Wat is er nieuw

Grootte en merk opvoerpomp voor 1000 liter...Jecod/Red Dagon/Deltec ....

aquabelg

Well-known member
Lid geworden
12 september 2020
Leeftijd
60
Sorry voor de vele vragen ivm. het nieuwe aquarium.
Ik zie hier vaak het merk Jecod/Jebao voorbijkomen, even opgezocht en ik vraag me af of het echt ok is. Wanneer ik de prijs vergelijk met bv. Red dragon en Deltec valt me toch een groot prijsverschil op. Op de meeste zeewaterfora loopt men blijkbaar hoog op met Red Dragon. Iemand met ervaring?
En dan de opvoercapaciteit: ben ik er ongeveer wanneer ik mik naar een 4 à 5000 L/u op 2 m hoogte voor een dikke 1000 liter totale inhoud? Ik las dat je beter een veel te zware pomp koopt omdat die vaak op een lager debiet minder verbruiken én minder verslijten vanwege het merkelijk lagere toerental? Ik ben zelf nogal van het "There's no substitute for cubic inches" principe, althans toch bij aquaria. 😉

Red dragon is vooral heel duur..
Deltec geen ervaring mee.
Maar ik heb zelf 2x een dcs7000 staan op 40% vermogen en dat bevalt goed, ook qua geluid

Ik dacht zelf aan een MDC10000 die dan op een kleine 5000liter zou komen te staan-gok iets van 60/70%, opvoer-/bochtenverliezen ingecalculeerd...
Of misschien ook twee kleinere zodat je steeds backup draaien hebt.
De MCD zou nog stiller zijn dan DCS en DCP-dat las ik op zeewaterfora.

Heb zelf 1 dsc-7000 op 100% draaien, hoor m eigenlijk ook niet. dat is op een bak van 230x70x70.

draait nu meer dan 2 jaar al helemaal prima, in de tussentijd 1keertje schoongemaakt.

Red Dragon of Red Devil zijn veruit de beste pompen op de markt.
Ze zijn inderdaad heel duur...maar dan heb je ook wat.
Onverslijtbaar, relatief zuinig en zeer stil.
Of het de beste keuze is om op een 1000 liter bakje te plaatsen...dat lijkt me niet.

Tja...maar ik heb het even uitgerekend, als ik twee stuks mdc10000 koop(één voor gebruik, de andere in de kast als reserve) ik nog niet aan de helft kom van wat een vergelijkbare red dragon kost...
Zal het eerst maar eens proberen met 'de goedkope chinese rommel', een duurdere kopen kan nog steeds.
Ik heb trouwens nog een mss raar vraagje: kan je de opvoerleiding van een bioloog onder water laten uitkomen-met elleboogje en luchtgaatje erin-of moet het boven water in verband met hevelwerking en dus kans op teruglopen naar de bioloog? Ik hoop op een stille bak en das moeilijk als je uitloop boven de waterrand uitkomt.

Lucht gaatje is voldoende.
Die moet alleen wel minstens voor de helft boven water en moet groot genoeg zijn

Ok dat wordt een beetje zoeken dan: kwestie van de 32mm pvc-uitvoer dan minstens twee cm boven de waterlijn te laten komen en alles nog mooi onder de lichtkap te krijgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan