Wat is er nieuw

Grote witte vlekken op Platy

• Onderwerp starter Onderwerp starter Frietie
  • Startdatum Startdatum
F

Frietie

Guest
Iemand een idee wat deze PLaty heeft en wat ik er aan kan doen? De vis is er niet lekker van en er is nog een Platy met dezelfde verschijnselen. De andere Platys, Guppies, garnalen en algeneters hebben nergens last van. Opvallend zijn de witte vlekken en het snelle happen met hun bekje.
IMG_1802.JPG

Foto is niet heel erg duidelijk, maar ik gok op schimmel:)k
Je kunt een zoutbadje proberen, of een medicijn voor schimmel.

Op basis van deze foto kun je geen conclusies trekken. Wat zie je verder nog aan de vis?

Zie ook dat het wit is bij de kieuwen? Als het witte een beetje pluche achtig/ harig is dan zou ik ook denken aan schimmel. Schimmel heeft vaak een andere onderliggende oorzaak. Je moet dus de onderliggende oorzaak ook bestrijden.

De vis zal problemen hebben met ademen omdat de kieuwen zijn aangetast als dat witte er normaal niet hoort te zitten.

Zie je nog iets aan gedrag? Schuren, flitsen, schrikken, schommelen op bodem, eetgedrag etc?

Dank voor jullie reacties! Wat me nog meer opvalt is dat beide vissen zich afzonderen op een rustige plek op de bodem. Ze gaan dan ook op de bodem liggen. Ze knijpen af en toe als ze liggen hun staartje samen. Een van de twee eet haast niet. Ik heb druppels in hetvwater gedaan die groen waren. De naam ervan kan ik nu niet opzoeken, het hele water werd groen. Soms lijkt het of ze snelle moves maken, is dat flitsen? Als ik een zoutwaterbadje doe, kunnen beide vissen daar dan samen in?

Heb je een scherpere foto en kun je de naam vav de medicatie nog achterhalen?

Byw, ik zie een felblauwe bodem en dat is ook niet echt natuurlijk en dit zal de vissen weinig rust geven denk ik.
In wat voor bak zitten deze vissen?

Wellicht dat de druppeltjes die je in het aquarium heb gedaan ESHA s. Dit geven veel dierenwinkels mee. Dit is een erg oud medicijn en doet niet meer veel meer voor je visjes.

Ik kan je leeftijd niet in je profiel zien maar ik ga ervan uit dat je nog jong ben en net een aquarium in bezit heb. Wellicht geheel verkeerd :sorry:

Visjes worden niet zomaar ziek. Meestal komt dit door je water. Ook al ziet het er allemaal spik en span uit je water kun je alleen met meten controleren.

Wat meer info over je aquarium is met ziektens altijd wat handiger voor de rest om advies te geven.

Voor nu is het wellicht een goed idee om de helft van je water uit het aquarium te halen en schoon water van dezelfde tempratuur in je aquarium te doen. Als je een vrij nieuw aquarium heb dan is dit een goed idee om dit 2 a 3 keer per week te doen voor een week of 3. Je filter blijf je verder van af. Geen sponzen gaan schoonmaken.

Zoeken naar indraaien nieuw aquarium, waterwaardes en indraaien filter. Deze info geeft je wat inzicht hoe en wat.

Voor de zieke visjes; Na de helft van je aquarium te hebben ververst ga je een bakje, emmertje vullen met het verse aquarium water. 25 tot 30 gram zout per liter in de emmer/bakje en heel goed roeren met een garde. Het zout moet oplossen. Dan vang je het eerste visje en doe je in het bakje zoutwater. max. 3 minuten. Als het visje niet meer beweegt of op de zijkant gaat liggen doe je het visje weer in je aquarium. Het visje rustig heen en weer bewegen in het water dan spoelt het de kieuwen schoon. Dan visje 2 etc. Dit 5 dagen iedere dag.

Dit kan helpen in het begin stadium van een ziek visje. Zie je dat het erger gaat worden zal je medicatie van een goed merk moeten kopen. Dit gooi je bij voorkeur niet in je aquarium omdat vele medicatie alles dood wat je in je aquarium nodig heeft. De slechte beestje/ziektens maar ook de goede dingen daardoor krijg je weer giftig water.

Probeer het eerst zo. Mochten de visje meer wit worden of andere visjes worden ook ziek meld je je weer en zal je advies krijgen wat je dan het beste kan doen. Geef dan zoveel mogelijk info. hoe lang staat het aquarium, liters, waterwaardes, iets nieuws toegevoegd etc.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan