Groot verschil tussen nitraat test Salifert en JBL


ReneL

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 februari 2021
Berichten
112
Leeftijd
69
Locatie
Putten
Allereerst allen gezellige kerstdagen gewenst.

Ik heb een zoetwater aquarium van ca. 180 liter. Tot voor kort testte ik het water uitsluitend met druppeltesten van JBL. Omdat ik het soms lastig vind om de kleurwaardes te bepalen van de fosfaat test, heb ik er één van Salifert bij gekocht. En toen ook maar meteen een Salifert nitraat test bij gedaan. En met die test loop ik tegen een vreemd verschijnsel aan, namelijk, dat de uitslag van de JBL test totaal verschilt met die van Salifert. JBL geeft ongeveer 3 ppm aan en Salifert 50 ppm. Ik verwachtte wel een verschil, maar niet zo groot! Is de Salifert nitraat test niet geschikt voor zoetwater? Of is er wat anders aan de hand?
 
Volgens mij zijn die Salifert testen inderdaad alleen voor zout water.
 
Heb je toevallig de proscan van jbl als tester gebruikt, die wijkt namelijk enorm af omdat je ook met lichtinval te maken heb wat alleen al op elk willekeurig moment van de dag verschilt
 
Waarom verkoopt aquariumbemesting.nl ze dan?
Hun zijn voornamelijk toegespitst op zoetwater aquaria
Waarom verkoopt ocean store ze dan? Zij zijn voornamelijk toegespitst op zoutwater aquaria.

Ik zie op de verpakking ook alleen maar koraal staan. Er staat ook een beschrijving die eigenlijk alleen op zoutwater te interpreteren is..
 
Allereerst allen gezellige kerstdagen gewenst.

Ik heb een zoetwater aquarium van ca. 180 liter. Tot voor kort testte ik het water uitsluitend met druppeltesten van JBL. Omdat ik het soms lastig vind om de kleurwaardes te bepalen van de fosfaat test, heb ik er één van Salifert bij gekocht. En toen ook maar meteen een Salifert nitraat test bij gedaan. En met die test loop ik tegen een vreemd verschijnsel aan, namelijk, dat de uitslag van de JBL test totaal verschilt met die van Salifert. JBL geeft ongeveer 3 ppm aan en Salifert 50 ppm. Ik verwachtte wel een verschil, maar niet zo groot! Is de Salifert nitraat test niet geschikt voor zoetwater? Of is er wat anders aan de hand?
Ik heb/had hetzelfde met hanna vs JBL..
JBL geeft consequent lagere waardes weer dan de hanna tester.

Ik heb de waardes geverifieerd met referentie vloeistoffen (0-20-10-5 ppm NO3) en de hanna kwam aardig overeen met wat het zou moeten zijn.
 
Is de JBL nitraat test niet over datum of al lang open?
 
Waarom verkoopt ocean store ze dan? Zij zijn voornamelijk toegespitst op zoutwater aquaria.

Ik zie op de verpakking ook alleen maar koraal staan. Er staat ook een beschrijving die eigenlijk alleen op zoutwater te interpreteren is..
Heb de beschrijving niet gelezen.
Maar de andere kant op..
Jbl testen die wij voor zoetwater gebruiken zouden ook geschikt zijn voor zoutwater, dus wie weet is salifert wel geschikt voor zoetwater
 
@tuinkabouter Goed idee, ik heb kaliumnitraat in huis en kan wel uitrekenen hoe ik referentievloeistoffen moet maken

@LaLizzerd De JBL test is een maand of twee geleden aangeschaft en een maand geleden in gebruik genomen. Ik heb hem gekocht bij Ocean en Lake en daar is de omloopsnelheid best hoog.

@Gino88 Ook een goed idee en heel snel uit te voeren
 
Net ff snel kraanwater getest met JBL. Nauwelijks verkleuring. Ik moet nu weg om te gaan gourmetten. Straks of morgen ga ik verder.
 
Waarom verkoopt aquariumbemesting.nl ze dan?
Hun zijn voornamelijk toegespitst op zoetwater aquaria
Zolang je de referentiekaart kan gebruiken is dit uitwisselbaar. Ik gebruik ook de Si van Salifert in zoet en de kh van Colombo voor zowel zoet als zout. De no3 van Salifert gebruik ik ook in beide bakken.
Opzich staat Salifert wel als goed merk te boek.
 
Zolang je de referentiekaart kan gebruiken is dit uitwisselbaar. Ik gebruik ook de Si van Salifert in zoet en de kh van Colombo voor zowel zoet als zout. De no3 van Salifert gebruik ik ook in beide bakken.
Opzich staat Salifert wel als goed merk te boek.
Dacht dat @janjdk ook salifert gebruikte voor zijn zoetwater bak
 
Dat dacht ik ook Wouter en zolang je de kaart waar de kleur opstaat kan gebruiken is er niks loos. Ik heb ook een Pro po4 test van Red Sea maar die geeft alleen hele lage waarden aan en in dat geval heb ik er niets aan voor zoet maar ik gebruik de testen voor zowel zoet als zout.
De kh die ik wekelijks meet in de zeewaterbak meet ik met de kh test uit de gewone colombo koffer.
 
