Wat is er nieuw

Groot stuk hout schoonmaken, hoe?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mark.K
  • Startdatum Startdatum
M

Mark.K

Guest
Hey allemaal,

Weer even een vraagje van mijn kant :br:
Op Vivarium een groot stuk hout op de kop kunnen tikken. Alleen vraag ik me af, hoe kan ik deze het beste schoonmaken? Normaal kook ik mn hout altijd uit. Alleen wordt dit erg lasting gezien het formaat.( B:35 H: 55 ).

jCTA6_hfAC5WbXk3tZ-iTpuFSBtor2L-.jpeg

Hoe kan ik deze het beste schoonmaken?

Gr. Mark

kokend water overheen gieten en wat afnemen met een borstel desnoods.

Ik heb ook zo'n stuk hout op het Vivarium gehaald. Wat ik heb gedaan is het ding in de badkuip/douchebak gezet, douche op zn heetst gezet (maar niet te hard) en dan gewoon afsproeien. Kwam bij mij behoorlijk wat troep vanaf

Ik zou het ook met heet water onder de douche doen en eventueel afborstelen. Met koken gaat ook de structuur kapot.

Als je een tuinslang hebt dan even met de tuinslang erover en anders gewoon droog een beetje afborstelen en zo je bak in, 🙂

Nooit hout uitkoken, hiermee verniel je het hout.
Zelf spoel ik het altijd ff af, wil je het wat intensiever afspoelen? Gebruik een hoge druk spuit.

Nooit hout uitkoken, hiermee verniel je het hout.
Zelf spoel ik het altijd ff af, wil je het wat intensiever afspoelen? Gebruik een hoge druk spuit.

Ik heb altijd het hout uitgekookt en het hout is altijd heel gebleven.

Dit is natuurlijk ook zo, maar je begrijpt natuurlijk ook dat de buitenste celstructuur van je hout open gaat bij het koken waardoor er beter lucht in kan komen en de houtstructuur veel zachter wordt.
Hierdoor zal de buitenkant van je hout sneller rotten.
Je zal natuurlijk op een maand tijd geen verschil zien, maar bv. op 1.5 a 2 jaar tijd zie je wel een heel groot verschil in hout dat is gekookt en niet gekookt.

Met zo n stuk kun je het beter gaan asfalteren dan denk ik😉. Of een steen van een Hunnebed misschien😀😀.

Valt mee hoor, ik heb stukken van meer dan een meter gehad die direct beneden bleven en heb stukjes van 30 cm gehad die maanden nodig hadden om beneden te blijven.
Als je kienhout wil kopen, moet je altijd dit vastnemen, voelt het hout zwaar aan en is het aan de donkere kant dan zal dit bijna altijd direct of na korte tijd beneden blijven staan, dan is het "bewaterd".
Voelt het hout licht aan? dan kan je het beter in een terrarium gebruiken of heel veel geduld hebben. 😉

Dat vernielen van Jos gaat over de structuur van het hout, niet erover dat het ineens uit elkaar zou donderen. Verder zie Luc.

Valt mee hoor, ik heb stukken van meer dan een meter gehad die direct beneden bleven en heb stukjes van 30 cm gehad die maanden nodig hadden om beneden te blijven.
Als je kienhout wil kopen, moet je altijd dit vastnemen, voelt het hout zwaar aan en is het aan de donkere kant dan zal dit bijna altijd direct of na korte tijd beneden blijven staan, dan is het "bewaterd".
Voelt het hout licht aan? dan kan je het beter in een terrarium gebruiken of heel veel geduld hebben. 😉

Geduld zal bij mij het probleem niet zijn:juggle:

Bedankt voor de antwoorden!
Dat wordt dus niet koken. Maar het stuk hout maar eens onder de douche zetten😀

Gr. Mark

Oppassen voor de stukjes hout die er eventueel afkomt, je afwatering zou wel eens sneller kunnen verstroppen dan je denkt 😉

Oppassen voor de stukjes hout die er eventueel afkomt, je afwatering zou wel eens sneller kunnen verstroppen dan je denkt 😉
Dat is een hele geode! Daar had ik nog niet eens gedacht🙄

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan