Wat is er nieuw

Grote sluierstaart (vrouwtje?) wordt getreiterd door kleine sluierstaart.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Broodjekaas
  • Startdatum Startdatum
B

Broodjekaas

Guest
Hallo mensen. Vanochtend is me opgevallen dat mijn vissen wel erg actief waren. De kleine visjes zitten constant achter de grote aan. Ze lijken af en toe wat te happen, en zijn vooral ge�nteresseerd in de zijkanten en tussen de staartvinnen... Ik ben bang dat het heel stressvol is voor mijn grotere vis... de grote hing gisteren ook al vaak stil met z'n vinnen ingetrokken.

Wat belangrijke informatie: ik heb gisteren mijn hoofdfilter proberen om te spoelen, maar daar heb ik nu problemen mee, waardoor hij vanavond heeft uitgestaan. Echter heb ik hiernaast nog twee andere filters.

Wat is hier aan de hand? Wat kan ik eraan doen? Help! bij voorbaat dank.

Ik heb haar maar even apart gezet in een emmertje met een luchtsteentje. Misschien beeldde ik het me in, maar het leek bij het overplaatsen ook alsof de slijmlaag minder is geworden dan de vorige keer dat ik hem vast had...

Zie je bij jongens ook wel eens ,he.
Mooi meisje,en een troep van die blagen erom heen.

Hoe heb jij je filter uit gespoeld? Helemaal? Alles?

Zet haar eens rap terug.
Wat je nu doet,lijkt op vissenkom verhaal.

Ik heb de fijne mechanische filter vervangen, en de grove spons uitgeknepen in aqua water. Keramische buisjes heb ik gewoon gelaten.

Nou,dat is dan toch goed?

Als het water wit wordt,dan is het niet goed gegaan.

Heb je het door,van je filter?

Is het niet gewoon paren?

Botia zei:
Is het niet gewoon paren?
Dat is precies mijn gedachte, en paaien bij goudvissen en sluiers gaat er hard aan toe, ze kunnen schubben verliezen, of een gespleten vin, want de mannetjes dwingen vaak de vrouwtjes alle hoeken in als ze eenmaal zin hebben.

En tja, of het paringsgedrag is... De kleintjes zijn qua lichaamslengte ongeveer de helft van de grote. Kijk maar ff op de foto's

Ze zwemt ondertussen weer in het aquarium, maar ze krijgt geen minuut rust...

Nu zie ik volgens mij kleine adertjes in een deel van haar staart. En oneffenheden in de rugvin. Misschien dat de kleintjes hierdoor worden aangetrokken.

KWzC_U7fNjXYWp8788Z74cHbILdGGbIl.jpeg

Lijkt dit misschien op een bacteriele infectie ofzo? Volgens google worden andere vissen hierop aangetrokken. Of zijn het misschien beschadigingen als gevolg van het bijten en botsingen?

Ik heb jaren sluiers gehouden ( 33 jaar) en mijn advies is om voor gezonde vinnen en huid aquarium of zeezout toe te voegen in het water.
1 blokje op 15 liter , en als je zeezout gebruikt een dessertlepeltje zeezout op 15 liter.
Het doet de weerstand van vinnen en huid verhogen, en het water wordt er echt niet brak van.
Maar ja, zo deed ik dat.
De vinnen van de grote vis zien er niet echt drastisch uit, maar meet je nh eens, ik zie iets zwart in de vinnen wat door verkeerde waterwaardes kan komen.
Maar ik zou haar niet apart zetten, jonge kleine mannetjes kunnen prima paaien hoor als ze het grote vrouwtje aantrekkelijk vinden, dat heeft niks met de grote van de vis te maken.

Mijn Goudvissen in de vijver paren ook gewoon met elkaar. Sommige vrouwtjes zijn 2x zo groot als de mannen en dat gaat prima.

Ze zwemt weer in het aquarium, maar ze wordt constant opgejaagd... en dat is nog steeds een beetje gaande. Hoe lang zal ze dit te verduren krijgen? Want ze zwemt telkens paniekerig weg, en dat lijkt me vrij stressvol elke keer. Het heeft aan de andere kant ook wat komisch... Zo'n enorm beest dat wordt opgejaagd door een of twee kleine visjes die misschien 8x zo weinig wegen.

Als ik het goed begrijp uit artikelen, zouden die mannetjes de eieren uit het vrouwtje moeten duwen? dat lijkt me een onmogelijke opgave...

Over het water:
Om eerlijk te zijn heb ik geen ammoniak/nitriet/nitraat testset thuis, maar ik zal hoe dan ook wel even een flinke waterwissel doen. Ik doe eigenlijk al om de dag iets van 40% dus het verbaast me een beetje dat ik een piek heb. Misschien heb ik mijn filters te snel achter elkaar en te grondig verschoond.