Vandaag ben ik er eindelijk aan toegekomen om de JBL en Salifert nitraat test te testen met zelf gemaakte referentievloeistof. Eerst maar even het maken de referentievloeistof.

Ik heb 1,65 g KNO3 toegevoegd aan 100 ml demi water. Dat komt neer op een concentratie van 10 g/l NO3. Van deze vloeistof heb ik 1 ml genomen en daar 9 ml demi water aan toegevoegd. Dit geeft een concentratie van 100 mg/l NO3.

In één eierdopje heb ik 2 ml van de laatste vloeistof gedaan en deze aangevuld met 18 ml demi water om zo 20 ml vloeistof met een concentratie van 10 mg/l NO3 te verkrijgen.
In een ander eierdopje heb ik 10 ml van de laatste vloeistof gedaan en deze aangevuld met 10 ml demi water. Dit levert een vloeistof met een concentratie van 50 mg/l NO3 op.

Op beide eierdopjes heb een test met beide merken testsets uitgevoerd. De JBL test gaf veel te lage waarden aan: 3 mg/l waar het 10 zou moeten zijn en niet eens 10 mg/l voor de 50 mg/l concentratie. Salifert gaf eerder wat teveel aan, maar zat veel dichter in de buurt.

Eén en ander verklaart wel waarom ik moeite heb mijn plantengroei goed te krijgen. Gelukkig heb ik geen vissen, die heel gevoelig voor nitraat zijn. Ze leven nog allemaal tenminste.
 
zie ik dat nu verkeerd of is de laatste verdunning een naar 5mg/l ipv 50mg/l?
 
Je hebt gelijk, dat staat er niet duidelijk. Met 'laatste vloeistof' bedoelde ik die met 100 mg/l NO3. Als je daar 10 ml van neemt en verdunt met 10 ml kom je uit op 50 mg/l NO3
 
Heb toevallig onlangs de JBL nitraattest los bij besteld omdat ie werkt met kleinere intervallen, dus ik dacht, laat ik die eens naast m'n andere testen leggen (colombo druppeltests en sera teststrips). Zodoende deed ik.

Het testwater komt uit m'n rio 180 met goudvis en sluiers, laatste waterverversing was vorige week donderdag.

JBL: NO3 waarde = 15 ppm, al moet ik daarbij zeggen dat het volgende interval 'pas' 30 ppm is,
Colombo: NO3 waarde = 20 ppm, volgende 'trede' is 50ppm,
Sera quicktest: NO3 waarde = 25ppm, volgende 'trede' is 50ppm, kleurverschil tussen 25 en 50 waarnemen is iets voor mensen die een scriptie hebben geschreven over verschillende nano-gradaties binnen de kleurvariëteit 'millennial pink'.

Wie van de drie? Ze hoveren met z'n allen ongeveer wel rond die 20ppm, dus dat zal ik dan als een soort gemiddelde kunnen aannemen I guess.

@ReneL, echt fijn dat je hierover post want als blijkt dat die JBL echt structureel te lage uitslagen geeft is dat inderdaad niet oké.
 
Ook druppeltesten is een indicatie en het goed aflezen is al rottig genoeg dus je kan er moeilijk een vast getal aan vastplakken.
 
Ik beweer niet dat het een indicatie is maar de Salifert Kh test werkte hier voor geen meter met zoet water.
 
Ik beweer niet dat het een indicatie is maar de Salifert Kh test werkte hier voor geen meter met zoet water.
Die heb ik nog nooit gebruikt voor de kh maar de Colombo werkt feilloos voor de kh in zout en zoet.
 
Gezien het grote verschil tussen mijn JBL en Salifert nitraat test en het feit, dat de Salifert het dichts in de buurt zat bij het testen van de referentie vloeistoffen, vermoed ik dat mijn JBL test toch niet meer goed was. Binnenkort maar eens een nieuwe aanschaffen en die vergelijken met degene, die ik nu heb.
 
Ik weet niet hoe oud die was en hoelang die open was maar zelf gebruik ik ze zeker 6 mnd na opening.
 
Zo lang heb ik hem zelf nog niet, ik schat, dat ik hem hooguit twee maanden gelden heb geopend. Bij aanschaf was het wel het laatste exemplaar, dus misschien hing die er al even. We gaan het zien als ik een nieuwe heb gekocht.
 
Normaliter moet er een THT datum opstaan.
De verpakking heb ik destijds weggegooid en op het potje en flesje van JBL kan ik die niet ontdekken.
 

Terug
Bovenaan