Grote filter overated?


C

Convantol

Guest
Hey,

Ik zie mensen soms dingen zeggen zoals "Ik doe maar 1x in de 2 maanden een waterwissel, maar ik heb toch een extra grote filter dus ik kan me dat veroorloven..."

Is het niet zo dat zo lang je amonium en nitriet onmeetbaar is dat je filter goed genoeg is?

Water wissels is toch om nitraat er uit te krijgen, wat het eindproduct is van de filter? Of je nu 1 filter hebt die alle nitriet enzo kan omzetten om 500 filters op 1 aquarium die hetzelfde doen, maakt dit uit?

Graag eens wat meningen van anderen want ik heb maar een 1000 liter pomp zitten op een 450 liter aquarium, nu al zo een 3 maand en dat loopt heel goed. Zo een 40-50tal jonge Malawi cichliden en ik voer dus veel wat ze groeien nog enorm. Met 10% water wissel per week lijkt alles perfect!
 
Water wissels zijn niet alleen om nitraat uit je water te halen, maar ook om het vuiligheid van je bodem te halen. Veel van het vuil zal door de filter opgezogen worden, maar een deel zakt toch ook neer op de bodem. Zeker tussen de planten kan erg veel vuiligheid blijven hangen.
 
Ik vind het hebben van een sterke filter niet overrated, maar het kan geen waterwissels vervangen, zeker niet met opgroeiende vissen. Wat wel kan is dat het percentage water dat per keer ververst wordt wat naar beneden gebracht kan worden als je een grote filtercapaciteit hebt.

Als jij ziet dat alles prima loopt in je bak zoals je het nu doet zou ik het lekker zo laten ;). Mocht de filter uiteindelijk niet genoeg capaciteit blijken te hebben dan merk je dat vanzelf wel.
 
de stikstof cyclus (ammonium-nitriet-nitraat) gebeurd door bacterien, die hebben voeding, (sommige) zuurstof en warmte nodig, een juiste PH bijvoorkeur en een plaats zich te vestigen.
Meer capaciteit is dus wel beter, maar ontslaat je niet van regelmatige waterwissels.
Het kan wel (bijv) eens per 2 weken ipv wekelijks etc afhankelijk van bak, beplanting, bewoning, bodem etc.
 
Mels zei:
Water wissels zijn niet alleen om nitraat uit je water te halen, maar ook om het vuiligheid van je bodem te halen. Veel van het vuil zal door de filter opgezogen worden, maar een deel zakt toch ook neer op de bodem. Zeker tussen de planten kan erg veel vuiligheid blijven hangen.

Dat vuil eruit zuigen doe je VOOR je waterwissel, dan naar de normale hoeveelheid verder aftappen.
 
Niemand geeft hier argumenten waarom je echt zoveel xxxxxx aantal liters per uur moet filteren. Wel enkel goede argumenten waarom waterwissels belangrijk zijn en daar ga ik ook mee akkoord!

Jones zegt:
"Wat wel kan is dat het percentage water dat per keer ververst wordt wat naar beneden gebracht kan worden als je een grote filtercapaciteit hebt."

Kan je uitleggen waarom? Het aantal nitraat in je water blijft hetzelfde bij grote of kleine of 1 of meerdere filters en zolang je filter het nitriet en amonium dicht bij 0 kan houden is er geen probleem...

Het enige waarom ik een 1000 liter per uur heb staan op een 450 liter aqua is voor de stroming in de bak te krijgen, anders zou ik nog een minder sterke nemen.

Water verversen is in mijn ogen veel belangrijker dan een (te) grote filter... Of ben ik nu echt fout!?
 
Nee,je zit niet fout.
Wat in het filter zit,vermindert niet.
Wat in het water zit,vermeerdert wel.
Daarom ververs ik altijd 1/3 van de bak.
Om de 14 dagen.
 
Als bacterien de nitriet moeten verwerken, kun je er beter meer van hebben dan minder.
Dan is een groot filter (met het juiste materiaal in je filter) zinvol, wat Bertus zegt.

Die overcapaciteit kan pieken dus makkelijker opvangen, dwz zorgen dat een piek geen piek wordt, maar meer een golfbewegings cyclus.
Meer stroomsnelheid, daar zijn de meningen nogal over verdeeld, en heeft te maken met hoe snel het verwerkings proces is van de bacterien en of ze dit in delen doen, of in 1x als geheel (het happertjes of houthakkers vergelijk).

Meer stroomsnelheid heeft dan in ieder geval het voordeel dat de te verwerken stoffen vaker langskomen bij de verwerkende bacterien, en dat dit dus ook geldt voor de zaken die je dus niet in t water wilt hebben rondzweven.

Maar goed t moet wel passen bij je vissen uiteraard en je inrichting.
 
Dus zolang ik 0 nitraat/amonium meet op verschillende tijdstippen op een dag is mijn filter goed genoeg als filter. Nu snap ik eigenlijk niet waarom mensen zo zwaar filteren wanneer het enkel meer stroom verbruikt en duurder is maar maximum wat stroming bijgeeft in een aquarium.

En beter meer als minder is volgens mij ook niet 100% correct. Hoe meer voedingsstoffen hoe meer bacterie�n er groeien, als je meerdere filters zet gaan de bacterie�n hun gewoon verspreiden maar het aantal veranderd niet zo veel omdat hun aantal voedingstoffen hetzelfde blijft.

Het is niet omdat 5 mensen in 1 huis wonen ze minder eten nodig hebben dan dat ze in 5 huizen zouden wonen!

Mijn conclusie is dus dat te grote filters (8x of meer bakinhoud per uur en dergelijke) en teveel filters hebben gewoon overrated is, slecht voor je portemonee en slecht op ecologisch vlak (teveel stroomverbruik!)



Water verversen daarentegen, WEL belangrijk!
 
Hier zelfs 750 en 1000 liter per uur (volgens specs) op 350 liter inhoud. 1 loopt over de CO2 installatie en de andere is puur filter medium. Je hebt dus ook veel meer filter capaciteit. Dus ook veel meer omzettingscapaciteit (veel meer bacteri�n). Je zal dus wel meer stabiliteit in de bak krijgen. Daarnaast hoef je niet beide filters tegelijk te vervangen. Ik zou dus zeggen. Meerdere filters is beter.
 
Convantol zei:
Dus zolang ik 0 nitraat/amonium meet op verschillende tijdstippen op een dag is mijn filter goed genoeg als filter. Nu snap ik eigenlijk niet waarom mensen zo zwaar filteren wanneer het enkel meer stroom verbruikt en duurder is maar maximum wat stroming bijgeeft in een aquarium.

En beter meer als minder is volgens mij ook niet 100% correct. Hoe meer voedingsstoffen hoe meer bacterie�n er groeien, als je meerdere filters zet gaan de bacterie�n hun gewoon verspreiden maar het aantal veranderd niet zo veel omdat hun aantal voedingstoffen hetzelfde blijft.

Het is niet omdat 5 mensen in 1 huis wonen ze minder eten nodig hebben dan dat ze in 5 huizen zouden wonen!

Mijn conclusie is dus dat te grote filters (8x of meer bakinhoud per uur en dergelijke) en teveel filters hebben gewoon overrated is, slecht voor je portemonee en slecht op ecologisch vlak (teveel stroomverbruik!)



Water verversen daarentegen, WEL belangrijk!

Hoezo, 0 nitraat? Je filter kan goed werken,maar Je planten
kunnen dat ook verbruiken,die hebben dat toch ook nodig.
Dus je zou dus WEL nitraat meten.

Heb je dat niet,moet je nitraat bijvoegen.
 
Als je 0 nitraat meet kan dit juist een teken zijn dat je filters niet goed genoeg werken (tenzij je een erg vol beplante bak hebt waardoor de nitraat snel opgenomen wordt).
 
Groot filteroppervlak/inhoud van je filter ( meer bacterien in je filtersysteem) is zeker belangrijker dan het geforceerd doorpompen van zoveel mogelijk liters ( alhoewel bij sommige vissoorten stroming juist wel van belang is).
Nitraat op 0 is in beplante bakken niet de bedoeling.
 
Ik bedoelde natuurlijk 0 nitriet ;)
 
Convantol zei:
Ik bedoelde natuurlijk 0 nitriet ;)

En dan nog trek je m.i. de verkeerde conclusie over filtercapaciteit, maar dat mag.
 
Het enige goede argument is dat je met 2 filters kan afwisselen welke dat je schoonmaakt.

Ik los dat op door er 2 of 3 zakjes in te doen met filtermateriaal en spoel om de maand ofzo 1tje uit...

Waarom zou je dan te grote stroomverbruikende plaatspakkende filters gebruiken?
 
Als je alleen naar waterwaardes kijkt, en dat was de insteek is "bigger is better" vwb filter capaciteit, en dus bacteriecultuur.
Een piek (door wat dan ook) wordt dan tegen die capaciteit sneller verwerkt.

Stroming brengt t weliswaar sneller naar t filter, maar in principe ook sneller er doorheen en dat kan (weet dat niet overigens) de verwerkingssnelheid van de bacterien verminderen.
Dan is veel capaciteit ook een voordeel.

2 pomp-filters combinaties is voor zekerheid want ze gaan altijd zaterdag middag na winkelsluitingstijd kapot ;-)

Maar ja het verbruikt meer stroom, klopt. Geen filter aqua verbruikt minder stroom, geen aqua helemaal geen stroom.

Ik vind stroomverbruik geen goed argument.
 

Terug
Bovenaan