Wat is er nieuw

Groot stuk hout zinkt niet na 7 weken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter rms90
  • Startdatum Startdatum
R

rms90

Guest
Goede dag

Mijn nieuwe bak draait al een aantal weken. Maar ik zit nog steeds te wachten totdat mijn stuk hout (ca50cm) wil zinken.
Het licht al zeker 7 weken in een teil water, regelmatig ververs ik het water voor heet water uit de kraan en waterkoker.
Er zijn al gaten ingeboord aan de onderkant, dit helpt echter niet. Nu heb ik gelezen dat het zeker een paar weken kan duren voordat het houtr kan zinken, maar duurt het ook zolang en hoelang kan het nog gaan duren? Ik zit nu met een grote lege plek in me bak, wel planten neergezet maar daar moet natuurlijk dat dtuk hout komen.

Zie foto voor soort hout, betreft het grote stuk.
477648_0_82_hout.jpg
 
Re: Groot stuk hout zinkt niet na 8 weken

Goedemiddag,

Ik zie geen foto?

Maar ja, als het vers hout betreft kan het wel eens erg lang duren inderdaad. Maar 7 weken is wel heel erg lang o.O Dan vraag ik me af of het hout wel geschikt is voor in het aquarium. Veel kienhout zinkt gelijk, soms na een aantal dagen en wortelhout (zoals spiderwood) wil er wel eens een aantal weken over doen voordat het voorzichtig zinkt. maar 2 maanden is wel erg lang.

Wat voor soort hout heb je?
 
Re: Groot stuk hout zinkt niet na 8 weken

Kan zelfs maanden duren met zo'n groot stuk en afhankelijk van welk soort hout.
Geduld is een schone zaak! 😉
Foto is niet te zien trouwens.
 
Re: Groot stuk hout zinkt niet na 8 weken

Foto is inmiddels geplaatst.
Hot komt bij de Hornbach vandaan.
Is dacht ik mangrove hout, dat kon langer duren zeiden ze, echter 7 weken is toch wel aan de lange kant nu?
 
Re: Groot stuk hout zinkt niet na 8 weken

Ja wachten duurt lang,merk je al dat er minder gewicht op moet om het onder water te houden?
 
Re: Groot stuk hout zinkt niet na 8 weken

Ja dat wel, eerst lagen er 2 stenen op. Nu nog 1 maar dit is ookal zeker een week of 3. Zijn wel grote zware stenen die ik ervoor gebruik.
Is het trouwens ook bevorderlijk om er steeds opnieuw warm water overheen te gooien?
 
Re: Groot stuk hout zinkt niet na 8 weken

Warm water kan het proces van inwateren wat versnellen maar heb zelf gemerkt dat dit met zo'n groot stuk niet echt veel uitmaakt.
Stuk wat ik heb van hetzelfde hout alleen ietsje kleiner duurde zeker 3 maanden en had toen zelfs nog een beetje de neiging om te zweven.
 
Re: Groot stuk hout zinkt niet na 8 weken

Dat word dus nog even geduld hebben.
met beetje pech kan het dus nog zeker 1 a 2 mnd gaan duren.....
 
Re: Groot stuk hout zinkt niet na 8 weken

Jep... je kan er bv wel iets van gewicht aan vast maken zodat het op z'n plek blijft in je bak en kan het er al in.
Kans is ook aanwezig dat het nog heel lang Tanine blijft afgeven waardoor het water bruin wordt.
 
Re: Groot stuk hout zinkt niet na 8 weken

Ja zat ik ookal aan te denken als het nog lang duurt om er wat vast aan te maken zodat het de bak inkan.
Nog even over nadenken alleen hoe en wat.
Heb op voorhand ookal Actievekool voor me buitenfilter gekocht dus dat gaat er gelijk in zodra het hout de bak in gaat.

Hoop dat het niet lang meer zal gaan duren
 
Re: Groot stuk hout zinkt niet na 8 weken

Toch is juist mangrovehout vaak zo zwaar (het komt uit de moerassen) dat het gelijk zinkt. Vind het erg apart.

Maargoed, je kunt bijvoorbeeld het hout met een dot kit vastzetten op een stuk leisteen, die leg je dan op zijn plek, grind of zand eroverheen en you are good to go 😉
 
Re: Groot stuk hout zinkt niet na 8 weken

Hier heeft het heeeeeeeel lang geduurd voordat het hout eindelijk bleef staan zoals het moest, denk wel een maand of 4 ofzo had het gewoon in de bak staan met een steen erop
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan