dit echt?
Geld verspilling zijn de flesjes met zogenaamde opstart bacteriën dus het vloeibare spul je weet nooit hoelang deze flesjes in de winkel staan en hoe opgeslagen te warm/koud
De aangeven bacteriën zijn met een speciaal procedé gevriesdroogd deze zijn dus minder vatbaar voor bederf zeg maar
Merk is mij aangeraden door de lfs die over een ruime ervaring beschikt en voor dat de lolbroeken weer gaan lopen roepen tja logies zakkenvuller gaat deze keer niet op grapjassen de man verkocht het spul niet eens.
Wou het wel maar heeft te kort verkoop ruimte om het gevraagde aantal artikelen te verkopen.
Werk er zelf al jaren mee bevalt prima.
 
Das zeer spijtig en vervelend.

ipv 50% wisselen mag je bij nitriet ook wel meer wisselen. zoals Nicole al aangeeft back-to-back of gewoon ineens een 80%
alleen wel goed opletten dat de temperatuur van het water niet teveel fluctueert.
 
En als je toch naar de dierenwinkel gaat. Neem een paar bossen snelgroeiers mee.
Waterpest oid.

Je hebt nu niks aan volgend antwoord. Maar een hoop toekomstige mensen misschien wel.

Bij herinrichting aquarium zoveel mogelijk oud meenemen. Dus je had beter het oude filter er kompleet bij kunnen zetten.
In de sponsen alsook op de behuizing zitten bacterien.


De verhouding bacterien op de bodem cq filter is erg verschillend. Bij een ondermaatst filter zal de dodem veel meer doen.
Bij een of 2 grote externe filters zal de bodem minder invloed hebben.

Een aquarium is een ecosysteem, iedere schakel telt daarbij.
Ik heb de 2 compartimenten met de keramieke ringen overgeplaatst. Het hele filter ging niet omdat dit nieuwe filter samen met de verwarming ingebouwd zit in de klep vanboven. Er is een speciale knop om de filter op en af te zetten en De lampen + Filter + verwarming komen samen en lopen dan door naar 1 stekker voor het stopcontact.
Externe filter wil ik niet gebruiken omdat ik dan de plastieken op de voorziene plaatsen moet doorsnijden en wil het aquarium zo nieuw mogelyk houden.

Enja al mijn bodem bacterieen e.d zijn weg.

Blijven verversen zeker en hopen.


Geld verspilling zijn de flesjes met zogenaamde opstart bacteriën dus het vloeibare spul je weet nooit hoelang deze flesjes in de winkel staan en hoe opgeslagen te warm/koud
De aangeven bacteriën zijn met een speciaal procedé gevriesdroogd deze zijn dus minder vatbaar voor bederf zeg maar
Merk is mij aangeraden door de lfs die over een ruime ervaring beschikt en voor dat de lolbroeken weer gaan lopen roepen tja logies zakkenvuller gaat deze keer niet op grapjassen de man verkocht het spul niet eens.
Wou het wel maar heeft te kort verkoop ruimte om het gevraagde aantal artikelen te verkopen.
Werk er zelf al jaren mee bevalt prima.
Baat het niet schaadt het niet zeker?
Kan altijd eens zo een flesje proberen.


Das zeer spijtig en vervelend.

ipv 50% wisselen mag je bij nitriet ook wel meer wisselen. zoals Nicole al aangeeft back-to-back of gewoon ineens een 80%
alleen wel goed opletten dat de temperatuur van het water niet teveel fluctueert.
Ga ik eens proberen. Ja temperatuur is best wel lastig want ik doe gewoon van emmers bij de kraan en doe het meer gevoelsmatig eigenlyk.
Meestal als ik volledig ververst heb is het gemiddelde rond de 24graden en meestal is mijn water tussen de 24 - 25.
 
Heb het nog niet voorbij zien komen hoe meet je de water waarden eigenlijk
druppel of test strips
 
Zeoliet helpt in crisis gevallen. Hoeft niet perse in je filter. Wel uitkijken als het teveel stoffen opneemt dan kan het weer loskomen en dat wil je niet alles in 1 keer. Geen zout in aquarium bij zeoliet en toevoegingen zoals alle flesje hebben geen zin dit word ook door de zeoliet opgenomen.
 
gekopieerd

Gebruik van zeoliet is ook mogelijk zonder gebruik te maken van een filtersysteem. Het is al genoeg om een donkere PVC buis te gebruiken met veel kleine gaatjes. Deze PVC buis vul je met zeoliet en plaatsen dit in het aquarium. 500 Gram zeoliet voor 200 liter aquarium water. Bij goede waterwaardes kan de helft aan zeoliet genoeg zijn. Tijdens deze handeling moet je er wel voor zorgen dat de filtermaterialen actief kool en turf worden verwijdert. Keramiek pijpjes, bio matten, filterwatten en ander filtersubstraat kunnen gewoon worden gebruikt als filtermateriaal
 
Je kunt ook easylife vfm toevoegen aan het water. Is gemalen zeoliet.
 
Even helemaal niet aan zeoliet gedacht, is voor gevallen als dit inderdaad zeer bruikbaar.
eigenlijk voor iedereen handig om achter de hand te hebben just in case.
 

Terug
Bovenaan