Grootte van aquarium in combi met T5 verlichting


Hancock

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2010
Berichten
88
Locatie
Milheeze
Voor 2014 veel goede voornemens, waaronder de aanschaf van een aquarium. Omdat 2014 nogal wat maanden in het vooruitzicht heeft is er geen haast bij. ;) maar wel te realiseren dacht ik zo. Heb ervaring met eerdere aquariums die ik vanwege persoonlijke omstandigheden moest be�indigen. Dit waren echter alle 'kleinere' en 'gewone' aquaria.

Ik neem daar bewust de tijd voor en zal in de loop van de maanden dus wat spulletjes gaan verzamelen. Ben alleen aan het stoeien met een aantal zaken waarbij ik jullie hulp nodig heb.

Allereerst de eerste opzetgedachte. Een aquarium voor discusvissen (kobalt, diamond blue) zonder bioloog, maar met een potfilter of filters. Weet dat een bioloog beter is, maar die keuze heb ik dus al wel gemaakt. Ik heb plek voor een grote bak, maar twijfel nu ff aan de grootte van de bak in combi met de daarbij benodigde verlichting.

Ik dacht aan een bak van 1.30 x 50 x 60 of een bak van 1.50 x 50 x 60. De verlichting (en andere zaken) wil ik gaan aansturen met een proflilux. Deze laatste heb ik al in mijn bezit. Evenals een mooie achterwand.

Vraag: Als ik nu kijk naar de beschikbare maten van Tl balken lijkt het of ik de verkeerde maten van mijn toekomstige aquarium heb aangehouden. Als ik naar dimbare T5 balken wil kan ik dan beter van de 'dure' GHL balken uitgaan of van andere merken als aqualight welke als ze dimbaar zijn dacht ik ook met een profilux te combineren zijn. Zijn er wellicht andere (goedkopere) opties waaraan ik niet heb gedacht. Of kan ik beter de grootte van mijn bak aanpassen. Wat zijn jullie idee�n daarover ? Hoor het graag

Vr gr Bobo :)
 
heb je al aan LED gedacht???? discusvissen houden van wat gedimd licht dus je hoeft niet zoveel licht te hebben ik heb hier op mijn 150cm bak 2 tl lampen van 36W t8 en een ledqube die dimbaar is voor de ochtend en de avond en dat is genoeg.
Je kunt het geld wat je bespaart beter in goede zware potfilters steken met een grote filterinhoud (filtering is belangrijker dan het licht ;) )
 
Thanks, kan ik weer verder gaan nadenken, de hoeveelheid informatie over discus aquariums filtering, belichting onderhoud en inrichting is wel heel divers en veeeeeeeeeel genoeg lees- en nadenkvoer
 

Terug
Bovenaan