En het zout gewoon (opgelost) in het aquarium gooien? Doe je dit gewoon preventief? En kunnen Java varens, Anubias en waterpest tegen dat zout?

(sorry voor al deze vragen, maar ik wil het ff goed doen)

2 theelepeltjes,zonder jodium!!!! even oplossen in heet water.
Dan AF laten koelen.
Dan in de bak gooien.

Misschien heb ik mijn filters te snel achter elkaar en te grondig verschoond.
Pas als er minder water uitkomt.
En ,om en om. en niet gelijk water verversen.
Teveel bacterie verlies.

2 theelepeltjes per...? Ik denk dat ik voor zeezout ga. Daar kook ik ook vaak mee, dus dan komt dat in ieder geval op. Zal ik dit langzaam aan opvoeren, of moet het juist "opeens" zout worden?

En ok, ik zal in het vervolg minder enthousiast verschonen 🙂 Ik was alleen bang dat er teveel poep in de watten zou zijn, en dat die poep teveel ammoniak zou afgeven aan het water.

Broodjekaas zei:
Ze zwemt weer in het aquarium, maar ze wordt constant opgejaagd... en dat is nog steeds een beetje gaande. Hoe lang zal ze dit te verduren krijgen? Want ze zwemt telkens paniekerig weg, en dat lijkt me vrij stressvol elke keer. Het heeft aan de andere kant ook wat komisch... Zo'n enorm beest dat wordt opgejaagd door een of twee kleine visjes die misschien 8x zo weinig wegen.

Als ik het goed begrijp uit artikelen, zouden die mannetjes de eieren uit het vrouwtje moeten duwen? dat lijkt me een onmogelijke opgave...

Over het water:
Om eerlijk te zijn heb ik geen ammoniak/nitriet/nitraat testset thuis, maar ik zal hoe dan ook wel even een flinke waterwissel doen. Ik doe eigenlijk al om de dag iets van 40% dus het verbaast me een beetje dat ik een piek heb. Misschien heb ik mijn filters te snel achter elkaar en te grondig verschoond.

En het zout gewoon (opgelost) in het aquarium gooien? Doe je dit gewoon preventief? En kunnen Java varens, Anubias en waterpest tegen dat zout?

(sorry voor al deze vragen, maar ik wil het ff goed doen)

Als je aquariumzout gebruik, losssen die blokjes vanzelf heel langzaam op in je bak, zeezout per theelepel loste ik op in warm water, hoeft niet gekookt te zijn. Gewoon een fles vullen theelepels zeezout erin, schudden , en voor je het erin doen nog eens schudden en gieten maar.
Ik gebruikte zoals ik hierboven heb aangegeven 1 blokje op 15 liter of een kleine desertlepel of een goede theelepel op 15 liter.
Het lijkt veel, maar ik heb er alleen maar profijt van gehad, nooit vinrot, schimmel, stip of andere narigheid op de vinnen en huid.
Het lijkt veel, maar de vissen hebben er geen nadeligheid aan ondervonden.
Het lijkt eng, maar echt, er gebeurt niks.
Als je het eng vind doe je eerst een halve dosis, en bij iedere waterwissel de juiste.
Ik vond het ideaal bij mijn sluiers.

Broodjekaas zei:
2 theelepeltjes per...? Ik denk dat ik voor zeezout ga. Daar kook ik ook vaak mee, dus dan komt dat in ieder geval op. Zal ik dit langzaam aan opvoeren, of moet het juist "opeens" zout worden?

En ok, ik zal in het vervolg minder enthousiast verschonen 🙂 Ik was alleen bang dat er teveel poep in de watten zou zijn, en dat die poep teveel ammoniak zou afgeven aan het water.

Daar zijn de bacterie voor.in je filter.
Moet wel blijven stromen.

Net als bij mij.
De 1.50 m begon wittig te worden.
Voel ik aan de uitstroom,,, niets.

Instroom zat helemaal vol,dus schoon gemaakt,en hij ging weer.
Gelijk 50% water ververst,en een tweede filter bij gezet,van de plantenbak.

Kun je geen eitjes in je bak vinden? Je moet dan echt goed kijken, wil je die zien!

Ook ik gebruik bij gelegenheid zouttabletten en wel die van Eurosalt. Erg makkelijk gewoon 1 tablet op 15 liter toevoegen rechtstreeks in het water en ze lossen vanzelf op.

Echt heel erg makkelijk en geen geprul met afwegen en oplossen.

Deze gebruik ik: (worden ook veel bij koi gebruikt)

http://www.darumakoi.nl/catalog/product ... ts_id=3409
http://www.peekoi.nl/kinshi-products-eu ... -25-kg-zak
http://www.geengezeem.nl/wateronthardin ... 25-kg.html

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan