grote en kleine modderkruiper


S

smooty

Guest
Hallo,

Ik vroeg mij af of de grote of kleine modderkruiper kan gehouden worden in het aquarium? Woelen deze dan in de bodem of laten ze planten gerust?
 
Over welke 'modderkruipers' hebben we het? Hele genera worden zo wel eens genoemd.
Heb je wetenschappelijke namen?

~ Ivo
 
Wat bedoel je precies met modderkruiper? zijn meer beesten die in de modder kruipen ;)

Dubbel,Ivo was me voor...
 
Ow sorry was de exacte naam vergeten.
Het gaat over de Misgurnus fossilis en de Cobitis taenia
 
Moest ff googlen want ken ze niet,ze worden in het aquarium gehouden lees ik maar wat verder hun gedrag is heb ik geen zin om voor je op te zoeken ;)
 
Alle inheemse vissen hebben een koude winter nodig, en zijn daarom minder geschikt om in aquaria te houden.
Bovendien is het verboden om (te proberen) de grote modderkruiper te vangen.
 
Ik heb zeer naaste familie van onze kleine modderkruiper nu zo'n 5 jaar "zwemmen".
Vroeger werden al die gelijkende visjes als ondersoorten gerekend van Cobitis taenia.
Ze komen in bijna heel Europa voor en oostwaarts via Klein Azi� tot in China.
De mijne komen hoogstwaarschijnlijk uit China(gezien ze waren meegekomen met visjes die daar vandaan komen)

Ze graven wel in de bodem, bij onraad zie je alleen het kopje boven het zand uitkomen. Verder zijn ze veel bezig met zand filteren op zoek naar iets eetbaars. Planten laten ze wel met rust.
Ik vind het zeer leuke visjes met een aardig karakter.
Er zit niet al te veel kleur op, dus de meeste mensen zullen ze wel links laten liggen.(Geheel ten onrechte natuurlijk ;))

Je ziet ze niet vaak in aquariumwinkels, maar soms komt er een groepje mee als verstekeling. Het personeel weet dan natuurlijk niet de wetenschappelijke naam.

Cobitis sp.
Afbeelding007-4.jpg
 
Hey , die komen bekend voor .
Zijn mooie exemplaren Kajsa12 .
Ik zie zo direkt geen verschil met de inheemse .
Moeten deze ook koel gehouden worden ?
Ik heb er in de vijver nog zitten (slechts 1 keer eentje gezien met blad uitscheppen , zat in mijn schepnet)
Man , dat was me een vet exemplaar . Die was zeker verdubbeld in gewicht tov in het aquarium .
Ik hoop ooit er eens wat nageslacht van te krijgen .
Misschien is er dat wel , maar wat je niet ziet , niet weet ...

De inheemse doet het trouwens in het wild weer wat beter .
 
Bedankt voor de reacties. Ik was van plan om wat inheemse vissen te houden maar van de grote modderkruiper wist ik niet dat hij niet mocht gevangen worden.
@ Kajsa12 bedankt ik denk dat ik beter deze diertjes zal aanschaffen aangezien ik hier meer informatie over vindt. Ben benieuwd ;)
 

Terug
Bovenaan