Groot probleem !

  • Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum

V

vriend van de cory

Guest
Beste mede-forumleden .

Ik heb een enorm probleem.
Mijn aquarium lekt, en ik heb geen idee waar het lek zit, en hoe het er komt.
Dus ik heb jullie hulp nodig , want ik weet niet wat ik ermee moet doen.

Het gaat over een juwel rekord 600 van 9jaar oud.
Toen ik het terug liet draaien was er geen enkel probleem. 8maand lang draaide het goed.
Nu ik terug kwam van vakantie zag ik een plasje water onder de bak.
Ik veegde het weg en het is er elke ochtend opnieuw.
Het was mij dus duidelijk wat er was... een lek.

Ik heb onlangs heel de bak opnieuw ingericht . Misschien komt het hierdoor?

Mijn vader zegt dat er misschien teveel gewicht in de bak zit . Hij vindt dat er een te dikke bodem in ligt en teveel stenen.
17193669_10208771488310999_802855023_o.jpg


Het plasje zit altijd links van het aquarium.


Maar wat moet ik nu doen?
 
Tja waardoor het ontstaan is is lastig te bepalen.
Misschien niet wat je wil horen, maar als het aquarium echt lek, kun je hem beter leeg halen en even op de kop zetten om te kijken of de kit aan de bodem heeft losgelaten. Als dit het geval is kun je de kit verwijderen en het glas overnieuw kitten. Maar geloof mij, dat is wel behoorlijk wat werk (en mijn bakken bleven lekken).
 
wat biologist ook al zegt.

maar een 9jaar oude rekord 600 vind ik al wel op een behoorlijke leeftijd...om je veel gedoe te besparen zou ik maar is gaan kijken naar een nieuw exemplaar.

denk trouwens niet dat het door de bodem en stenen komt, ookal is het wel aan te raden om een tempex plaatje te gebruiken als je veel zwaar materiaal in de bak gebruikt. (betere drukverdeling)
 
Voor niet al teveel geld heb je een nieuwe of eventueel op MP en zo bespaar je je een boel ellende denk ik.
 
Enorm bedankt voor de snelle reacties!

Ik denk ook dat het door slijtage komt, dus wat je zegt over kitten biologist ga ik niet mee beginnen. Dan haal ik hem liever leeg ook al kost het mij een dag werk.
Dat het niet komt door de stenen en het zand hoopte ik al .
Maar denken jullie dat ik hem best leeghaal?
 
Ik ga mee met @jessicapilon

Voor 30 euro heb je een andere rekord 600 en dan alles overzetten. Is minder werk en goedkoper.

Edit: misschien gelijk een maatje groter gaan. ;)
 
En je loopt anders het risico dat het lek groter wordt en je straks met natte voeten de kamer binnen gaat komen:(
 
Edit: misschien gelijk een maatje groter gaan. ;)

Dacht ik natuurlijk ook meteen ;)

Ja dat risico wil ik niet lopen natuurlijk. Ik ga eens kijken wat een 1m bak kost, en anders een 80cm .
 
Of als je hem toch leeg hebt neem de goede binnenmaat van de bodem en laat een glasplaat snijden en leg die op de bodem met kit en sluit goed af op de randen, mits het de bodem is, anders krijg je de zij naden dat is wel uit te zoeken als hij vol water is en de naden met papieren zakdoekje bij langs gaan!
 
Ik ga een 1m bak laten maken bij een aquariumbouwer . :D
Eindelijk wat groter!

Bedankt voor de tips herman! ik ga proberen de bak te recupereren met jouw tips.
 
Ik ga een 1m bak laten maken bij een aquariumbouwer . :D
Eindelijk wat groter!

Bedankt voor de tips herman! ik ga proberen de bak te recupereren met jouw tips.
HaHa top!!
Weet je zeker dat de 60cm lek is? Soms kan door attributen in de stroming het water overlopen...
 
Let ook op dat de Rekord veel last heeft van condenswater uit de kap. Bij mijn Rekord ligt er ook vaak een plasje water onder. En hij is zeker niet lek.
 
en toch kon je vader wel eens gelijk hebben te veel gewicht in de bak
let wel de bodem is maar 5 mm dik en staat dacht ik in een frame best mogelijk dat het glas is gaan buigen waardoor de kit naad is los gekomen

groet

jaap
 
Let ook op dat de Rekord veel last heeft van condenswater uit de kap. Bij mijn Rekord ligt er ook vaak een plasje water onder. En hij is zeker niet lek.

zou zeker kunnen maar heb het nog nooit zo extreem gehad en ook nooit bij mij andere rekord 600.

Wat jaap zegt zou ook wel goed mogelijk kunnen zijn. Maar zoiets zou toch niet mogen?
 
Extra plaat glas op de bodem wordt het steviger, kan iets meer hebben.
Condens water van de kap had ik ook met de aqua 40 , gewoon wat tochtband langs de achter kant geplakt en die vangt dat op en droogt het wel.
 
of het wel of niet zou mogen..... ja het is niet voor niks dat veel malawi/tanganyika houders tempex onder hun stenen gebruiken.

denk niet dat dit door de stenen komt, maar gewoon door ouderdom.. of een combinatie van :)

dus als je een nieuwe bak haalt, leg voor de zekerheid even een plaatje tempex op de bodem en begin daarna pas met je bodem en rotsformaties.
 
zou zeker kunnen maar heb het nog nooit zo extreem gehad en ook nooit bij mij andere rekord 600.

Wat jaap zegt zou ook wel goed mogelijk kunnen zijn. Maar zoiets zou toch niet mogen?

Bij mij lag er zelfs een keer een plas water op de grond :(. Als ik de bak wat voller heb gedaan dan normaal na een waterwissel is er meer condenswater dan anders.
 
Bij mij lag er zelfs een keer een plas water op de grond :(. Als ik de bak wat voller heb gedaan dan normaal na een waterwissel is er meer condenswater dan anders.

Zo extreem? Het is nu wel vrij warm op mijn kamer dus misschien zorgt dat voor meer condens?
Maar heb ondertussen een 100x30x40 gevonden voor 45 euro , ik wil hem !!!
 
Zo extreem? Het is nu wel vrij warm op mijn kamer dus misschien zorgt dat voor meer condens?
Maar heb ondertussen een 100x30x40 gevonden voor 45 euro , ik wil hem !!!
Voor een nieuwe kale bak neem ik aan?
30 diep is opzich wel smal hoor, zou zelf toch liever voor 40 diep gaan..
 
Voor een nieuwe kale bak neem ik aan?
30 diep is opzich wel smal hoor, zou zelf toch liever voor 40 diep gaan..


zou ik zelf liever ook willen natuurlijk, maar het moet wel nog op mijn kast kunnen en mijn kast moet het kunnen dragen.
 
Ja inderdaad!
Nu ga ik alle bestellingen enzo al doen voor de 1m bak .
Ik ga proberen mijn filterbehuizing van de oude bak te gebruiken en een krachtigere pomp in steken.
Maar ik vraag me af of ik 2 50W verwarmingselementen erin kan steken .
 
Gewoon kopen die bak, groter is altijd beter :) :) Lek of condens maakt niet uit water uit de bak is zowiezo niet fijn...
 
Ja denk ik ook, heb altijd al een grotere bak gewild maar mag niet van de ouders. Nu mag het wel.
Maar kan ik dan tijdelijk 2 50W heaters erin hangen?
 
Ja denk ik ook, heb altijd al een grotere bak gewild maar mag niet van de ouders. Nu mag het wel.
Maar kan ik dan tijdelijk 2 50W heaters erin hangen?

100x30x40 is 120 liter als hij tot de rand gevuld zou zijn. Ik denk dat het wel zou moeten kunnen met die twee heaters..
 
Yesss super!
Heb de aquariumbouwer gemaild, nu even wachten op een antwoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
wat biologist ook al zegt.

maar een 9jaar oude rekord 600 vind ik al wel op een behoorlijke leeftijd...om je veel gedoe te besparen zou ik maar is gaan kijken naar een nieuw exemplaar.

denk trouwens niet dat het door de bodem en stenen komt, ookal is het wel aan te raden om een tempex plaatje te gebruiken als je veel zwaar materiaal in de bak gebruikt. (betere drukverdeling)

9 jaar maakt niks uit hoor even ter info. Mijn rekord 600 is ruim 10 jaar oud en ook lek vrij.
 
Njah, toch lijkt er nog altijd water uit komen hoor...
 
Mijn juwel is ook ooit lek gegaan na 13 jaar, simpele reden zwarte kit. Heb een aquarium welke ouder is dan mijzelf, nooit lek gegaan zelfs na een periode van 3 jaar droogstaan, ja doorzichtige kit.

Verschillende aquarium bouwers gesproken en deelden allen de mening dat doorzichtige kit een langere levensduur heeft, dit komt door koolstof die in de zwarte kit zit.

Lek bij mijn bak was echt miniskuul, maja een lek met een aquarium is gewoon niet handig.

Voor iedereen die trouwens een nood aquarium zoeken voor een zacht prijsje, bij de bouwmarkt hebben ze cement kuipen, kosten soms nog een 10tje en voor de kleine nood opvang werkt het super.
 
Het kan lang goed gaan denk ik maar je kan er geen datum aan vastkoppelen. De ene bak blijft 10 jaar goed en de ander veel langer. Zelf zou ik geen risico nemen en niet wachten op het moment dat het fout gaat.
 
Volgens mij is de titel van deze post niet meer zo van toepassing met je nieuwe meterbak in het vooruitzicht :D
 

Terug
Bovenaan