Wat is er nieuw

Grootste uitdaging tot nu toe? Naaldvis identificatie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Apotheose92
  • Startdatum Startdatum
A

Apotheose92

Guest
Hallo,

Ik heb vanmiddag een naaldvis meegenomen uit Hsum bij mijn LFS voor in mijn spicifer naaldvis bak. Ze konden mij niet vertellen wat voor een naaldvis het was, wel kwam hij mee als bijvangst in een levering uit Afrika. Ik heb hem meegenomen omdat hij al 2/3 maanden in de winkel zat en ze nog steeds niet wisten welke soort het was. Ook zat hij alleen. De dierenvriend die ik ben heb ik hem meegenomen. Kan iemand mij helpen met het identificeren?

Qua gedrag ligt hij/zij vooral op de grond of hij houdt zich vast aan een plant. Ze bewegen erg weinig en wachten tot hun prooi zich letterlijk voor zijn neus bevind.

Hier zijn wat foto's:

XUYCMpl4mshI_tQ3VtQ1zyAn206pTNOz.jpeg

v8hes2.jpg

Ik heb zelf al zitten denken aan de Enneacampus ansorgii. Alleen is deze al flink op lengte en zou dan al de rode kleuren enzo moeten hebben. Ik hoop echt dat iemand hier me kan helpen! Dit zodat ik maatjes voor hem kan bestellen.

Ik heb gelezen dat de kleuren van de Enneacampus ansorgii nog wel kunnen verschillen van rood tot groenachtig dus ik denk wel dat het een Enneacampus ansorgii is en dat ze moeilijk te verkrijgen zijn.

Apotheose92 zei:
Ik heb zelf al zitten denken aan de Enneacampus ansorgii. Alleen is deze al flink op lengte en zou dan al de rode kleuren enzo moeten hebben. Ik hoop echt dat iemand hier me kan helpen! Dit zodat ik maatjes voor hem kan bestellen.
Ik denk dat een van je beste kansen op een ID en op nabestellen is als je eens contact opneemt met Utaka in Amersfoort.

~ Ivo

Al een berichtje gestuurd gister en er over gediscussieerd maar ook hij kon me niet precies vertellen wat het is. Nabestellen is lastig totdat het zeker is

Hmmm dat is soms helaas. Bijvangst bij een zending zeg je. Is wel bekend waar die zending vandaan kwam?

Is het misschien de Microphis Deocata :
jnuTrgDQVHEaNiWmNsXcvte_tOL6nSZX.jpeg

Vind zijn patroon en kleur er erg op lijken....

De Microphis Deocata is een Aziaat, geen Afrikaan.

Oeps, sorry 🙁

Ja qua patroon lijkt het erg goed zelfs! alleen is de snuit 2x zo groot. Die van mij heeft een erg klein snuitje. Is op de foto misschien lastig te zien. Ik heb ook Spicifer naaldjes, en de snuit is wel twee keer zo klein als die van hun. Is op de foto misschien wat lastig te zien.

Ze zeggen uit afrika, alleen twijfelt michael van Utaka daaraan, omdat er maar een paar naaldjes uit afrika komen en die niet allemaal even makkelijk te krijgen zijn.

Overigens heb ik hem niet bij Utaka gehaald hoor, dan zou ik dit probleem niet hebben haha 😉

Het kan dan inderdaad best zijn dat hij uit Azi� komt....
Misschien even wachten tot hij verkleurt? Dan kan je het meestal beter zien.

Even verder gegoogled.
Het is denk ik inderdaad de Enneacampus ansorgii:
KGCv-hQdA-CxLODzgA8EANapmxjT3rYw.jpeg

Denk dan een vrouwtje, die zijn minder gekleurd dan mannen.
Vond een rode, gele en een zwart/bruine variant.

Apotheose92 zei:
Ze zeggen uit afrika, alleen twijfelt michael van Utaka daaraan, omdat er maar een paar naaldjes uit afrika komen en die niet allemaal even makkelijk te krijgen zijn.
Zou dan wel weer verklaren waarom het om een enkele verstekeling gaat.

@Marrie, De ansorgii heb ik wel eens in Utaka gezien. Maar die waren rood of hadden lichaamsdelen zoals bijv de snuit die rood zijn. Als je de ansorgii in combinatie met utaka googled vind je een filmpje uit 2012. Ze lijken daar niet echt op, daarom twijfel ik.

@Ivo, wat bedoel je met verstekeling? Michael twijfelde er dus aan of het wel echt een levering uit afrika betrof. Hij denkt dus dat de winkel waar ik het visje vandaan heb het verkeerd in de computer heeft staan en het visje dus niet uit afrika komt. Dus hij zou overal vandaan komen haha

Ik zelf denk ook ansorgii, alleen is hij al bijna volwassen lengte en had hij/zij dus meer kleur moeten hebben. Vandaar dat ik twijfel. De kleur klopt niet, snuit, lichaam en ook gedrag wel. Heb het ook gevraagd aan de baas van het Aquahuis, en hij twijfelt ook door de kleur en denkt daarom dat het geen ansorgii is.

Mijn naaldvis heeft sinds vandaag opeens een rode buik en ook begint er op zijn wangen kleur te komen. Het is dus toch een ansorgii. Hij heeft 4 maanden alleen in een bak gezeten in Hilversum. Geen kleur, alleen de oranje kleur zoals op de eerste foto. De eerste 2 weken was hij erg schuw, lag hij op de grond en at hij niet zo veel. Maar hij is nu erg levendig, eet goed en heeft een fel rode buik sinds gister.

Hier een foto (foto is ondersteboven :s haha)
aWp9Cc8namhv9vW7b2b2Q3NM3VTc9vgA.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan