Wat is er nieuw

Grote meerval gekregen maar wat is het?!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lique
  • Startdatum Startdatum
L

Lique

Guest
Deze vis heb ik overgenomen van een vriend die stopt met de hobby.
Hij had deze vis 20 jaar lang, in dezelfde 80cm bak.
Zijn ouwe dag slijt ie bij mij op 1.50.. Beter 🙂

Maar... wat is dit voor vis. Hij is grijs met zwarte vlekken, ik schat 'm 20 cm. Als hij zwemt ('s avonds vooral) doet hij dat langzaam en gracieus. Lijkt wel een U-boot 🙂
Voor de andere bakbewoners is ie vriendelijk. Ik heb gezien dat ie kan knipperen met z'n ogen.
Maar wat voor soort is het? Ik ben echt heel benieuwd. Ik heb dezelfde vraag ook op planet catfish uitgezet, kijken hoe snel zij met een antwoord komen. Hij stond in elk geval niet in hun fotolijstje van meest gevraagde 'wat is dit voor een vis' foto's.

695235lique_0_82_20160406_21.jpg

659473lique_0_82_20160406_21.jpg

Er zit een witte streep op zijn rechterflank. Links heeft hij dat niet. Die streep zit er idd al jaren, lijkt wel acrylverf maar dat kan natuurlijk niet. Hij heeft er zelf geen last van. Mocht iemand een idee hebben wat het kan zijn dan lees ik dat graag.
Alvast bedankt voor 't lezen en evt antwoorden!

Lijkt mij een soort synodontis maar welke exact durf ik niet te zeggen.

Het lijkt op een Synodontis Polli, maar weet het niet zeker. Hoe ziet z'n staart eruit?
Vissen kunnen verkleuren, ik zelf heb ook zwart zand en al m'n bodem vissen zijn donkerder dan normaal.

767897lique_0_82_70416_23_52_38.jpg

Duidelijker kan ik 'm niet krijgen. Zie, nu is ie duidelijk grijs met zwarte stippen.

Een polli wordt geen 20 centimeter, dacht ik. Ik ga ook voor Synodontis njassae. Leuk dat je hem of haar een goede oude dag biedt.

En hier het eerste antwoord van een forumlid op planet catfish:

Lique zei:
Welcome to the Planet!

This is a synodontis, perhaps a hybrid but could be genuine like ocellifer. To my ignorant eye, more and better pics are needed, especially of the dorsal and caudal fins.

The genus is very large but, if willing, you can look through the species and see if you find matches (the more pics a species has, generally the more common they are in the trade - something to consider as you are loking too): http://www.planetcatfish.com/common/gen ... _id=29#121

The scar is a lateral line disease / erosion, most usually associated with an insufficient green matter in syno diet. Not lethal, but not right either.Can do a search on LLE on this forum.

Denk dat die persoon op Planet Catfish gelijk heeft.
Ik heb jaren 3 S. Eupterus gehad in een 450 liter bak met L nummers en maanvissen.
Die hebben dezelfde donkere kleur maar kleinere stippen en een veel grotere rugvin.

Deze lijkt sterk op jouw Synodontis:
http://www.planetcatfish.com/common/ima ... ge_id=8593

Volgens de expert op planet catfish is het idd een ocellifer.

Blijkt dus een enorme groenvoer eter te zijn.
De witte strepen duiden op een voedsel/vitaminentekort volgens de mensen op planet catfish. (LLE).
Gelijk gisterenavond algen en spirulina tabletten erin gegooid en hij begon meteen te eten. Nu een komkommer in de bak gedaan. Hij is wat minder enthousiast dan gisterenavond maar misschien heeft ie wel goed gegeten en zit ie nu vol. En het is ochtend. Ik hou 'm in de gaten en wacht af.

Hier is wat ze er nog over zeggen:
I totally agree with Silurus' ID. You can rest assured it is an ocellifer. Please, note to the right the status - Silurus is an expert, in fact he is renown Doctor of Ichthyology, catfish taxonomy in particular, Dr. Heok Hee Ng.

The longest-lived synos we know here have been reported to live 20-30 years, see this thread if interested although this is mostly about a eupterus, a very similar, large, solitary, riverine syno: viewtopic.php?f=8&t=30928&start=40 I'll add your thread to the list of links in there too.

Veel plezier met je grote Syno.
Probeer eens gepelde erwten of een geblancheerd spruitje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan