grote bioloog te opzichte van je bak


flipper34

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 mei 2013
Berichten
4,850
Leeftijd
61
Locatie
Andijk
Ben benieuwd hoe groot jullie bioloog ten opzichte van je bak is .
hoe dik is het glas van je bioloog en hoeveel vakken.
Benieuwd naar jullie antwoorden.
 
Eeen bioloog kan je net zo groot maken als je wil..4 vakken 5 vakken 6 vakken.. hoe groter de bioloog des te meer watervolume je hebt in je system en mogelijkheid hebt om of wat meer vissen in je aquarium te houden of zelf bij een lag visbestand zelden water hoeft te verversen dan enkel KH en PH op peil houden.
Er zijn grote aquariums waar de bioloog niet onder het aquarium staat maar in de kelder of kamer er naast met leidingen omdat hij of meerderen aquariums zijn aangesloten of een heel groot watervolume in het system wil hebben om de water parameter zo stabiel mogelijk te houden en denitrificatie tot stand wil brengen zodat ook nitraat wordt omgezet.. dus ook minder of bijna nooit grote waterwissel hoeft te doen om van nitraat af te komen.
 
Laatst bewerkt:
Ed dat de mogelijkheden eigenlijk on beperkt zijn dat wist ik :thumbs:
Het gaat mij er om hoe men dat bij de hobby thuis heeft geregeld.
 
Mijn bak is 200x70x70 en m’n bioloog is 150x50x40.
5 vakken die ongeveer gelijk zijn verdeeld.

Maar je wilt een bioloog onder je grote bak?
 
Bak 230x70x70, bioloog 150x40x40.

3 media vakken en 1 pompvak, allen even groot.
dubbele schotten, water gaat het 1e vak in, onder het schot door en komt bij het 2e vak weer bovenaanuit om weer naar beneden te gaan en zo door tot het laatste vak.
Bioloog draait heel stil, water oppervlak is amper in beweging en klettert niet (zeker als je ook met co2 wil werken best een pre).
 
Mijn bak is 150-50-50, bioloog is 120-40-45 met 5 vakken groetjes John.
 
Ed dat de mogelijkheden eigenlijk on beperkt zijn dat wist ik :thumbs:
Het gaat mij er om hoe men dat bij de hobby thuis heeft geregeld.

Dus tja… ik heb geen bioloog maar dat kunnen de andere je dan beter vertellen :ROFLMAO:
Maar dacht dat je de vraag stelde van hoe groot moet of mag een bioloog zijn.. nou als ik ruimte had, voor mijn Juwel 450 dan had ik er al een bioloog op staan in een andere kamer of de kelder met zo groot mogelijk zodat ook de Rio 350 erop gezet kan worden met leidingen.. hastsikidee ! maar toen ging de wekker :cry::rolleyes::pp
 
Bak 230x70x70, bioloog 150x40x40.

3 media vakken en 1 pompvak, allen even groot.
dubbele schotten, water gaat het 1e vak in, onder het schot door en komt bij het 2e vak weer bovenaanuit om weer naar beneden te gaan en zo door tot het laatste vak.
Bioloog draait heel stil, water oppervlak is amper in beweging en klettert niet (zeker als je ook met co2 wil werken best een pre).
Dus dit verhaal.
Geen gekletter super stil

Bak 250x70x80
Bioloog 150x50x40
CO2 erop
 
je zou gewoon je bioloog vol met Monosolenium tenerum kunne groeie dan heb je een levende spons filter en je krijgt veel kleine gedierten dat dan weer voeding is voor je vissen
 
Maar je wilt een bioloog onder je grote bak?
Had achteraf gezien beter geweest vermoed ik zo.
Helaas is het meubel er niet op ingericht dat zou den vervangen moeten worden.
Nee dit is voor een nieuw project waar ik langzaam de spullen en info aan het verzamelen ben staat nog in de kinderschoenen kan nog alle kanten op. :juggle: ;)

voor diegene die een bioloog hebben kunnen jullie de glas dikte eens opmeten die gebruikt is. :thumbs:
 
Die van mij (150x40x40):

voor-/achter-/zijruiten 8mm
bodemplaat 12mm

Waarom zo dik? geen idee... misschien reststukken van glas wat is versneden?
 
Wat ook wel fijn is aan een grote bioloog is dat hij het water kan opvangen bij stroomuitval.
 
Wat ook wel fijn is aan een grote bioloog is dat hij het water kan opvangen bij stroomuitval.
Die buffer is toch wel een vereiste als je een bioloog maakt want zonder die buffer krijg je vroeg of laat toch echt natte voeten.
 
Die buffer is toch wel een vereiste als je een bioloog maakt want zonder die buffer krijg je vroeg of laat toch echt natte voeten.
Sommige lossen dat op door een gaatje te maken net boven de waterlijn zodat hij lucht gaat zuigen bij stroom uitval.niet iedereen heeft de ruimte voor een grote sump.
Heb je wel de ruimte dan zou ik hem Zo groot mogelijk nemen.
 
Ik begrijp jouw constructie niet helemaal. Gaatje boren ken ik bij druk(pot)filters maar hoe zou dat bij een SUMP werken? Daar werk je toch met een overloop die met de totale oppervlakte van het water gewoon tot de kam naar beneden komt als de stroom uitvalt?
 
Ojee heb wat aan de hand gehaald merk ik zie termen voor bijkomen waarvan ik zeg :S:juggle:;)

Moet me nog stevig in gaan lezen merk want kam en dat soort uitdrukkingen :S
En stroom uitval daar heb ik ook even niet aan gedacht kortom ben een filterpomp gewend dit is toch wel wat anders ;)
Vannacht lag ik zo naar de rio 240 te kijken hmm is dat misschien een optie om die te gaan gebruiken als sump na aanpassing natuurlijk (zon bak kom je hier toch aan de straatstenen niet kwijt tegen een nette prijs dan)
Nieuwe bak wordt zon 180x60x60
 
Om je een idee te geven.. Raoul heeft van zijn eigen aquarium een video gemaakt wat er gebeurt bij stroomuitval, om een idee te geven kun je deze video eens bekijken:

 
En betreffende de termen die wij gebruiken zie ik deze twee die wellicht niet duidelijk zijn?

Sump = Ander woord voor de bak onder je aquarium, dus de bioloog
Kam = De 'kam' op de overloop die er voor zorgt dat er geen vissen mee naar beneden komen.
 
Ik begrijp jouw constructie niet helemaal. Gaatje boren ken ik bij druk(pot)filters maar hoe zou dat bij een SUMP werken? Daar werk je toch met een overloop die met de totale oppervlakte van het water gewoon tot de kam naar beneden komt als de stroom uitvalt?
Je water word bij stroomuitval terug geheveld in je bioloog(door de uitvoer omdat deze zich onder water bevind)

In het filmpje van raoul is ook te zien dat deze wel een gaatje heeft in zijn leiding om de hevelwerking te stoppen.

Mijn bioloog is groot genoeg om zonder gaatje te kunnen werken.
 
Laatst bewerkt:
Je water word bij stroomuitval terug geheveld in je bioloog(door de uitvoer omdat deze zich onder water bevind)
Ah nu begrijp ik je. Raoul heeft inderdaad in de video hierboven ook gaatjes gemaakt in zijn uitvoerpijp. Ik dacht dat we het hadden over de onvermijdelijke daling van het waterniveau tot aan de overloop want die heb je bij mijn weten altijd. Het gaat daarbij echter niet zozeer om de grootte van de bioloog (al zal dat helpen natuurlijk) maar om hoe hoog je het waterniveau in het bioloog maakt aan de hand van die tussenschotten. Altijd handig om daar bij het ontwerpen van je bioloog rekening mee te houden.
 
Ah nu begrijp ik je. Raoul heeft inderdaad in de video hierboven ook gaatjes gemaakt in zijn uitvoerpijp. Ik dacht dat we het hadden over de onvermijdelijke daling van het waterniveau tot aan de overloop want die heb je bij mijn weten altijd. Het gaat daarbij echter niet zozeer om de grootte van de bioloog (al zal dat helpen natuurlijk) maar om hoe hoog je het waterniveau in het bioloog maakt aan de hand van die tussenschotten. Altijd handig om daar bij het ontwerpen van je bioloog rekening mee te houden.
Zonder gaatje moet je rekening houden hoe diep je de uitvoer onder water laat uitkomen.
Hoe dieper deze onder water staat des te meer water er terug geheveld zou worden.
 
Was al van plan om de foto albums van mensen met een bioloog eens goed door te spitten
Raoul heeft met zijn filmpje al een duidelijker beeld gegeven :thumbs:

alvast bedankt voor de tips heren en laat maar komen:thumbs:
 
Sommige lossen dat op door een gaatje te maken net boven de waterlijn zodat hij lucht gaat zuigen bij stroom uitval.niet iedereen heeft de ruimte voor een grote sump.
Heb je wel de ruimte dan zou ik hem Zo groot mogelijk nemen.
Je hebt alsnog een paar liter uit je overloop kamer en uit je leidingen die terug lopen en de laatste cm uit je bak.
Kan alsnog flink oplopen
 
Dat kan zeker oplopen. Als je een bioloog neemt moet je wel het een en ander uitrekenen. Om een natte vloer te verkomen.
 
Ja, het was het punt wat ik gister al probeerde te maken. Blij dat we eindelijk op 1 lijn zitten ;)
 
Trouwens bij is het bioloog nu aangesloten op het riool ivm automatisch water verversen.
Eventueel teveel aan water loopt automatisch weg
Geen natte voetjes door een overschot aan water.
 
Trouwens bij is het bioloog nu aangesloten op het riool ivm automatisch water verversen.
Eventueel teveel aan water loopt automatisch weg
Geen natte voetjes door een overschot aan water.
Een te kleine buffer kan dan toch voor problemen zorgen. Als het teveel aan water naar het riool stroomt heb je weer een een te laag niveau in de laatste kamer voor de opvoerpomp als de spanning weer terug komt. Dus altijd zorgen voor genoeg buffer, ook als je bent aangesloten op het riool!
 
Ik heb het natuurlijk getest.
Water in het opvoervak zakt maar een paar cm wanneer stroom terug komt.
Ruim voldoende om de pomp niet droog te laten lopen.
Dar was 1 van mijn zorgen toen ik eraan begon.
 
Ja, bij een overloop naar het riool vanuit je bioloog zou je dus eigenlijk net omgekeerd moeten werken. Bij normale werking van het aquarium is het bioloog dan bijna helemaal gevuld zodat je genoeg buffer hebt om bij stroomuitval de overloop vanuit het aquarium weer op gang te brengen (enkele centimeters waterniveau in het aquarium zelf?). Het automatische ververs systeem zal over tijd je bioloog dan weer vullen. Goed dat je het getest hebt! :)
 

Terug
Bovenaan