Wat is er nieuw

Groot verschil tussen sera en jbl

  • Onderwerp starter Onderwerp starter JoKi
  • Startdatum Startdatum
J

JoKi

Guest
Hoi hoi,

heb net even no3 gemeten met de sera druppel test en met die van jbl. Sera geeft een waarde van maar liefst 50mg/l aan terwijl jbl een waarde laat zien van 20mg/l.
Hetzelfde met de po4 resultaten. Sera zegt 1mg, jbl zegt 0,4mg.

Welk merk mag ik nu het meest vertrouwen?

IMG_20180127_145738~2.jpg
IMG_20180127_145722.jpg
 
De jbl moet je in dat houdertje zetten, samen met aquarium water.

Als ik puur naar de tint oranje kijk, zou ik hem al 40 geven. In het houdertje wordt deze nog wat donkerder. Geen licht vanaf de zijkant.

De kleurvlakjes zijn ook gemaakt voor met het houdertje te werken. Ben ikzelf ook achter gekomen. Was een keertje lui. Maar met houdertje gaat het beter.
 
De jbl moet je in dat houdertje zetten, samen met aquarium water.

Als ik puur naar de tint oranje kijk, zou ik hem al 40 geven. In het houdertje wordt deze nog wat donkerder. Geen licht vanaf de zijkant.

De kleurvlakjes zijn ook gemaakt voor met het houdertje te werken. Ben ikzelf ook achter gekomen. Was een keertje lui. Maar met houdertje gaat het beter.
Dit had ik indd gedaan, voor de foto was het minder duidelijk. Met het houdertje schatte ik het tussen 20 en 30, maar jij schat 40 in. Dan is het verschil indd al een pak minder.
Bij welke test houd ik nu beter vast voor in de toekomst? Sera of jbl? Of mss is er nog een ander merk dat hoog staat aangeschreven.

Daarnaast, ik ververs wekelijks 40-50% water, hoe kan het dan zo een hoge no3 waarde hebben?
 
JBL is in de lagere waardes wat nauwkeuriger.

Waarom je nitraat hoog is kan veel redenen hebben.
Om te beginnen kun je het ververswater eens meten.

Je visbezetting speelt ook een rol.

Geef je ook een complete plantenvoeding?
 
JBL is in de lagere waardes wat nauwkeuriger.

Waarom je nitraat hoog is kan veel redenen hebben.
Om te beginnen kun je het ververswater eens meten.

Je visbezetting speelt ook een rol.

Geef je ook een complete plantenvoeding?
Net het kraanwater gemeten en deze is nitraatarm, kleur blijft helder geel.

Visbezetting
- 9 pristella maxillaris
- 5 panda garra
- 3 albino corydoras
- 2 andere corydoras (weet niet welke precies)
- 6 groene sumatraantjes
- koppel dwerg (honing?)gourami
- en nog wat garnaaltjes

Verder geef ik All in One voeding van planted box
 
Dit had ik indd gedaan, voor de foto was het minder duidelijk. Met het houdertje schatte ik het tussen 20 en 30, maar jij schat 40 in. Dan is het verschil indd al een pak minder.
Ga met Marcel mee als ik zo kijk schat ik het ook eerder 40.
 
Ik zou zeker blijven verversen tot ergens rond de 20 nitraat.

En de all in one dosering halveren.

Edit. mijn nitraat werd ook te hoog door de all in one. Ben daarom minder gaan doseren en ook apart een sporen bemester gaan gebruiken.

Zolang je planten geen gebreken laten zien kun je verminderen.
 
Ik zou zeker blijven verversen tot ergens rond de 20 nitraat.

En de all in one dosering halveren.
Over de all in one heb ik zopas nog een topic gehad betreffende baardalg. Ik ga daar even niks meer aan veranderen. Zal beginnen met dubbel water verversing per week en minder voeren kan mss ook wel helpen. Ik voederde, op aanrade van de lfs 2x/dag. Ik zal dit naar 1x brenge.
 
Net al meteen 50% water ververst. Morgen nog eens meten
 
Ik heb geen ervaring met de AIO maar Marcel geeft al aan dat de nitraat hoog kan worden dus wat verversen en weer meten inderdaad.
 
Ik heb geen ervaring met de AIO maar Marcel geeft al aan dat de nitraat hoog kan worden dus wat verversen en weer meten inderdaad.
Net nieuwe meting gedaan en nu is het 25mg. Morgen nog eens 50% verversen.
 
Over de all in one heb ik zopas nog een topic gehad betreffende baardalg. Ik ga daar even niks meer aan veranderen. Zal beginnen met dubbel water verversing per week en minder voeren kan mss ook wel helpen. Ik voederde, op aanrade van de lfs 2x/dag. Ik zal dit naar 1x brenge.

Ik kan niet breien of haken. Maar ik kan wel het een en ander met elkaar rijmen.

1 je hebt een blijkbaar oplopend nitraat gehalte.

2 je geeft een all in one planten voeding.

3 je hebt last van baardalg.

Wel nu.

Baardalg wijst doorgaans op een tekort. En voornamelijk in de richting van een koolzuur CO2 tekort. In mindere mate kan dit ook komen door een voedings tekort.

Je doseert de normale dosering all in one. Deze is doorgaans gebaseerd op bakken met voldoende licht en CO2.
Indien geen CO2, of erg laag. Dan de dosering halveren.

Blijkbaar hebben je planten ook wat CO2 tekort. Aangezien het nitraat gehalte erg oploopt. In bakken met een ruime hoeveelheid licht en CO2, is er doorgaans een gebrek aan nitraat.

Dus ik zou toch nog eens kritisch naar je bak kijken. En mijn advies, de dosis all in one halveren blijft nog steeds.

Als je veel jonge vissen hebt, is 2 keer voeren niet verkeerd. Maar misschien ietsje minder per keer.

Zelf heb ik voldoende licht en voldoende CO2 op mijn bak. De all in one gaf bij mij een te hoog nitraat, omdat ik graag alles minimaal houd. Dus CO2 is 20mg/l de nitraat is max. 20 en de fosfaat max 0,5. Daarnaast wil ik ook maar 40 liter per week verversen op 300 liter. Want ik vind het zonde om iedere week alles in de gootsteen te kieperen.
Mijn motto is dan ook. Alles voldoende maar niet overdrijven.
 
Laatst bewerkt:
Net nieuwe meting gedaan en nu is het 25mg. Morgen nog eens 50% verversen.


Op zich is 25mg prima hoor. Met de EI voegen we wekelijks al 20mg toe maar ik zou het wel in de gaten houden de eerste tijd. Verder ben ik het met Marcel eens.
 
Ik dacht "ik tel het toch maar even na" 😀
 
Heren, rekenen is leuk.

Maar de praktijk is soms anders. De hoge waardes kunnen met kleurreacties best afwijken.

Zou zomaar kunnen dat de 25 geen 25 was. Dat is beetje inherent aan de methode.

Dus er zou ook zomaar 15 en 20 uit kunnen komen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan