Wat is er nieuw

Grot aquarium achterwand

• Onderwerp starter Onderwerp starter ziggycardon
  • Startdatum Startdatum
Z

ziggycardon

Guest
Hallo!

Ik ben van plan een speciaalbak met grottenthema te maken voor een klein groepje Mexicaanse blinde grotvissen (Astyanax mexicanus).
Heb de vissen vroeger bijna altijd gehad in mijn gezelschapsaquarium en droomde altijd om eens een groepje in een echt grotten biotoop te huisvesten.
Nu ze 5 jaar niet meer gehad, maar het kriebelt terug om een van mijn favoriete vissen te houden en ze deze keer ook echt in een speciaal bak te zetten.

Dus ik wil deze keer voor de eerste keer zelf een 3D achterwand maken, heb al achterwanden voor terraria gemaakt en wat ik zo lees zit er eigenlijk niet zoveel verschil in.
Heb het een en ander er over op gezocht maar wil zeker zijn dat ik niets fout doe of verkeerde materialen gebruik!

Dus wat zou ik allemaal nodig hebben?
- Gewone piepschuimplaten
- Tegellijm, 3 tot 5 lagen (Moet dit van een specifiek merk zijn of zijn ze allemaal goed?)
- Silicone lijm voor aquaria

Heb ik dan nog iets nodig, want op verschillende plaatsten lees ik over het gebruik van Epoxyhars, maar niet overal?
Is dit iets wat moet op de achterwant in het aquaria voor bijvoorbeeld giftige stoffen ofz tegen te gaan of voor andere redenen?

Alvast bedankt!

Misschien nog epoxy-hars, dit dient vooral om algeneters niet de kans te geven aan je achterwand te knabbelen, en ook gewoon om je achterwand heel hard te maken.
Ik heb al verschillende soorten tegellijm gebruikt, niet echt een verschil ondervonden.

Misschien nog epoxy-hars, dit dient vooral om algeneters niet de kans te geven aan je achterwand te knabbelen, en ook gewoon om je achterwand heel hard te maken.
Ik heb al verschillende soorten tegellijm gebruikt, niet echt een verschil ondervonden.
Ow okee dus buiten enkel hard maken heeft het niet echt een andere functie?
Want er komt niets van algeneters erin, enkel blinde grotvisjes.

Heel erg bedankt alvast! 🙂

Epoxy houd ook de schadelijke stoffen die nog uit je gemaakte achterwand kunnen komen in de achterwand en uit je water

Epoxy houd ook de schadelijke stoffen die nog uit je gemaakte achterwand kunnen komen in de achterwand en uit je water
Okee danku!
Dat was dus wat ik moest weten! 🙂
Heel erg bedankt! Epoxy it is!
Moet deze van een bepaald merk zijn en moet de volledige achterwand besmeerd worden (ook de delen die tegen het glas aanzitten?

Ik heb de epoxy van mr boat gebruikt werkte prima laagje of drie vier moet genoeg zijn :thumbs:

Ik heb de epoxy van mr boat gebruikt werkte prima laagje of drie vier moet genoeg zijn :thumbs:
Okee heel erg bedankt! 🙂
Ben ik goed mee verder geholpen ^^

Mooi zo succes verder ermee 😀

Ben benieuwd naar het resultaat!

Normaal heb je sws geen schadelijke stoffen in je achterwand, en zo wel is het niet echt "waterdicht" om de schadelijke stoffen uit je bak te houden door te behandelen met epoxy aangezien je waarschijnlijk wel een minuscuul stukje vergeet waardoor er toch water in aanraking komt met de lijm.

Ik denk dat ik het ga doen zoals hier in de video. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan