Wat is er nieuw

Groot probleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joey1994
  • Startdatum Startdatum
J

Joey1994

Guest
Ik heb daarnet een waterverversing van 30% gedaan op 200l en heb ook een stuk kienhout van +- 40cm eruitgehaald. Ik filter over sponsen, turf en biologisch materiaal.

De waterwaardes op 22/10 zijn :
ph : 7,5
Kh : 5°D
Ammoniak : 0,1
Nitriet : 0,05
Nitraat : 10mg/l

Op 19/10 ben ik begonnen met filteren over turf en op 20/10 waren mijn waardes :
PH : 6,8
KH : 6°D

Op 17/10 heb ik nog een volledige meting gedaan en waren mijn waardes:
Ph : 8
KH : 7°D
Nitriet : <0,01
Ammoniak : Niet meetbaar
Nitraat : 10mg/l

Visbestand : 1 Sluierstaart goudvis
3 Groene sumatraantjes (gaat nog aangevuld worden met 10 vriendjes)
2 Siamese algeneters (die met een zwarte band over hun lichaam)
3 Zwaarddragers
5 Baby ancistrussen van +- 3cm
Oneindig veel puntslakken

Kan het zijn omdat ik net een waterverversing gedaan heb dat mijn waardes niet accuraat zijn?
Er zat 30minuten tussen verversing en meting.
Of kan het zijn omdat ik dat stuk hout eruitgehaald heb en de bodem heb verstoord dat die afvalstoffen naar boven zijn gekomen?

meet de waarde van het toegevoegde water en je weet wat er bij benadering gebeurt met je waardes in de bak

Een waterverversing heeft vaak wel invloed op de waarden in je bak zo vlak na het verversen.

Beter om een halve of een hele dag erna te meten dan zijn de waterlagen weer lekker door elkaar gegooid en ook alle stoffen mooi verdeeld.

De turf die je gebruikt heeft ook weer even de tijd nodig om het water aan te passen. Ik heb het bij garnalen gebruikt en vaak zag ik na een dag dat de waarden weer op het gewone nivo waren.
E,e,a, hangt ook af van de waarden van je verversingswater.

Nou een probleem is misschien wat sterk uitgedrukt maar als je ververst dan moet het tuf zn werk doen en dat heeft gewoon even de tijd nodig dus zul je niet gelijk na het verversen de goede waterwaarden weer hebben als van voor het verversen.

Beter om een halve of een hele dag erna te meten dan zijn de waterlagen weer lekker door elkaar gegooid en ook alle stoffen mooi verdeeld.
Okee ga ik doen vandaag weer 30% verversing gedaan en zal morgen eens meten.

maar wat ik het grote probleem dan?
Dat ik opeens nitriet en ammoniak meet. Of kan dit geen kwaad? Kan dit in kraantjes water zitten?
Het kraantjeswater zal ik morgen ook eens testen.

Nou een probleem is misschien wat sterk uitgedruktmaar als je ververst dan moet het tuf zn werk doen en dat heeft gewoon even de tijd nodig dus zul je niet gelijk na het verversen de goede waterwaarden weer hebben als van voor het verversen.
Had de ph wel al gemeten vandaag voor de waterverversing en die stond netjes op 7,2 en de kh op 6 mooie resultaten 😀

meet de waarde van het toegevoegde water en je weet wat er bij benadering gebeurt met je waardes in de bak
Zal dit morgen eens doen. Kan er ammoniak in het kraantjeswater zitten? dat lijkt me toch stug.

Heb in bijlage mijn waterkwaliteit erbij gedaan.

Bijlagen

Als je met druppels test dan is het aflezen ook altijd erg lastig hiervan en wellicht ziet een ander het net weer even anders. De waarden die je noemt zijn ook minimaal.

Als je met druppels test dan is het aflezen ook altijd erg lastig hiervan en wellicht ziet een ander het net weer even anders. De waarden die je noemt zijn ook minimaal.
Ja deze ervaring heb ik ook vooral met de ph tester en nitraat tester die andere vallen zeer goed mee.
Maar deze waardes zijn niks om mij zorgen over te maken?

Ik ga sowieso straks mijn water nog eens testen.

Daarom heb ik inmiddels de druppeltesten voor ijzer, kh en fosfaat ingeruild voor Hanna Checkers. Voor nitraat ben ik aan het kijken of ik de single fotometer neem (deze is een stuk duurder dan de Hanna Checkers en als checker niet te krijgen). Mogelijk dat ik nog voor een multie fotometer ga.

Ik heb de fosfaat checker inclusief chemicaliën via MP gekocht voor nog geen 20 euro. Je moet maar net geluk hebben. Op Ebay een leuke nitraat fotometer gezien maar heb geen zin in 55 euro import heffing te moeten betalen bovenop de 35 euro verzendkosten en aanschaf fotometer.

Daarom heb ik inmiddels de druppeltesten voor ijzer, kh en fosfaat ingeruild voor Hanna Checkers. Voor nitraat ben ik aan het kijken of ik de single fotometer neem (deze is een stuk duurder dan de Hanna Checkers en als checker niet te krijgen). Mogelijk dat ik nog voor een multie fotometer ga.
Je kan nu bij Hanna een all in one kopen prijs ligt rond 650 euro

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Joey, wat is de reden dat je over turf bent gaan filteren? Voor je bestand hoef je het toch niet te doen? Ik ben zeker niet van de bestandpolitie maar je bestand is door de sluierstaart wel opmerkelijk misschien.

Ik reageer vooral om de groene sumatranen , die vind ikzelf namelijk geweldig. Ik heb 2 vragen, eerste vraag is, pesten ze nu andere vissen?(laten ze je goudvis heel bv) Of pesten ze elkaar wel eens. 2e vraag is zou jij willen laten weten hoe het gaat met je vissen als je er 10 sumatranen bij hebt?

Dit lijkt misschien raar dat ik je dit vraag maar ik vraag je dit omdat ik graag hoor hoe de ervaringen van anderen zijn met sumatranen in grotere groepen en minder grote groepen. Ook hun gedrag naar andere vissen hoor ik graag.

Wat ik tot nu hoor of lees op internet , ze zijn lastige vinbijters en moeten in grote groepen maar tot nu toe ervaar ik heel andere dingen met deze vissen vandaar.

Hoi Joey, wat is de reden dat je over turf bent gaan filteren? Voor je bestand hoef je het toch niet te doen? Ik ben zeker niet van de bestandpolitie maar je bestand is door de sluierstaart wel opmerkelijk misschien.

Ik reageer vooral om de groene sumatranen , die vind ikzelf namelijk geweldig. Ik heb 2 vragen, eerste vraag is, pesten ze nu andere vissen?(laten ze je goudvis heel bv) Of pesten ze elkaar wel eens. 2e vraag is zou jij willen laten weten hoe het gaat met je vissen als je er 10 sumatranen bij hebt?

Dit lijkt misschien raar dat ik je dit vraag maar ik vraag je dit omdat ik graag hoor hoe de ervaringen van anderen zijn met sumatranen in grotere groepen en minder grote groepen. Ook hun gedrag naar andere vissen hoor ik graag.

Wat ik tot nu hoor of lees op internet , ze zijn lastige vinbijters en moeten in grote groepen maar tot nu toe ervaar ik heel andere dingen met deze vissen vandaar.
Ik ben begonnen met over turf te filteren omdat mijn ph altijd op 8 stond en vond dit vrij hoog voor al mijn vissen. Nu lijkt de ph redelijk goed te blijven en blijft het altijd tussen de 6,8 en 7,5.
De sluierstaart was een vis uit een kom (toen we niet beter wisten) heeft zeker 3 jaar bij ons in de kom geleeft. En vond wel dat hij het verdient had om in het grote aquarium te zwemmen nu. Het water is altijd rond de 24 a 25 graden dus vermoed dat de sluierstaart dat wel aankan.

De groene sumatranen is een erfenis van de personen van wie ik het aquarium heb gekocht. Ik zit te twijfelen of ik de groep zou aanvullen of ze weggeven en rouwtetra's erin te steken. Ze laten de andere vissen goed met rust. In het begin gingen de sumatranen mijn vis aanvallen maar de goudvis bijt van zich af en jaagt de sumatranen door heel de bak op. Nu is het veel minder en als ze te dicht in de buurt van de goudvis komen gaat hij in aanvalmodus. De agressie onderling valt mee. Er is altijd 1 vis die de andere 2 soms opeens zonder reden achterna zit en aanvalt. Het rare is als hij ze aanvalt dat zijn kleuren precies beginnen op te lichten. Alsof je een lamp aan en uit doet. Als deze agressie gedaan is zwemmen ze weer vrolijk samen en zijn ze allemaal hetzelfde gekleurd.

