Wat is er nieuw

grote bioloog voor bak van 290x65x70

flipper34

Well-known member
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
61
hulp gevraagd kom er zelf even niet uit
wat moet de grote/inhoud van een bioloog zijn voor een bak van
290x65x70 inhoud bak ga 1300 liter water

groet

jaap

Wat voor een bak ben je van plan te gaan maken? Biotoop? Hollandse plantenbak? Amano?

Intercooler zei:
Wat voor een bak ben je van plan te gaan maken? Biotoop? Hollandse plantenbak? Amano?
plantenbak maar kan ook een vorm van Amano
worden
heeft dit invloed dan op de grote van de bioloog

groet

jaap

Een 'zware' bak met veel vissen heeft een bioloog of filter nodig die zowel veel water pompt, als massa heeft. Een gezelschapsbak die tot de nok toe vol zit vraagt dus ook een groot filter. Ben zelf niet geheel bekend met biologen, dus misschien even google.

Bedenk dat als je een hollandse of amanobak wil met die inhoud, je erg veel geld kwijt bent aan plantenvoeding. Een groot bioloog zal deze kosten alleen maar opdrijven.

Er is vast al veel geschreven over de inhoud van een bioloog. Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van meerdere liefhebbers, dus blijf dit topic volgen! 🙂

tja Intercooler das nu het probleem heb gezocht op het net en kan niet echt veel vinden kom tot 1,3 tot 1,5 deel van inhoud van de bak maar hoe ik dat zo gauw even moet bepalen ben ik niet uit van daar mijn vraag
en net zo als jij ben ik ook niet echt thuis in de biologen
zijn vast wel mensen die hier ervaring mee hebben
ben benieuwd

en wat de kosten betreft ben ik mij volledig van bewust hoor zeg maar zo iedere hobby kost geld

groet

jaap

Ik heb nu op mijn bak van 1100 liter een bioloog zitten van 300 liter. Weinig planten maar een redelijk zware bezetting met flinke vervuilers. Zeer stabiele waardes heb ik

Vraag Luc eens, die heeft er ook 1 tekoop staan zag ik net en misschien kan hij je een gedegen advies geven 😉

Richvio hoe groot is je bioloog lxbxh

Diesel1610 zag de net dat luc er inderdaad 1 te koop heeft ga hem eens een pm sturen om te horen of hij mij het uit kan leggen
hoe je aan de juiste verhouding komt van een bioloog

groet

jaap

allen bedankt voor het mee denken heb net een pb gekregen van luc die mij een duidelijke uitleg heeft gegeven over hoe en wat
als resultaat gaat er bij de nieuwe bak geen bioloog geplaatst worden maar twee pot filters
nogmaals mijn dank

groet

jaap

Mogen we ook weten waarom je hier nu voor kiest? Ben wel benieuwd 😉

natuurlijk zie de uit leg die ik van luc heb gekregen

hoi Jaap,
Er zijn minimum twee soorten aquaria.

Wil je bv. een groot Zuid-Amerikaans aquarium met zware vervuilers dan raad ik mensen aan om �n zware opvoerpomp(bv. 3 tot 5 keer rond gaat)in een bioloog te gebruiken �n een grote externe potfilter.

Waarom zeg ik dit nu,
met een bioloog(overloop)zal je nooit het zweefvuil volledig kunnen verwijderen, mensen worden dit beu gezien en zetten daarna dan een extra potfilter(vuil opzuigen net over de bodem)erbij, dit om overal het zweefvuil weg te krijgen.

Wil je een plantenbak raad ik je de bioloog af en dit om 2 redenen.
1)Op termijn ga je zweefvuil krijgen omdat je enkel met een overloop werkt, dat zweefvuil gaat op je bladeren vallen waardoor je extra algen krijgt, je bladeren afsterven of te weinig licht gaan krijgen.
2)omdat je water met een overloop naar beneden valt in je bioloog ga je de broodnodige CO� uit je water halen waardoor je meer extra CO� zal nodig hebben.

En nu komt het,
hoe zwaar moet een bioloog kunnen filteren en hoe groot moet hij zijn,
meestal bij een gewone bezetting is 5/1 voldoende groot(bak is 1300 liter, dan is de bioloog van 250 liter groot genoeg.
je kan dan een opvoerpomp gebruiken die 1 tot 1,5 keer per uur rond gaat(dwz)een opvoerpomp van bv. 1250 liter tot 2000 liter.
Maar nogmaals, wil je enkel een plantenbak raad ik je een bioloog zeker af en raad ik je enkel een potfilter aan. smile
En waarom niet �n een bioloog �n een potfilter? dan ga je te zwaar filteren en ga je je planten naar 1 kant van de bak blazen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan