natuurlijk zie de uit leg die ik van luc heb gekregen
hoi Jaap,
Er zijn minimum twee soorten aquaria.
Wil je bv. een groot Zuid-Amerikaans aquarium met zware vervuilers dan raad ik mensen aan om �n zware opvoerpomp(bv. 3 tot 5 keer rond gaat)in een bioloog te gebruiken �n een grote externe potfilter.
Waarom zeg ik dit nu,
met een bioloog(overloop)zal je nooit het zweefvuil volledig kunnen verwijderen, mensen worden dit beu gezien en zetten daarna dan een extra potfilter(vuil opzuigen net over de bodem)erbij, dit om overal het zweefvuil weg te krijgen.
Wil je een plantenbak raad ik je de bioloog af en dit om 2 redenen.
1)Op termijn ga je zweefvuil krijgen omdat je enkel met een overloop werkt, dat zweefvuil gaat op je bladeren vallen waardoor je extra algen krijgt, je bladeren afsterven of te weinig licht gaan krijgen.
2)omdat je water met een overloop naar beneden valt in je bioloog ga je de broodnodige CO� uit je water halen waardoor je meer extra CO� zal nodig hebben.
En nu komt het,
hoe zwaar moet een bioloog kunnen filteren en hoe groot moet hij zijn,
meestal bij een gewone bezetting is 5/1 voldoende groot(bak is 1300 liter, dan is de bioloog van 250 liter groot genoeg.
je kan dan een opvoerpomp gebruiken die 1 tot 1,5 keer per uur rond gaat(dwz)een opvoerpomp van bv. 1250 liter tot 2000 liter.
Maar nogmaals, wil je enkel een plantenbak raad ik je een bioloog zeker af en raad ik je enkel een potfilter aan. smile
En waarom niet �n een bioloog �n een potfilter? dan ga je te zwaar filteren en ga je je planten naar 1 kant van de bak blazen.
Hopelijk heb je hier iets aan.