De andere vissen zoals mijn siamese algeneters of ancistrussen lokken geen reactie uit. Heel raar maar waar.

Bijlagen

Dat zijn nu net geen investeringen die ik zie zitten van te doen voor het moment. erg prijzig.

Ik ben begonnen met over turf te filteren omdat mijn ph altijd op 8 stond en vond dit vrij hoog voor al mijn vissen. Nu lijkt de ph redelijk goed te blijven en blijft het altijd tussen de 6,8 en 7,5.
De sluierstaart was een vis uit een kom (toen we niet beter wisten) heeft zeker 3 jaar bij ons in de kom geleeft. En vond wel dat hij het verdient had om in het grote aquarium te zwemmen nu. Het water is altijd rond de 24 a 25 graden dus vermoed dat de sluierstaart dat wel aankan.

De groene sumatranen is een erfenis van de personen van wie ik het aquarium heb gekocht. Ik zit te twijfelen of ik de groep zou aanvullen of ze weggeven en rouwtetra's erin te steken. Ze laten de andere vissen goed met rust. In het begin gingen de sumatranen mijn vis aanvallen maar de goudvis bijt van zich af en jaagt de sumatranen door heel de bak op. Nu is het veel minder en als ze te dicht in de buurt van de goudvis komen gaat hij in aanvalmodus. De agressie onderling valt mee. Er is altijd 1 vis die de andere 2 soms opeens zonder reden achterna zit en aanvalt. Het rare is als hij ze aanvalt dat zijn kleuren precies beginnen op te lichten. Alsof je een lamp aan en uit doet. Als deze agressie gedaan is zwemmen ze weer vrolijk samen en zijn ze allemaal hetzelfde gekleurd.

De andere vissen zoals mijn siamese algeneters of ancistrussen lokken geen reactie uit. Heel raar maar waar.

Grappig dat jij dat zegt over de kleuren die veranderen. Toen ik begon met sumatranen heb ik hier een topic gestart. https://www.aquaforum.nl/threads/sumatraan-jouw-ervaring.97119/ Daar kan je in mijn laatste reactie lezen dat ik ook zoiets zie zo nu en dan.

Ja ik weet echt niet hoe het komt dat die kleuren veranderen. En ik twijfel of ik er nog 10 bijneem. rouwtetra's lijken mij veel leuker.

Ja ik weet echt niet hoe het komt dat die kleuren veranderen. En ik twijfel of ik er nog 10 bijneem. rouwtetra's lijken mij veel leuker.

Mij niet hahaha. Ik vind Sumatranen geweldig maar het blijven rare vissen in de zin qua gedrag en wat er werkelijk over te vinden is aan informatie.

Je zou denken dat zulke algemene vissen meer aandacht en onderzoek krijgen qua gedrag. Ik twijfel vooral of ze zelf wel zo graag in een groep met soortgenoten willen zitten. Mijn meest agressieve (onderling) sumatraan zit alleen in een kweekbak met platy's en daar zwemmen genoeg baby platy's rond en daar is hij bv helemaal niet agressief.

Ik krijg het idee dat sumatranen beter af zijn in bv een harem van 1 man met 2 vrouwen. Agressie richt zich juist vaak op soortgenoten merk ik.

Maar even serieus. Als ik zie en hoor hoeveel mensen soms in de techniek en aanverwante zaken stoppen en dan met een lullig setje de watertesten doen denk ik ook van .......

Ja dar heb je wel een punt en je zal af en toe keuzes moeten maken denk ik. Ik denk dat wij met onze bakken best met een wat minder geavanceerde test uit de voeten kunnen. Al blijft zo n duur speeltje altijd leuk natuurlijk😉

Vandaag weer een test gedaan. Ammoniak niet te meten. PH 7,5 🙁 KH 6°D en nitriet 0,1 moet ik mij nu zorgen maken? Mijn nitriet is weeral gestegen. en nitraat zit rond de 10 - 15 mg

Ik zal waterchemie nooit begrijpen. al mijn ammoniak is weg en nitriet ook. En nitraat is met 10mg gestegen. Dus vermoed dat het nitraat is afgebroken.
Dus perfect dan maar?

Zo n lage nitriet die tijdelijk is vaak kan geen kwaad voor de meeste vissen hoor. Dit zal weer in no3 worden omgezet.

Maar nu is de nitriet weg dus prima zo.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan